• stayyoung

    Vi som påbörjat utredning våren 2014

    Hej,

    Vi inledde vår utredning i maj 2014 och min tanke är att samla ihop er andra som också har påbörjat denna resa.

    Detta har hänt oss än så länge:
    - 17 dec 2013 kontaktade vi landstinget
    - 21 maj 2014 träffade vi en barnmorska
    - 2 juni 2014 - Till denna dag hade vi lämnat 2 blodprov + spermaprov
    - 5 juni - resultat: mannens spermier var jättebra. Dock hade jag en hög stresshalt som gör att min ägglossning skiftar väldigt mycket. Så nu har jag fått Parodel som jag ska ta varje dag fram till vår nästa tid 2 juli.

    Hur har det gått för er andra?

  • Svar på tråden Vi som påbörjat utredning våren 2014
  • Hanna31

    Hej! Vi har också kört utredning våren 2014. Vi körde först via landstinget men gick sen privat. Fick nu i sommar reda på att alla prover är normala och allt är ser bra ut, oförklarligt att det inte går. Jag har själv sett mina ägg med ultraljud och det finns ett stort antal... Det enda är att min lutealfas är rätt kort, men det verkar inte bekymra läkaren så mycket. Om vi inte kan få den att bli längre så är vårt nästa steg IVF nu i höst. Vad är nästa steg för er?

  • Lady198608

    Vi är också igång med utredning. Allt ser bra ut. Dock var min slemhinna lite tunn, men det var visst normalt i det här skedet på menscykeln.

    Ska på spolning efter nästa mens, sen får vi se vad som händer.

  • Monsan

    Hej!

    Jag och min sambo startade utredning i maj via landstinget.
    Mina prover såg jätte bra ut, men efter dåligt resultat på sambons spermie test ska nu ett nytt lämnas om tre veckor.
    Ser ut som han producerar för få antal och att IVF är enda sättet.
    Lutar åt att vi kommer försöka privat IVF i höst då kö tiden via lanstinget är lång.

  • stayyoung

    Nu har det gått ytterligare 2,5 månader och spolningen är klar och vi har fått remiss för IVF.

    Nu väntar jag bara på att de ska ringa, enligt min läkare kan det ta mellan 2 veckor och 3 månader.

    Eftersom vi bor i Jönköping behöver vi åka upp till Linköping för att göra IVF. Tränar varje dag nu för att komma ner till ett BMI under 30 - 1 kg kvar!

    Känns så himla konstigt att vi ska göra IVF, speciellt eftersom testerna inte visat några fel. Är rädd att det är en annan anledning som kommer göra att inte ens IVF kommer att fungera.

  • stayyoung

    Varför valde ni att gå privat? Går processen snabbare - hur långt har ni kommit?


    Hanna31 skrev 2014-07-29 11:21:51 följande:

    Hej! Vi har också kört utredning våren 2014. Vi körde först via landstinget men gick sen privat. Fick nu i sommar reda på att alla prover är normala och allt är ser bra ut, oförklarligt att det inte går. Jag har själv sett mina ägg med ultraljud och det finns ett stort antal... Det enda är att min lutealfas är rätt kort, men det verkar inte bekymra läkaren så mycket. Om vi inte kan få den att bli längre så är vårt nästa steg IVF nu i höst. Vad är nästa steg för er?


  • Monsan

    Är det någon som vet om man måste göra om utredningen om man väljer att bekosta ivf själv genom privat klinik.. Vi genomgår nämligen utredning via landstinget och min sambo ska lämna ett andra prov nu om en vecka pga att första provet visade få antal spermier.. Kan vi direkt efter provet nästa vecka, vad det än visar komma igång direkt på en privat klinik utan att göra om utredningen hos dom..

    Tacksam för svar..

  • Lady198608

    Vad skulle det vara för en annan anledning tror?

    Jag var på spolning för en och en halv vecka sen och allt ser bra ut. Har många äggblåsor och ägg och därför är vi rekommenderade att försöka själva några månader till eftersom jag kan bli dålig av eventuell överstimulering vid ivf. Frustrerande att allt ser bra ut men att inget händer :( Har köpt äl-stickor nu så nu håller vi tummarna. Ärockså rädd att det inte fungerar av någon annan anledning, men vet inte vad det skulle kunna vara?


    stayyoung skrev 2014-09-07 10:19:28 följande:

    Nu har det gått ytterligare 2,5 månader och spolningen är klar och vi har fått remiss för IVF.

    Nu väntar jag bara på att de ska ringa, enligt min läkare kan det ta mellan 2 veckor och 3 månader.

    Eftersom vi bor i Jönköping behöver vi åka upp till Linköping för att göra IVF. Tränar varje dag nu för att komma ner till ett BMI under 30 - 1 kg kvar!

