• 20140522

    Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...

    ... och aldrig låter de får ha någon som helst kontakt med omvärlden. Man ser till att det kommer in mat via en lucka eller något så de överlever.

    Sen gör man typ "big brother" av det hela med kameror och grejer. Vad skulle hända?

    Skulle de två bebisarna efter några år ha skapat ett nytt språk? Skulle de lära sig att gå eller skulle de fortsätta krypa? Skulle de börja sjunga, eller är musik för komplext för två isolerade personer att förstå?

    Finns det forskning på det här? Hur bra är människan egentligen om vi skiter i att överföra kunskap till en generation?

  • Svar på tråden Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...
  • Sune03

    Människobarn är ett särfall i naturen. Eftersom vår hjärna tar så lång tid att utvecklas, upp till 20-årsåldern, så är barn mycket mer outvecklade än djurens avkommor och beroende av föräldrarna under lång tid. Dessutom mycket intensivt de första levnadsåren.

    På något sätt är den vetskapen nedärvt i barnet, det vet att om det blir övergivet är det i livsfara och utveklar starka stressreaktioner. Jag antar att det var den långvariga stressen de dog av men jag vet inte säkert.

    Det är därför det är så viktigt att inte lämna små barn ensamma och ledsna.

  • WinterDawn

    En av mina lärare berättade om två syskon som växt upp väldigt isolerade från omvärlden. De hade ju dock föräldrar som tog hand om dem så att de öht kunde växa upp.
    Men de hade utvecklat ett helt eget språk, med grammatiska regler. Tyvärr minns jag inte mer än det, och jag kan inte säga hur stor sanningshalt det är i det heller.

  • Litet My

    De dör inte av bristen på mänsklig kontakt utan av depressionen pga den uteblivna kontakten dvs de ger upp hoppet om överlevnad eftersom de behöver en annan människa för att överleva har jag fått förklarat för mig när vi läste om det på psykiatrin.

  • Aniiee
    Litet My skrev 2014-05-22 00:09:00 följande:
    De dör inte av bristen på mänsklig kontakt utan av depressionen pga den uteblivna kontakten dvs de ger upp hoppet om överlevnad eftersom de behöver en annan människa för att överleva har jag fått förklarat för mig när vi läste om det på psykiatrin.
    Det där är väl lite som hönan och ägget.......
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • snelhest

    Förutom det som redan nämnts om närhet vill jag flika in att en väsentlig del av barns utveckling sker i känsliga perioder, eller "fönster". Om barnet inte stimuleras tillräckligt under dessa kan det bli svårt att nånsin nå normal kapacitet.


     


    Det finns dokumenterade exempel på barn som varit ensamma och understimulerade:


     sv.wikipedia.org/wiki/Vilda_barn


     


    Kom nu också att tänka på ett experiment som gjordes på katter, men principen är densamma med människor:


    "Beroende på vilka sinnesintryck barnet utsätts för, bevaras de mest effektiva nervkopplingarna medan de onödiga försvinner.


    Hjärnforskarna brukar beskriva den här utgallringen med uttrycket: För att synen exempelvis ska utvecklas ordentligt måste synnerverna stimuleras. Försök med kattungar har visat att om de bara vistas i rum med vertikala linjer, kan de sedan inte uppfatta horisontella linjer medan indianbarn som växt upp i triangelformade tält har större förmåga att uppfatta diagonala linjer. Samma sak gäller hörseln. Att vuxna japaner har så svårt att skilja på r- och l-ljud, beror på att de inte har hört de ljuden som spädbarn och därför inte behållit de nervkopplingar som hjälper till att förmedla just de ljuden. I deras öron låter fried rice likadant som flied lice."


    Källa: www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektisk-tid-for-barnens-hjarnor_225983.svd

  • viseversa

    Utan beröring och närhet dör man. Studier? Nej men det finns bevis i riktiga livet. Man kan se hur barnhemsbarn tynar bort till små paket utan känslor pga brist på omtanke och kärlek.

  • Sune03
    Litet My skrev 2014-05-22 00:09:00 följande:
    De dör inte av bristen på mänsklig kontakt utan av depressionen pga den uteblivna kontakten dvs de ger upp hoppet om överlevnad eftersom de behöver en annan människa för att överleva har jag fått förklarat för mig när vi läste om det på psykiatrin.
    Det där tycker jag nästan är som att säga att någon inte dör av cancer utan av tumören.

    Dessutom tror jag inte att det handlar om depression utan om stress som jag tidigare skrev.
  • Litet My

    Sune03: Bebisar kalvars deprimerade men även ha överlevnadsångest vilket hör ihop om du inte visste det. Det finns en hel del att läsa om det om man är intresserad.

Svar på tråden Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...