• Anonym (Adopterad Korea)

    Tusentals övergivna ungar (lång TS)

    Hundratusentals barn har adopterats från Korea genom årens lopp. Under 70-talet kom mellan ca 500-1000 per år bara till Sverige. Många - de flesta? - har samma historia med sig i sina papper från de sociala myndigheterna i Korea: övergiven som spädbarn, placerad i fosterhem/barnhem i vntan på adoption. Ett par intetsägande meningar.

    En del återvänder som vuxna för att se sitt födelseland och kanske leta reda på biologisk familj. Då börjar sökandet hos de sociala myndigheterna. Det är inte många, men några som lyckats få ta i sina koreanska papper, dvs inte de på engelska som skickades med i samband med adoptionen. De som fått ta del av den koreanska versionen av sina papper upptäcker ofta att det fanns med information än den som de koreanska myndigheterna valde att bifoga vid adoptionen.

    Det sker en omfattande mörkläggning av barns bakgrund. Det finns pengar att tjäna - något som många svenska (m a o europeiska och nordamerikanska) adoptanter inte riktigt vill kännas vid.

    I ett resursstarkt land som Korea handlar det främst om kulturella skäl till varför man adopterar bort sitt barn. Som ogift kvinna är det mycket svårt att behålla ett barn, varför det finns stödhem för dem. En del drivs av välgörenhetsorganisationer, en del av adoptionsbyråer. Inte överraskande är det en betydligt högre andel kvinnor som lämnar ifrån sig sina barn på de hem som drivs av adoptionsbyråer.

    I Korea har man kämpat för att få i genom ett förbud för adoptionsbyråer att bedriva stödhem för ogifta gravida och nyblivna mödrar. Detta har så klart bekämpats av adoptionsbyråerna.

    De adopterade som uppmärksammat detta har oftast avfärdats som "adoptionsaktivister", arga och traumatiserade och de har inte upplevt att de fått mycket stöd i sin kamp för att få rätt information. Fram tills helt nyligen kände jag inte heller till mycket av detta, men nu börjar jag undra.

    Jag funderar över hur naiva människor är. Sverige är enligt många undersökningar det minst korruperade landet i världen. Ändå vet vi ju alla att det sker mycket bakom stängda dörrrar även här - det är ju bara att kolla ett avsnitt av Uppdrag Granskning eller två. Många tvekar att skänka pengar till välgörenhet,i andra länder, då man inte tror att pengarna når de behövande; att folk på vägen - t o m myndigheter roffar åt sig pengarna. ÄNDÅ väljer man att blint tro på de sociala myndigheter och organisationer som svenska adoptionsbyråer samarbetar med. Varför?

    Om inte "hittats som övergivet spädbarn" är en standarduppgift innebär det att tusentals bebisar låg på gatorna i Seoul och Busan. Det låter faktiskt helt absurt, speciellt som att en del återvändare säger att många koreaner i samma generation knappt känner till att adoptionen från deras land är så omfattande. Alltför många har hittats på platser utan namn av personer utan namn och placerats i fosterfamiljer utan namn. Detta i ett land som i andra sammanhang är känt för att vara välorganiserat och effektivt.

    Jag tycker att Sverige och andra adoptionsländer borde pusha på för mer utförlig information från adoptionsländer, speciellt nu när det finns många vuxna adopterade som kan vittna om den knapphändiga dokumentationen. Vad tycker folk här? Förslag på hur i så fall?

    Finns det en ovilja bland svenska adoptanter att jobba för bättre insyn i dokumentation och bättre information? I så fall - vad beror den på?

  • Svar på tråden Tusentals övergivna ungar (lång TS)
  • Anonym (Adopterad Korea)

    Har läst den boken och jag fattar också att det kan finnas en mängd olika skäl till att bakgrundsuppgifter döljs, men vi pratar tiotusentals barn som har samma uppgifter. Gatorna i Koreas städer måste varit gödslade med övergivna ungar - ändå visade sig allmänheten i Korea vara rel. ovetande att deras land var ett av de största adoptionsländerna.

    Vidare kvarstår problemet - det går inte att lita på att man fått rätt papper med sig.

    Jag tycker det är anmärkningsvärt att svenskar i regel ställer sig skeptiska till välgörenhetsorganisationer, då man är rädd att ens pengar hamnar i fel händer, men i adoptionssammanhang litar blint på myndigheterna - detta när vi i ett av världens minst korrupta länder inte ens kan lita på våra egna myndigheter och politiker. Vi talar om en verksamhet som omsätter ganska mycket pengar. Varför skulle inte denna verksamhet lida av samma korruptionsrisk som alla annan?

  • Anonym (adopterad)
    Anonym (Adopterad Korea) skrev 2014-07-21 07:52:17 följande:

    Har läst den boken och jag fattar också att det kan finnas en mängd olika skäl till att bakgrundsuppgifter döljs, men vi pratar tiotusentals barn som har samma uppgifter. Gatorna i Koreas städer måste varit gödslade med övergivna ungar - ändå visade sig allmänheten i Korea vara rel. ovetande att deras land var ett av de största adoptionsländerna.

