• listo

    PCO och värk

    Jag har PCO-S, men har trots det lyckats bli spontant gravid två gånger
    och har nu tre flickor (ett tvillingpar och en enling).

    Under första graviditeten fick jag karpaltunnelsyndrom, alltså domningar i
    händerna. Det försvann inte efter förlossningen utan stannade kvar och övergick
    så småningom till att bli kronisk värk i mina händer, underarmar och så småningom
    även värk i underbenen/fötterna.
    Jag har träffat flera läkare ang. detta, men de har inte hittat vad som är fel, trots
    diverse olika blodprover.

    Nu till det märkliga i kråksången... jag hade alltså denna värk i flera månader, men
    när jag blev gravid med tvillingarna så försvann värken HELT, redan väldigt tidigt
    i graviditeten. Och nu, 4 veckor efter förlossningen, så är värken tillbaka...
    Jag misstänker starkt att värken har något slags samband med min hormonrubbning,
    och att graviditeten ställer hormonerna till rätta så att jag funkar mer som vanligt.
    Det styrks kanske också av att jag är en sådan som går ner i vikt under mina
    graviditeter, helt utan att försöka... medan det är stört omöjligt att tappa vikt i
    normala fall. Det känns som att det finns ett klart samband mellan dessa konstigheter
    och min PCO-S, men är det logiskt?

    Har någon av er hört talas om värk i samband med PCO-S? Jag har aldrig sett
    det beskrivet som ett besvär, men kan alltså inte släppa tanken på att det har
    ett samband.

  • Svar på tråden PCO och värk
  • LiselottePCOS

    nej , jag är nästintill 100% säker på att karpaltunnelsyndrom inte har med PCOS att göra. men däremot bildas hormoner under gravidtet som luckarar upp vävnade i kroppen och gör dem mjukare under gravidteten. De hormonerna bildas inte överig tid. Det är snarare gravidteteshormonerna som hjälpt dig.

  • Johnna

    PCO-S har ju med hormonrubbning att göra och det låter ju som att dina ledbesvär också påverkas av hormoner... Det är väl det som är sambandet?

  • Mondo

    Hej,

    Nu startades denna tråd för väldigt många år sedan men jag ger det ett försök i hopp om svar och hjälp för min egen del:

    Hur gick det för dig - kom läkarna fram till om där fanns orsak, samband, verkan mellan hormonrubbningarna, PCOn och värk?

Svar på tråden PCO och värk