• Onea

    För små tvillingar v16-18

    Har vart på ul nu i v 18 och fick då veta att det tydligen är två små krabater där inne:) men så säger bm att de är för små, hon räknar tillbaka dom 17 dagar.. Jag trodde jag var hundra på mensen men hon sa att kroppen kan spela en ett spratt. Iaf gick jag storgråtandes där ifrån för det det känns som att mensen stämmer och att de är för små för sin ålder.. Vad är era erfarenheter? Hur farligt är det om de nu är ca två veckors för små? Är det vanligt annars att man kan bli tillbaka räknad så många dagar om man har hyfsat regelbunden mens? På bm lät det som att vi inte ska ropa hej än, och det gjorde mig ledsen..

  • Svar på tråden För små tvillingar v16-18
  • Lowika

    Nu har jag inte väntat tvillingar, men enlingar som varit små för tiden. Jag är övertygad om mitt datum och de håller på sitt.

    Med tvillingar i magen kan du dock vara säker på att de kommer att följa upp dig många gånger, så även om de är lite små, så kommer de ha koll på att de inte är farligt små. Med min store enling var det ingen som lyssnade, och han föddes kraftigt tillväxthämmad. Den här gången lyssnar de på mig, och jag gör extra ultraljud, och än ser lillan ut att faktiskt växa som hon ska, bara lite mindre än snittet.

    Risken att ett liten skillnad i mätningarna dessutom ger ett utfall på flera dagar hit eller dit är också ganska stor. Ett par millimeter, och poff, flera dagar skillnad. Såååå exakt är inte ultraljudstekniken.

    Denna graviditet vet jag när jag hade ägglossning (test) och trots att jag normalt sett har 28 dagars cykel, så hade jag faktiskt en längre cykel den gång jag blev gravid. Det var alltså ovanligt långt mellan mensen och ägglossningen. Graviditetstestet som var positivt i kombination med ultraljudsdatumet är helt omöjliga att få ihop Men allt är "normalt" när det kommer till graviditeter

    De hävdar på RUL att "alla barn är lika stora i v 18-20". Kan bara säga att det är bullshit. När man råkat ut för det som jag råkat ut för läser man en del.......forskningsrapporter, artiklar etc. Det är typ sant i 99% av alla fall, men inte alltid. Men jag antar att de måste säga så.

    Så du kan vara lugn tycker jag, du kommer kollas extra, så de upptäcker om något är fel. Alla barn föds ju inte lika stora!

  • Onea

    Tack för ditt svar :) är det farligt om de är kraftigt tillväxthämmande? För när jag frågade bm om det fanns risk att dom inte skulle klara sig, så sa hon att den risken finns. Sen vet jag inte om hon menar att den risken finns alltid, eller om den är betydligt högre i vårt fall.. Om man upptäcker att de är farligt små, kan man göra något åt det? Och kan de bli allvarliga skador på barnen? Ursäkta alla frågor, men en helvetesgraviditet plus att detta kom upp på ul så känner jag mig inte så stabil ;)

  • Lowika

    Ja det finns en risk att de inte klarar sig. Men så länge de växer brukar man låta dem stanna inne. Om de däremot stannar helt i växten eller börjar krympa, då plockar man ut dem för att ge dem mat. Då finns det ju en risk att de inte är tillräckligt gamla eller tillräckligt starka.

    I mitt fall var det oupptäckt och han höll på att inte klara förlossningen, för ett så spinkigt barn klarar inte alltid värkarbetet. Hade jag inte akutsnittats hade han inte följt med hem....

  • LeLove

    Mina tvillingar hade väldigt olika storlek på RUL, den ena var typ 17+5 och den andra 19+2 nåt sånt helt galet! På tillväxt UL i vecka 28+5 så var dom ganska jämnstora dock, skiljde ca 100gr. Dom föddes drygt en vecka senare i 30+0 och vägde 1450gr & 1496gr. Så att det skiljer nu behöver inte betyda att det gör det resten av graviditeten =)

Svar på tråden För små tvillingar v16-18