• hund

    Är det bara jag som hatar asfalt?

    Jag tycker det är väldigt tråkigt när grusvägar asfalteras och när nya asfalterade cykelvägar byggs. Asfalt förstör myskänslan och intrycket av områden. Är det någon mer som tycker som jag?

  • Svar på tråden Är det bara jag som hatar asfalt?
  • sextiotalist

    Som cyklist så föredrar jag nog asfalt, det är lättare att ta sig fram och även om det är charmigt med dessa bilstigar (ja vi har en kvar på landet) så tar jag hellre den andra vägen med asfalt om jag cyklar.
    Men jag vet inte vilka som kostar på asfalteringen av bilstigarna. Det är ju inte gratis precis.

    Grusvägarna håller om det är begränsat med trafik och ytterst lite tung trafik, annars är det hopplösa och måste hyvlas varje år (eller tom ett par ggr om året)

  • hund

    Jag tycker om att cykla på grusvägar. Det är mer spännande med alla guppar och ojämnheter.

  • Arbetsvegan

    Det är bra så mycket trevligare att cykla på asfalt än grus. Tack och lov har vi äntligen asfalterat vägen vid landstället. Enskild väg och många boende har gjort att det tagit många år men nu så kan jag susa fram med vindens fart utan att behöva skifta däck i tid och otid.

  • Radhuspinglan

    Jag håller SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ med dig!!! Fler grusvägar åt folket! De är mysigare, vackrare och bra mycket skönare att springa på än asfalt.

  • Radhuspinglan
    boundforglory skrev 2014-05-24 17:47:31 följande:
    Ska man köra bil på vägen så är det mycket trevligare med asfalt. Myskänsla kan man väl ha i sin trädgård eller något, ser inte alls vad som är mysigt med en dammig grusväg.

    Jag gillar inte bilar heller. Reclaim häst och vagn!
  • Nyfikna72

    Bara så ni vet, det är en betydande del av sverige som inte är annat än landet och som just nu avbefolkas för att ingen vill bo där. Gå mot strömmen och köp nåt billigt långt därute och upplev friheten.

  • Radhuspinglan
    Nyfikna72 skrev 2014-06-05 19:47:23 följande:
    Bara så ni vet, det är en betydande del av sverige som inte är annat än landet och som just nu avbefolkas för att ingen vill bo där. Gå mot strömmen och köp nåt billigt långt därute och upplev friheten.

    Ja... Med järnspis och kakelugn... Åhhhhhåhåhåhåhåhå!
  • Arbetsvegan
    Nyfikna72 skrev 2014-06-05 19:47:23 följande:
    Bara så ni vet, det är en betydande del av sverige som inte är annat än landet och som just nu avbefolkas för att ingen vill bo där. Gå mot strömmen och köp nåt billigt långt därute och upplev friheten.
    Synd att det är så svårt att livnära sig på mossa och ljung. Framförallt är det svårt att få ihop pengar till de nödvändiga räkningarna. Det finns en anledning varför landsorten avbefolkas, inte bara i Sverige utan även globalt sett.
  • Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-06-05 19:59:51 följande:
    Synd att det är så svårt att livnära sig på mossa och ljung. Framförallt är det svårt att få ihop pengar till de nödvändiga räkningarna. Det finns en anledning varför landsorten avbefolkas, inte bara i Sverige utan även globalt sett.

    Man skaffar ett mobilt jobb. Klart och färdigt! ;)
  • Arbetsvegan
    Radhuspinglan skrev 2014-06-05 20:48:11 följande:

    Man skaffar ett mobilt jobb. Klart och färdigt! ;)
    Synd att de inte växer bland ljungen eller att det bara är att "skaffa".
  • kaffeamanda
    hund skrev 2014-05-24 16:16:45 följande:
    Jag tycker det är väldigt tråkigt när grusvägar asfalteras och när nya asfalterade cykelvägar byggs. Asfalt förstör myskänslan och intrycket av områden. Är det någon mer som tycker som jag?
    Jag funderar på att asfaltera min tomt, betong sägs vara bättre och stabilare men jag tror att asfalt är billigare. Det blir mycket mysigare om man slipper allt jobb i trädgården.
  • Radhuspinglan
    Arbetsvegan skrev 2014-06-05 20:57:52 följande:
    Synd att de inte växer bland ljungen eller att det bara är att "skaffa".

    Med den inställningen; nej. ;)
  • Arbetsvegan
    kaffeamanda skrev 2014-06-05 20:59:35 följande:
    Jag funderar på att asfaltera min tomt, betong sägs vara bättre och stabilare men jag tror att asfalt är billigare. Det blir mycket mysigare om man slipper allt jobb i trädgården.
    Satsa på mossmatta istället! Det har bara fördelar:

    Det är grönt.
    Det behöver aldrig klippas.
    Det är mjuuuukt.
    Ingen är allergisk mot det.
    Det ska inte gödas och pysslas om utan bara vattnas lite då och då. Kan det bli bättre?
  • kaffeamanda
    Arbetsvegan skrev 2014-06-05 21:04:02 följande:
    Satsa på mossmatta istället! Det har bara fördelar:

    Det är grönt.
    Det behöver aldrig klippas.
    Det är mjuuuukt.
    Ingen är allergisk mot det.
    Det ska inte gödas och pysslas om utan bara vattnas lite då och då. Kan det bli bättre? smile2.gif
    Jag har delvis mossmatta men kvickroten börjar ta över...
  • Arbetsvegan
    kaffeamanda skrev 2014-06-05 21:07:18 följande:
    Jag har delvis mossmatta men kvickroten börjar ta över...
    Du kanske kan hyra en get som käkar upp det?
  • kaffeamanda
    Arbetsvegan skrev 2014-06-05 21:08:42 följande:
    Du kanske kan hyra en get som käkar upp det?
    Asfalt är bättre, då kan ungarna åka rullskridskor på gården och jag slipper oroa mig för att de blir påkörda ;)
  • Arbetsvegan
    kaffeamanda skrev 2014-06-05 21:11:04 följande:
    Asfalt är bättre, då kan ungarna åka rullskridskor på gården och jag slipper oroa mig för att de blir påkörda ;)
    Sant! Asfalt är underskattat!
  • amia01
    Arbetsvegan skrev 2014-06-05 19:59:51 följande:
    Synd att det är så svårt att livnära sig på mossa och ljung. Framförallt är det svårt att få ihop pengar till de nödvändiga räkningarna. Det finns en anledning varför landsorten avbefolkas, inte bara i Sverige utan även globalt sett.
    Arbetslösheten är väldigt låg i många glesbygdskommuner, och det är på många håll stor brist på utbildad arbetskraft. Lönerna är lägre, och arbetsuppgifterna annorlunda än på storföretagen i storstadsområdena. Men utgifterna är också lägre, och arbetsuppgifterna många gånger mer utmanande eftersom man måste ta ett bredare ansvar.
    Anledningen till landsbygdens avfolkning är i dag främst beroende på att man flyttar för utbildning och inte kommer tillbaks, att man flyttar för kultur/nöjen/utbud, eller högre lön/specifika arbeten, inte arbetslöshet.
Svar på tråden Är det bara jag som hatar asfalt?