    Vidare kvarstår problemet - det går inte att lita på att man fått rätt papper med sig.

    Jag tycker det är anmärkningsvärt att svenskar i regel ställer sig skeptiska till välgörenhetsorganisationer, då man är rädd att ens pengar hamnar i fel händer, men i adoptionssammanhang litar blint på myndigheterna - detta när vi i ett av världens minst korrupta länder inte ens kan lita på våra egna myndigheter och politiker. Vi talar om en verksamhet som omsätter ganska mycket pengar. Varför skulle inte denna verksamhet lida av samma korruptionsrisk som alla annan?


    Klart att den gör och det gäller många fler länder än Korea. Så blir det när pengar är inblandade och vare sig adoptivföräldrarna eller Ac tex bryr sig bara de "de stackars barnlösa" får sina barn är de nöjda och så länge de som skall ha sina ganska stora summor pengar får dessa så spelar inte barnens bakgrund någon roll.

    Vet inte om du sett "adoptionens pris" där man helt sonika LURAR de biologiska föräldrarna, då finns det ett "lagligt medgivande" mer bryr man sig inte utan då är barnen "deras handelsvaror"
  • Anonym (Adopterad Korea)
    Anonym (adopterad) skrev 2014-07-22 01:59:19 följande:
    Klart att den gör och det gäller många fler länder än Korea. Så blir det när pengar är inblandade och vare sig adoptivföräldrarna eller Ac tex bryr sig bara de "de stackars barnlösa" får sina barn är de nöjda och så länge de som skall ha sina ganska stora summor pengar får dessa så spelar inte barnens bakgrund någon roll.

    Vet inte om du sett "adoptionens pris" där man helt sonika LURAR de biologiska föräldrarna, då finns det ett "lagligt medgivande" mer bryr man sig inte utan då är barnen "deras handelsvaror"
    Självklart gäller detta fler länder än Korea, men jag får för mig att många betraktar Korea som ett mindre korrumperat då det är en tekniskt och ekonomiskt framstående land och därför litar man i regel mer på Koreas myndigheter än kanske myndigheter i länder som är mer eftersatta vad gäller ekonomi och organisation.

    Har inte sett den filmen, men har hört om den.

    Jag vet att adoptanter och många adopterade blir oerhört provocerade när man jämför adoption med handel, men jag förstår inte varför egentligen. Pengar byter händer. Det pratas om köer, tillgång och efterfrågan. Inte underligt att man drar vissa paralleller. Att jag ev. blivit behandlad och betraktad som en handelsvara gör inte mina föräldrars kärlek till mig mindre stark, men det kan ha lett till att jag berövats vissa möjligheter att hitta mina biologiska föräldrar och i värsta fall kanske även att jag berövats en annan uppväxt, som inte per automatik måste ha varit sämre - något som man ofta får slängt i ansiktet i denna typ av diskussioner.
  • Anonym (trodde det var såhär)

    Jag har hört att skälet till att så många barn adopteras utomlands från Korea beror på blodsband, d v s det har kulturellt varit mycket viktigt att vara biologisk släkt med sitt barn vilket har hindrat inhemska adoptioner. 

  • Rixa
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-17 23:46:33 följande:
    Korea är, liksom Sverige, anslutet till Haagkonventionen och har därmed åtagit sig att utreda varje barns ursprung, så långt möjligt, innan det kan bli aktuellt med internationell adoption. MIA som är det svenska företrädaren vad gäller Haagkonventionen har i uppdrag att övervaka att alla konventionsadoptioner sker på korrekt sätt, såväl i ursprungsländerna som genom den auktorisation de svenska adoptionsorganisationer får ansöka om (och prövas av MIA),
    Uppfattar man att det förekommer oegentligheter beträffande adoptionshandläggningn SKALL detta anmälas till MIA!!
    Mycket intressant ämne! Själv har jag aldrig tänkt såsom du beskriver TS utan fick ett nytt perspektiv. Ett skrämmande sådant men som nog tyvärr speglar verkligheten. Kan tänka mig att adoptionsföräldrar som får papper på att barnet är upphittat inte upplever att det förekommer oegentligheter så vad ska de anmäla? 

    Systemet med att betala för ett barn är snett. Klart barn blir en handelsvara. Har en brasiliansk kompis som bor i storstad. De kan aldrig släppa barnen på egen hand och skolan har ett högt industristaket.just därför att barn är en handelsvara. Inte för adoption utan för att kidnappa och sedan ta organ som hornhinnor mm för donation. Även detta "verksamhetsområde" är "noga" kontrollerat men vad hjälper det.

    Enda vettiga hanteringen borde vara att det finns ett samarbete över alla gränser där alla stater står för sina egna kostnader. Adoption utan pengabyte men det är en utopi att det skulle kunna hålla.

