• Anonym (Alla krav)

    Gifta sig för att adoptera?

    Vi är ett par, båda 20 år gamla, varav en pluggar på högskola och den andra arbetar på ett relativt bra arbete. Vi vill gärna adoptera, eller iallafall ställa oss i kö. Men visst måste vi då gifta oss? Det är något ingen av oss är särskilt motiverade till. Det medför vissa juridiska konsekvenser som vi inte är beredda att ta på oss. En jättestor skillnad från att vara förlovade. Det går inte att adoptera ändå? Dessutom, vill vi ju gifta oss om kanske 10-15 år, och då ha ett ordentligt stort bröllop där hela släkten kan närvara. Vi har båda stora släkter, och ska man ändå gifta sig vill vi ha något stort såklart. Detta går dock inte nu då vi inte har de pengarna att lägga på ett sådant bröllop, jag pratar då om sexsiffriga belopp. Samtidigt vill jag inte bara ha en kommunvigsel för att få det "överstökat" så att man kan adoptera, då är ju hela syftet med bröllopet bortkastat ändå! 

    Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden Gifta sig för att adoptera?
  • JP01

    Man skulle kunna tro att det är folk här inne som har ett ansvar för att ge TS ett medgivande eller jobbar på en adoptionsbyrå och måste få henne att förstå att hon behöver lära sig lite mer, så som ni går på. Ja, det är mycket att ta in och förstå kring adoption. Men just därför har vi utbildningar och utredningar för att ge information och säkerställa lämplighet ur massor med aspekter innan man får skicka en ansökan. Om nu TS är så okunnig eller omogen som ni tror och anser så lär det komma fram längs vägen. Tagga ner lite.

    Jag tycker du ska ta kontakt med socialen i din kommun för att få veta när de börjar med hemutredning när man är under 25, när man får gå obligatoriska utbildningen mm. Kontakta de olika adoptionsorganisationerna och fråga om när ni får stå i kö, om avgiften gäller per person eller plats och annat. Här får du lätt en massa svar som är inaktuella, motstridiga och ibland felaktiga. Gå direkt till källan istället.

    Som flera andra har sagt, giftemål är enligt lagen ett krav, likaså att vara 25. Så gällande giftemål är det för er att bestämma hur ni vill göra. Vänta 10 år med ett bröllop precis som ni vill och därmed oxå vänta med adoption, eller justera drömmen, gift er på något sätt, köa och vänta på att bli 25..

  • Anonym (Amam)

    Hej TS! 
    Fint att ni vill adoptera! Det är ett underbart sätt att bli familj om än rätt krävande.
    Visst kan ni vänta 10-15 år med att gifta er.

    Då är ni max 35 och om ni ansöker om medgivande då får ni det innan ni är 36. Efter GK medgivande så får man sammanställa sina papper för att skicka till ett land. Vissa länder går fortare än andra efter man sammanställt sin fil men man kanske kan räkna med 1,5 år till ett bb och 2 år till att man är hemma med barn, det kan ta mer tid beroende på vistelsetid och så. Ni kommer vara hemma när ni är 38 år och efter ett år kan ni påbörja en utredning för syskon. Ni hinner gott och väl komma hem med syskon.. kanske när ni är 41-42.Väl inom åldersgränserna. Kan ni tänka er ett tidigare bröllop har ni såklart fler chanser, det är fler famljer att välja på i 36 årsåldern än om man är 29. Vissa länder vill ha yngre föräldrar ffa om man önskar ett litet barn.

    Att ställa sig i kö redan nu är möjligt men inte helt nödvändiga pengar. att ha 15 års kötid är overkill, det är ju ändå ca 3000 kr/år och under den tiden hinner väl sökande avgiften gå upp. Ställ er i kö 5 år innan ni tänker gifta er så har ni gott om tid. På AC kan man ha två nummer ( två kostnader) för att vara framme i syskon kö när det blir dags. Ingen vet vad som händer med internationella adoptioner.