    Känns så himla konstigt att vi ska göra IVF, speciellt eftersom testerna inte visat några fel. Är rädd att det är en annan anledning som kommer göra att inte ens IVF kommer att fungera.


  • stayyoung
    Lady198608 skrev 2014-09-13 14:09:22 följande:

    Vad skulle det vara för en annan anledning tror?

    Jag var på spolning för en och en halv vecka sen och allt ser bra ut. Har många äggblåsor och ägg och därför är vi rekommenderade att försöka själva några månader till eftersom jag kan bli dålig av eventuell överstimulering vid ivf. Frustrerande att allt ser bra ut men att inget händer :( Har köpt äl-stickor nu så nu håller vi tummarna. Ärockså rädd att det inte fungerar av någon annan anledning, men vet inte vad det skulle kunna vara?


    Är väl mest fundersam, går det verkligen så himla mycket fortare privat?

    Från mitt första besök, fram till att jag är gavid kommer det att ha gått 6 månader, varav 2 månader var semestertider. Jag antar att jag hade sluppit semestertiderna om jag hade gått till en privat.

    Lycka till Lady198608! Förstår att det är frustrerand men också otroligt skönt att inget är fel.
  • Monsan

    #664

    Monsan

    Idag 10:43

    Jag börjar bli så frustrerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Hur lång tid ska egentligen en utredning ta innan man får besked.. Idag har min sambo inne och lämnade sitt anda sperma prov för att samtidigt få veta att set inte alls var något fel på första men att dom bara vill dubbel kolla.. Sen har han även fått tid för blodprov om en månad (som inte gick att snabba på).. Till vilken anledning då? Ska vi nu behöva vänta ännu en månad plus tiden för resultatet för att sedan få svaret att ivf via landstinget ej är ett alternativ.. Det är min största rädsla.. Känner att vi hade kunnat bespara denna tid genom att köra privat redan från början och kanske redan nu vara gravida.. Snälla.. Jag behöver råd på hur ju ska gå vidare..

  • stayyoung
    Monsan skrev 2014-09-17 10:45:04 följande:

    #664

    Monsan

    Idag 10:43

    Jag börjar bli så frustrerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Hur lång tid ska egentligen en utredning ta innan man får besked.. Idag har min sambo inne och lämnade sitt anda sperma prov för att samtidigt få veta att set inte alls var något fel på första men att dom bara vill dubbel kolla.. Sen har han även fått tid för blodprov om en månad (som inte gick att snabba på).. Till vilken anledning då? Ska vi nu behöva vänta ännu en månad plus tiden för resultatet för att sedan få svaret att ivf via landstinget ej är ett alternativ.. Det är min största rädsla.. Känner att vi hade kunnat bespara denna tid genom att köra privat redan från början och kanske redan nu vara gravida.. Snälla.. Jag behöver råd på hur ju ska gå vidare..


    Ring och tjata! Jag ringde läkaren varje vecka och ville veta vad som händer. Jag tror att jag var så jobbig att de skyndade på allt bara för att bli av med mig.
  • Hanna31
    stayyoung skrev 2014-09-07 10:21:02 följande:

    Varför valde ni att gå privat? Går processen snabbare - hur långt har ni kommit?


    Hej,

    Vi valde att gå privat för att det gick så otroligt mycket fortare. Det tog ju flera månader innan vi ens fick en tid hos en sköterska inom Landstinget. Hos vår privata klinik fick vi en tid på några veckor, hade ett möte och kunde sen köra igång med vårt första försök vid nästa mens. Jag önskar att vi hade gått privat direkt, vi slösade bara tid på Landstinget. Vi tog prover via landstinget och sen gjorde vi en spolning privat så vips var vi klara med utredningen.

    Ja, man kan göra utredningen hos Landstinget och begära ut journalen och lämna till den privata kliniken, så gjorde vi.

    Jag tyckte det var så oerhört jobbigt att inte bara kämpa med barnlösheten utan dessutom kämpa med trötta sköterskor som aldrig ringde tillbaka, som inte kunde svara på frågor etc. Där vi är nu bli vi behandlade som "kunder" - jätteskönt. (Jag säger inte att det alltid är så inom Landstinget naturligtvis - men för oss var det så.


  • Dakine
    2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    När vi sedan skulle skaffa syskon, blev det aldrig någonting. Väger nu 80 kg, så tror att vikten påverkar en del, och jag har även fått veta under utredning att jag har PCOS. 

    Försöker gå ner i vikt, och ska nu få påbörja behandling av provera samt pergotime. Ska bli roligt att få följa er resa! 

    Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
Svar på tråden Vi som påbörjat utredning våren 2014