    Anonym (insatt) kan du om du är insatt i ämnet svara på hur det kommer sig att så många barn som TS beskriver har samma beskrivningar i sina dokument? Borde inte MIA ha reagerat på det?? Okänd plats låter som en konstig upprepning och borde ge stora varningssignaler. 
  • Anonym (insatt)
    Rixa skrev 2014-07-22 20:46:59 följande:
    Mycket intressant ämne! Själv har jag aldrig tänkt såsom du beskriver TS utan fick ett nytt perspektiv. Ett skrämmande sådant men som nog tyvärr speglar verkligheten. Kan tänka mig att adoptionsföräldrar som får papper på att barnet är upphittat inte upplever att det förekommer oegentligheter så vad ska de anmäla? 

    Systemet med att betala för ett barn är snett. Klart barn blir en handelsvara. Har en brasiliansk kompis som bor i storstad. De kan aldrig släppa barnen på egen hand och skolan har ett högt industristaket.just därför att barn är en handelsvara. Inte för adoption utan för att kidnappa och sedan ta organ som hornhinnor mm för donation. Även detta "verksamhetsområde" är "noga" kontrollerat men vad hjälper det.

    Enda vettiga hanteringen borde vara att det finns ett samarbete över alla gränser där alla stater står för sina egna kostnader. Adoption utan pengabyte men det är en utopi att det skulle kunna hålla.

    Anonym (insatt) kan du om du är insatt i ämnet svara på hur det kommer sig att så många barn som TS beskriver har samma beskrivningar i sina dokument? Borde inte MIA ha reagerat på det?? Okänd plats låter som en konstig upprepning och borde ge stora varningssignaler. 
    Fråga företrädare för MIA direkt om de reagerat på enahanda beskrivningar av barnens bakgrund. Syd-Korea är ju det ännu "pågående" land som Svenska myndigheter haft flest kontakter med i ca 50 år! Landet har besökts många gånger och företrädare från Korea har många gånger besökt Sverige .... Ring MIA och ställ direkta frågor. De som arbetar där är ju människor av kött o blod!!
  • Anonym (Adopterad Korea)
    Anonym (insatt) skrev 2014-07-22 23:09:14 följande:
    Fråga företrädare för MIA direkt om de reagerat på enahanda beskrivningar av barnens bakgrund. Syd-Korea är ju det ännu "pågående" land som Svenska myndigheter haft flest kontakter med i ca 50 år! Landet har besökts många gånger och företrädare från Korea har många gånger besökt Sverige .... Ring MIA och ställ direkta frågor. De som arbetar där är ju människor av kött o blod!!
    Får jag fråga i vilken egenskap du är insatt - är det som adoptant, adopterad eller yrkesverksam inom adoptionsvärlden?

    Jag kanske misstolkar dig, men du verkar bli väldigt defensiv vid antydningar om att adoption kanske inte går rätt till.

    Jag vet att Korea är ett av de länder med vilket Sverige har haft längst adoptionssamarbete med. Detta ser inte jag som en automatisk garanti för att det går rätt till, då företrädare som åker dit troligtvis har en agenda, eller åtminstone en vilja att det ska vara OK och kanske därmed bär på en ovilja att se det som kanske inte är OK. Man kan även vara såpass naiv (något svenskar generellt är ganska kända för att vara) att man helt enkelt inte misstänker något illa vara och därför inte heller letar efter tecken på det.

    Visst skulle jag och andra med mig kunna fråga MIA, men nu var det inte det min TS handlade om, utan min fråga var ställd till svenska adoptanter i första hand.
  • VNmamma

    ts,
    du skriver "...vi pratar tiotusentals barn som har samma uppgifter"

    Varifrån kommer siffran? Vilken period avses? Vad står det i pappren menar du? "Hittebarn"?

    Skälet till att många i Sydkorea inte säger sig känna till hur vanligt det varit med adoptioner är samma skäl som till varför barn lämnas: Skam.

    Kvinnor som blivit gravida på "olämpligt" sätt är inget man pratar om. I någon kultur. Oavsett om det är kvinnor i den egna släkten eller andra kvinnor.

  • VNmamma
    Anonym (Adopterad Korea) skrev 2014-07-23 10:31:07 följande:

    Här är en intressant tråd om läget i Korea: http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303442004579121030310275014

    Och här en annan text: http://www.adoptionjustice.com/adoption-agencies-claim-constitutional-right-ownoperate-unwed-mother-homes/


    Ja, det är stor tragik - och ironi, om man vill se det så. Att lagen, som skulle säkra barns rätt till sitt ursprung, har lett till att fler barn än någonsin lämnas anonymt!

    Det visar väl att  det är svårt att göra förändringar så länge kvinnors reproduktion är så tabubelagd
Svar på tråden Tusentals övergivna ungar (lång TS)