    Mycket svänger och det kan nog svänga åt alla håll. När vi ställde oss i kö 2008 (pilotfamilj som fick skicka direkt utan kötid) adopterades 610 barn från utlandet hit. 2013 när vi var hemma med barn nummer två kom 350 barn. En stadig minskning med ca 100 barn /år. En organisation har lagt ner under tiden. Det är fint att ni redan nu förbereder era hjärtan på processen runt adoption och även sig själv som person att ta emot ett barn med behov av en ny familj och därmed med speciella behov. Kan man lägga undan pengar redan nu så är det ett bra sätt att ha råd med både bröllop och adoption!

    Lycka till med livet

  • trolliz

    Så är man singel får man adoptera ogift men ett par måste vara gifta?

    Har en bekant som adopterat från Kina, ensam. Det tog många år av hopp och förtvivlan men nu har hon sin fina dotter som redan är sju år! (Var ca 1,5 när hon kom hit)

    Men sen undrar jag som alla andra varför adoption? Kan ni skaffa barn så slipper ni vänta. Jag är 20 och har en son och funderar ändå att adoptera senare. Tror inte ens att man går adoptera så pass unga som vi är?! Och ni har inte råd för ett bröllop hur hade ni tänkt ha råd för en adoption och ett barn?

    Tänk verkligen över detta, det är inte en liten småsak!

  • trolliz

    Ställa sig i kö går ju alltid tar ändå som sagt många år och då kan ni hinna gifta er, lycka till!

  • Anonym (Alla krav)
    trolliz skrev 2014-06-17 00:18:59 följande:
    Så är man singel får man adoptera ogift men ett par måste vara gifta?
    Har en bekant som adopterat från Kina, ensam. Det tog många år av hopp och förtvivlan men nu har hon sin fina dotter som redan är sju år! (Var ca 1,5 när hon kom hit)
    Men sen undrar jag som alla andra varför adoption? Kan ni skaffa barn så slipper ni vänta. Jag är 20 och har en son och funderar ändå att adoptera senare. Tror inte ens att man går adoptera så pass unga som vi är?! Och ni har inte råd för ett bröllop hur hade ni tänkt ha råd för en adoption och ett barn?
    Tänk verkligen över detta, det är inte en liten småsak!
    Har du en miljon på kontot? Eller iallafall en halv? Nej inte vi heller. Men vi har råd med en adoption som det ser ut nu, ELLER ett bröllop som vi beräknar även det kommer gå på sexsiffrigt. Men i år har vi bara råd med en av sakerna. Är det konstigt? Man får investera i en sak och sedan spara ihop till nästa. Det är inte rocket science att få ihop det. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (Alla krav) skrev 2014-06-17 11:42:11 följande:
    Har du en miljon på kontot? Eller iallafall en halv? Nej inte vi heller. Men vi har råd med en adoption som det ser ut nu, ELLER ett bröllop som vi beräknar även det kommer gå på sexsiffrigt. Men i år har vi bara råd med en av sakerna. Är det konstigt? Man får investera i en sak och sedan spara ihop till nästa. Det är inte rocket science att få ihop det. 
    Men eftersom ni ändå inte får adoptera förrän ni fyllt 25 och är gifta är ju inte det aktuellt just nu. Ni skulle med andra ord kunna gifta er. Om man är lite fiffig kan man få ett väldigt fint bröllop för en prisvärd summa.
  • Anonym (Amam)

    TS oroa dej inte för pengarna.


    Om ni väntar 15 år med bröllop så är det typ 18 år kvar till adoption ett och 21-22 år kvar till adoption 2. På den tiden kan man hinna med att skaffa sig en utbildning, ett välbetalt jobb etc.. Det är en lång tid och mycket hinner hända. Vem vet om det fortfarande behövs adoptivföräldrar då med tanke på de drastiskt fallande antalen adoptioner/år. Då kanske man adopterar från Sverige och då är kanske prisläget ett helt annat. Kanske en tågbiljett till Sundsvall och lite advokat kostnader istället för flygbiljetter och översättning till kinesiska.Kanske adopterar vi från England och Danmark då? 

  • Anonym ("Gift" två gånger)

    ts, du har blivit lite vilseledd om det här med att "förnya löftena" och "kyrklig välsignelse.


    Det är inte samma sak. Det finns ingen särskilt ritual för förnyelse av löftena. Kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap är däremot en kyrklig handling som följer en viss ordning. Men precis som vid kyrkliga vigslar kan den delvis utformas efter era önskemål.


