• Anja86

    Gäst och vit klädsel?

    Hej,

    behöver er hjälp och era synpunkter..
    På lördag ska vi på bröllop. Det är min farbror som gifter sig. En väldigt familjär tillställning med ca 25 gäster. Det är ett utomhusbröllop och en borgerlig vigsel.

    Bruden i fråga ska inte bära vitt, utan ska tydligen ha någon grön klänning. Jag däremot har hittat en vit klänning. Det är en vit underklänning med vit spets över, 3/4-lång ärm. Svårt att förklara utseendet.
    Men är det fel av mig att välja denna klädsel..? Vet att det heter att man inte "ska" bära vitt som gäst egentligen.

    Vad säger ni?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Gäst och vit klädsel?
  • Bella 89

    Du det är en så pass liten tillställning bör det egentligen inte vara några problem att kolla med bruden först. Men generellt sett, vitt är lite respektlöst, speciellt om inte bruden bär det. Det är väldigt mycket tabu kring det. Men om det är okej att du bär vitt, eller om du känner att klänningen är långt ifrån brudaktig, försök matcha med en färggrann accessoar. 

  • TipsOchRåd
    Bella 89 skrev 2014-06-18 22:40:47 följande:

    Du det är en så pass liten tillställning bör det egentligen inte vara några problem att kolla med bruden först. Men generellt sett, vitt är lite respektlöst, speciellt om inte bruden bär det. Det är väldigt mycket tabu kring det. Men om det är okej att du bär vitt, eller om du känner att klänningen är långt ifrån brudaktig, försök matcha med en färggrann accessoar. 


    Jag skulle snarare säga att det är respektlöst OM bruden bär färgen. Om inte, så spelar det ju ingen roll. Tycker jag då.
  • Bella 89
    TipsOchRåd skrev 2014-06-18 22:47:36 följande:
    Jag skulle snarare säga att det är respektlöst OM bruden bär färgen. Om inte, så spelar det ju ingen roll. Tycker jag då.
    Tolkningsfråga, på mitt egna bröllop bar jag rosa. Att andra också var klädda i rosa hade jag inget problem med, men hade nån varit klädd i vitt hade jag ansett det var helt fel. Alltså, rådfråga bruden helst. 
  • Anja86
    TipsOchRåd skrev 2014-06-18 22:47:36 följande:
    Jag skulle snarare säga att det är respektlöst OM bruden bär färgen. Om inte, så spelar det ju ingen roll. Tycker jag då.



    Jag håller mig med TipsOchRåd där. Men har skickat en bild på klänningen till bruden så får vi se vad hon säger. Svårt det här. En del verkar hålla benhårt på denna regel medan vissa säger attdet är en förlegad regel..

    Själv hade jag inte gillat om någon gäst kom i helvitt på mitt kyrkobröllop. Men väljer jag bort vitt på ett enkelt sommarbröllop hade jag nog inte reagerat. Men alla tänker vi ju olika
  • Vokalissan

    Skulle frågat brudparet. Ingen annan vet ju och det lär ju vara skönt att slippa gå och vara orolig för vad de tycker!

  • Anonym (vitt)

    Vad sade bruden? Har samma fundering själv till nästa helg! Här bryr sig inte bruden ett skvatt då hon själv skall ha rosa, men brudens syster och en svärmor är väldigt kritiska. Suck.... Jag har så svårt att hitta snygga klänningar (nej inte direkt smal) så jag funderar på om jag måste färga min klänning.

  • Anonym (..)
    Anonym (vitt) skrev 2014-09-02 14:35:38 följande:

    Vad sade bruden? Har samma fundering själv till nästa helg! Här bryr sig inte bruden ett skvatt då hon själv skall ha rosa, men brudens syster och en svärmor är väldigt kritiska. Suck.... Jag har så svårt att hitta snygga klänningar (nej inte direkt smal) så jag funderar på om jag måste färga min klänning.


    Oavsett vad bruden tycker hade jag nog inte valt vitt...speciellt inte om bruden inte ska ha det... Kan bli ganska pinsamt om vissa av gästerna skulle tro att det var jag som gifte mig (hälften av gästerna är ju antagligen mannens släkt/vänner som kanske inte träffat bruden och många har med sig partner som inte har någon relation till någon av dom) Visst, efter vigseln är det ju inget snack om saken men innan... och det kan ju bli lie jobbig stämning om många är konservativa.. 
Svar på tråden Gäst och vit klädsel?