• Desiderans

    Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?

    Jag har hört så olika. Vissa bebisar verkar tappa intresset för amning och slutar av sig själv, och vissa bebisar verkar fortsätta långt upp i åldrarna där mammorna kämpar med avslut. 
    Berätta gärna: hur var det för dig? Slutade bebisen själv, eller avslutade du? Hur gammal var bebisen? Om du avslutade amningen, vilken var orsaken? Hur gjorde du?
    Nyfiken på era erfarenheter!
    Min dotter är 7 månader och äter frukost, lunch och middag. Vissa dagar mellis där emellan också. Hon ammar fritt emellan och det har minskat ju mer mat hon äter. Nu är vi nere i två amningar på natten ( ett tag ammade hon varje timme). och runt 4 amningar på dagen (brukade amma 10-12 ggr) Så det är en stor skillnad! 

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?
  • mammalovis

    Första vaknade mycket på nätterna och ville äta, då hon fick möjlighet.

    Andra barnet fick ett ökat matbehov på kvällarna och tuttade konstant, så vi ökade upp maten, gröten och la till välling på kvällen, då hon inte blev nöjd. På morgonen åt hon om jag erbjöd henne, men sedan glömde jag någon morgon och hon var lika glad för gröten, så det ebbade ut. Även om hon blev ordentligt sjuk åt hon gröt och välling med relativt god aptit.

    Däremot har jag sett ett barn på 9-10 månader som verkligen kom och buffade in sig mot mammans bröst när han ville äta, annars tror jag det beror på vilka alternativ man erbjuder, om barnet blir sjukt och hur gärna man ville bibehålla amningen vid t ex sjukdom om de börjar matvägra.

  • cloudberry79

    Min dotter slutade av sig själv när hon var ca 18 månader. Jag kunde tänka mig att fortsätta, men hon blev mer intresserad av att sova på nätterna och bara hålla handen på bröstet. Nu har hon slutat med det också.


    Just NO.
  • fluu

    I min omgivning är det vanligast att mamman tröttnar innan 1 år och fasar ut amningen, antingen med brutalt tvång eller på ett mildare sätt, eller att ungen får hålla på tills hen är färdig och slutar tidigast vid 1,5.

    I vårt fall så hade jag tänkt amma i cirkus 2-2,5 år, men ungen slutade över en natt vid 19 månader. Då var hon färdig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Helenisen

    Min dotter slutade vid ca 7-8 månaders ålder. Hon verkligen ääääälskade fast föda, så fort hon hörde en sked klirra så lös ögonen upp på henne :P Blev att hon trappade ner, åt mer mat och mindre tutte gradvis.

  • Alexe

    Äldsta slutade amma på dagen vid 5-6 månader i samband m att han började äta mat. Vill verkligen ha mat istället. Kvälls- och morgonammade till ca 1 år, men i slutet mer på mitt initiativ än sitt eget.

    Yngsta ammade till 1 år och 9 månader. Då hade jag försökt sluta genom att trappa ner sen ett par månader eftersom han ville amma var o varannan timme nätterna igenom. Jag orkade till slut inte mer utan slutade bara rakt av. Tog mer än en månad innan han accepterade det och inte längre vaknade o ville amma. Jättejobbigt för oss båda, önskar att jag hade haft ork att amma tills han själv velat sluta.

  • Venna

    Dottern slutade av sig själv när hon var 6-7 månader. Hon vände bara bort huvudet och var inte ett dugg intresserad, så det var smidigt, men lite för tidigt kändes det som. Det hade strulat lite med amningen i början så det var skönt när det äntligen började funka. Men då ville hon inte längre.

    Sonen däremot hade jag nog kunnat amma i flera år om han själv hade fått bestämma. Han blev till slut helt manisk och ville ammas konstant, så vi fick vänja honom av med iallafall nattamningen när han var 10 mån, och sen ammade jag honom på dagtid några månader till.

  • Kabanga

    Slutade när sonen var 9,5 mån. Han blev rejält sjuk och hade helt enkelt varken lust eller ork att amma så kändes som ett bra läge att sluta.

  • Apopan

    Min son är 2,5 och skulle nog gärna ammats fortfarande om han fick. Lade ner det hela när han visade mindre intresse när han var 1år och 6månader (när han började förskolan). Då trappades det ner till bara en gång per dag om han inte var sjuk. Orkade inte med att han nöp mig i brösten samtidig nämligen. En ovana jag inte lyckades få honom att sluta med. Problemet är att han fortfarande gör det nästan ett år senare. Handen letar sig alltid ner när det är mys eller när han är ledsen, som på rutin. För en behöver knappt säga något förrän han kommer på sig själv. Gör likadant på andra också :P

  • Annaïck

    Mina barn slutade självmant vid 8 och 10 manaders alder. De fick ju sa mycket annan mat och välling osv 

  • cosinus

    Min äldsta var rätt ointresserad vid 11 mån och låg liksom bara och tuggade på bröstet. Så vi slutade och hon saknade det aldrig.

    Tvåan ammade bara på morgonen vi 1 år och då började jag jobba och han sov när jag åkte. Han hade nog kunnat fortsätta lite om det passat bättre.

    Trean ammade till 17 månader på morgonen för han var så sjukt morgonpigg att jag försökte köpa mig tid i sängen. Heeeeelt ointresserad på slutet.

    Fyran spottade vid 15 månader ut bröstet och sa "välling"

  • Mamma till 5 underbara barn

    Min 4a slutade amma själv hon ville bara inte ha bröstet en dag då va hon 12 månader. 1 an och 2an slutade amma vi 8 månader jag avslutade då dom började bita. 3an kunde jag bara amma ca2,5 månader hade inte tillräckligt med mjölk . 5an ammar jag fortfarande hon är 6,5 månader

  • Trefinapojkarjsl

    Min yngsta son slutade amma av sig själv när han fattade tycke för fast föda. Hade slutat helt då han var åtta månader. Han äter fick en flaska ersättning per natt. Bröstet vill han inte ha. Bara svamlar om man försöker. ????

Svar på tråden Hur vanligt är det att bebisen slutar amma av sig själv?