    När vi bestämt oss för adoption bestämde vi oss för att gifta oss borgerligt snabbt som ögat. Vi berättade det inte för någon. Ett år senare hade vi vårt bröllop i samband med just en kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Hur fint som helst. 


    Här kan du lösa om löftesförnyelse och välsignelse:

    www.svenskakyrkan.se/648084
    svenskakyrkan.se/nederlulea/vigsel-och-valsignelse

    Lycka till!

  • Emeli
    Anonym (Alla krav) skrev 2014-06-12 20:15:55 följande:
    Meddelar ursprungslandet isåfall att det inte går på grund av just sjukdomen? Jag har sett riktlinjer vad gäller hjärtproblem och liknande. Men det är ju verkligen en definitionsfråga isåfall :/
    Normalt vet adoptionsorganisationen vad som accepteras i landet och inte. Om ni inte stämmer in på landets krav kommer de inte att förmedla ärendet. Ni kommer att få förslag på kontakter där ni passar in. Adoptionsorganisationen kan svara på vilka de är när de har läst er hemutredning. I tveksamma fall kan de göra en förhandsförfrågan innan ansökan skickas.

    Att adoptionsorganisationerna fungerar som ett filter är i allas intresse. Det är förenat med både höga kostnader och mycket arbete att göra i ordning alla handlingar som ska skickas till ett land. Handlingarna ser inte likadana ut till de olika länderna.
  • Emeli

    Enligt svensk lag måste man vara gifta för att få adoptera tillsammans. Det finns inga krav på äktenskapets längd. Alla utlandskontakter kräver detsamma. Många utlandskontakter kräver fleråriga äktenskap. Enstaka länder accepterar (fortfarande) ensamstående sökande, och det är också lagligt att adoptera som ensamstående i Sverige. Sammanboende som inte är gifta kan inte adoptera tillsammans. Det är möjligt att denna lag kommer att ändras i Sverige, men det hjälper ju inte om givarländerna kräver äktenskap. Det bästa råd man kan ge ett par som umgås med tankar på att adoptera är att de ska gifta sig så snart som möjligt.

    Många skriver att ni har gott om tid att vänta med både giftermål och adoption, men jag tvivlar på det. Antalet adoptioner minskar drastiskt år från år och jag misstänker att de barn från andra länder som kommer att behöva föräldrar i Sverige om sisådär 10-15 år är mycket få.

    Om man tittar 15 år bakåt i tiden adopterades år 1999 1019 utomnordiska barn till Sverige. Förra året anlände 341 barn till Sverige genom auktoriserade adoptionsorganisationer. Motsvarande siffra år 2002 var 1008. (källa: MIA) Hittills i år har det enligt respektive hemsida kommit 77 barn genom AC och 40 genom BFA. Lägg därtill uppskattningsvis 10-15 barn genom BV och enstaka genom FFIA. Det innebär att max 140-150 barn har adopterats hittills i år, när halva året har passerat. Frågan är om det ens blir 300 totalt i år. Jämför den siffran med 992 för 10 år sedan.

    Prognosen är alltså mycket osäker på sikt. Man kan INTE utgå från att vare sig de lagar och regler som vi har idag, eller ens möjligheterna till adoption kommer att vara desamma om 10-15 år.

    Eventuellt kommer de barn som behöver adoptivföräldrar inom Sverige att öka något. Det återstår att se.

  • Hjärtat längtar

    Har inte riktigt läst hela tråden.
    Men borde man inte få ställa sig i kö som par även om man inte gift sig ännu? Fråga nån adoptionsorganisation.

    Jag och min man gifte oss när vi var 19 o 20 år. Vid 23 års ålder bestämde vi oss för att adoptera och ställde oss i kö.
    Så man KAN köa före 25 års ålder. Vi startade även medgivandeutredningen innan jag fyllde 25 och fick medgivandet en månad efter att jag fyllt. När jag fyllt 26 kom vi hem med vårt barn!
    Vårt land/barnhem krävde att vi skulle varit gifta i 5 år. Så ju längre äktenskapstid ni har och ju längre kötid ni har desto bättre!
    Lycka till!

Svar på tråden Gifta sig för att adoptera?