• Anonym (Fattar inte)

    Vill att min vän adopterar mitt barn

    Jag fick veta för ett tag sedan att jag är gravid och har ingen aning om
    vem pappan till barnet är. Jag vet när jag blev gravid men vet bara förnamnet på killen i fråga.

    Jag förstår att det kommer göra en faderskapsutredning men om vi inte hittar fadern så kommer jag stå där med ensam vårdnad.
    Det jag funderar över nu är att jag har en nära vän som stöttar mig i det här och hon och jag började smått prata om att hon skulle kunna vara en del av barnets liv. Att både hon och jag är vårdnadshavare till barnet.
    Men fungerar det?
    Hittar bara information om adoptioner i förhållande t.ex. två kvinnor som är gifta eller hetropar.  
    Men fungerar det när vi är vänner?
    Eller finns det andra sätt hon kan vara en del av barnets liv?
    Vet att hon kan få vara med dom 10 första dagarna efter förlossningen, men kan hon ta en del av föräldrapenningen och så vidare?

    Tacksam för råd

  • Svar på tråden Vill att min vän adopterar mitt barn
  • Anonym (tänk noga)

    Jag vet inte hur det funkar, men mitt råd till dig är att verkligen ta dig en funderare.


    Oavsett hur tajta vänner man är så kan det gå åt skogen fullständigt. Blir ni ovänner en dag så måste du dela med dig av ditt barn till henne oavsett om du vill eller inte. Räcker det inte att hon får ha en god kontakt till barnet?
    Adoptera känns lite vääääl...

  • Nyfikna72

    Har faktiskt ingen aning men jag har svårt att tro att man kan adoptera bort precis som man vill. Ska ni båda vara föräldrar så antar jag att det handlar om partnerskap mellan er först och främst.

  • isabellab

    Håller med dig helt.


    Anonym (tänk noga) skrev 2014-05-07 18:36:40 följande:
    Jag vet inte hur det funkar, men mitt råd till dig är att verkligen ta dig en funderare.Oavsett hur tajta vänner man är så kan det gå åt skogen fullständigt. Blir ni ovänner en dag så måste du dela med dig av ditt barn till henne oavsett om du vill eller inte. Räcker det inte att hon får ha en god kontakt till barnet?

    Adoptera känns lite vääääl...

  • Tow2Mater
    Anonym (Fattar inte) skrev 2014-05-07 18:33:40 följande:
    Eller finns det andra sätt hon kan vara en del av barnets liv?
    Gudmor.
    Vän till familjen.
  • Anonym (nej)

    Nu kan det ju finnas någon klausul som jag inte känner till, men inte ens när man ÄR ett samkönat par är det helt enkelt att få närståendeadoptera.

    Du kan inte ge din föräldrapenning till någon annan än en vårdnadshavare. Vårdnadshavare kan du räknas som om du är eller har varit registrerad partner med, är eller har varit gift med, eller har gemensamma barn med den du vill ge föräldrapenningen till. Är nåt mer också, men minns inte vad.
    Kanske om man bott ihop också, jag minns inte men det står på FK´s hemsida.

    Du får helt enkelt nöja dig med att din vän är nära ditt barn ändå, lagliga rättigheter och skyldigheter kan hon inte få.

  • Anonym (.)

    Din vän kan inte adoptera men ni kanske kan ordna så att hon kan bli någon form av kontaktfamilj? Jag har ingen aning om hur detta fungerar men det vet säkert nån annan!

  • Anonym (nej)
    Anonym (.) skrev 2014-05-07 19:10:09 följande:
    Din vän kan inte adoptera men ni kanske kan ordna så att hon kan bli någon form av kontaktfamilj? Jag har ingen aning om hur detta fungerar men det vet säkert nån annan!
    Kontaktfamilj kan man få om barnet har behov av det. Tex om pappan till barnet inte finns med i bilden och man själv inte känner några män som kan vara lite 'ställföreträdare', så kan man få det, men man får då inte en singelkvinna.
    Man kan tjata till sig avlastningsfamilj om man inte har behov av det, men att göra det när barnet är nyfött.. Ja, då riskerar man att anses inte kunna vara förälder och blir kanske fråntagen sitt barn.
    Eller så får man stöd i sitt föräldraskap av någon på soc.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2014-05-07 18:33:40 följande:
    Jag fick veta för ett tag sedan att jag är gravid och har ingen aning om
    vem pappan till barnet är. Jag vet när jag blev gravid men vet bara förnamnet på killen i fråga.

    Jag förstår att det kommer göra en faderskapsutredning men om vi inte hittar fadern så kommer jag stå där med ensam vårdnad.
    Det jag funderar över nu är att jag har en nära vän som stöttar mig i det här och hon och jag började smått prata om att hon skulle kunna vara en del av barnets liv. Att både hon och jag är vårdnadshavare till barnet.
    Men fungerar det?
    Hittar bara information om adoptioner i förhållande t.ex. två kvinnor som är gifta eller hetropar.  
    Men fungerar det när vi är vänner?
    Eller finns det andra sätt hon kan vara en del av barnets liv?
    Vet att hon kan få vara med dom 10 första dagarna efter förlossningen, men kan hon ta en del av föräldrapenningen och så vidare?

    Tacksam för råd
    I rubriken skriver du att du vill att din vän adopterar ditt barn. Det kan gå om det är förenligt med barnets bästa, men då upphör ditt föräldraskap! man kan inte adoptera tillsammans med någon som man inte är gift med. Enligt FB 6 kap 10 a§ kan man ine heller ha gemensam vårdnad  (som särskilt förordnade vårdnadshavare = ej förälder) om man inte är gifta eller bor tillsammams under äktenskapsliknande förhållanden


  • Anonym (*****)

    En äldre väninna har sitt barnbarn boende hos sig.
    Hon övertog vårdnaden då barnet bara var några veckor gammal.
    Efter utredning av soc o en föräldrakurs, så fick de full vårdnad.
    Mamman, som idag är mer som en syster till sitt barn, träffar barnet då hon besöker sin mor o far.
    Vet inte om det är speciellt i detta fallet, men mamman kommer aldrig att kunna få tillbaka vårdnaden.
    Hon har idag ett nytt barn o hon höll på att förlora vårdnaden om det barnet pga sitt tidigare barn, som hon mer än frivilligt gav bort.

  • sina

    Om ni gifter er kan hon adoptera barnet utan att du slutar vara förälder, men bara då.

Svar på tråden Vill att min vän adopterar mitt barn