• Anonym (nurse)

    Nedstämd/ångest av Mirena??

    Jag undrar om det finns något som mått psykiskt dåligt av Mirena och vilka symtom ni då har haft? Jag börjar fundera på att så är fallet med mig. Jag satte in min spiral i höstas och har efter detta mått allmänt inte som mig själv. Mer ångest, mindre glädje och mycket grubblerier. Är det vanligt med dessa biverkningar av Mirena?? Enl min barnmorska och läkare på kvinnokliniken som jag varit i kontakt med säger båda två att det är ytterst ovanligt att må psykiskt dåligt av Mirena.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nedstämd/ångest av Mirena??
  • Anonym (trordej)

    Jag kände ingen större skillnad så länge jag hade hormonspiral, men när jag tog ut den såg jag helt plötsligt världen med helt nya ögon! Så ja, jag tror att man kan bli nedstämd av Mirena. Jag har vägrat alla hormonella preventivmedel sen dess. 

    Teorin är väl att eftersom hormondosen är jämnare och mycket mindre med spiral än p-piller, så borde inte risken för nedstämdhet vara så stor - men klart att den finns!

  • Anonym (mammamia)

    Kände också en väldig skillnad när jag tog ut min. Mådde mycket bättre än när jag hade hormonspiral. Hade dessutom väldigt många/täta svampinfektioner som försvann när jag tog ut spiralen! Så jag tror att man kan må dåligt av hormonspiral!

  • LillaJag06

    Jag mådde otroligt dåligt av min mirena! ALDRIG mer, inte ens om jag skulle få betalt!

    Har haft P-piller innan som har fungerat bra men tyvärr fungerar inte mirena ihop med min kropp.

    Ta ut den säger jag bara.

  • Anonym (nurse)

    Jag blir så tacksamt för era svar. Förhoppningsvis har jag hittat anledningen till varför jag mår som jag gör. Nu ska jag se till att boka tid snarast för att ta ut den.

  • Anonym (nurse)

    Förresten, hur lång tid tog det från det att ni tagit ut den tills ni märkte skillnad att ni mådde bättre??

  • Flisan79

    Jag kände av deppighet första halvåret, sen tycker jag det blev bättre. Hade dock andra problem så den rök tillslut iaf.

  • Sanna 755

    Det är så vanligt!


    Jag satte in en hormonspiral och hade bra förhoppningar. Ett halvår så gick det kanonbra men efter det så börja humöret gå ut för och jag börja gnälla och bråka med min kille så mycke att han blev less och ville ha paus och då slog det till 100% och tog ut skiten.

    Stor skillnad veckan efter! Och nu har jag Kopparspiral som är guldvärd. Den kostar 0 kr och har 0 hormoner. Finns det något bättre? Hmm.. näe..

    Och jag har inte haft blödningsproblem och jag har inte haft mensvärk heller. 

    Så det är iallafall p-medlet jag kommer att ha tills den dagen jag vill ha barn. 

    Så jag rekommenderar att prova kopparspiral. Fungerar den så är den guld värd! 

    www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/Kopparspiral/

    Sköt om dig och tänk på dig själv. M.v.h Sanna :)

  • Anonym (nurse)
    Sanna 755 skrev 2014-07-09 12:56:04 följande:

    Det är så vanligt!


    Jag satte in en hormonspiral och hade bra förhoppningar. Ett halvår så gick det kanonbra men efter det så börja humöret gå ut för och jag börja gnälla och bråka med min kille så mycke att han blev less och ville ha paus och då slog det till 100% och tog ut skiten.

    Stor skillnad veckan efter! Och nu har jag Kopparspiral som är guldvärd. Den kostar 0 kr och har 0 hormoner. Finns det något bättre? Hmm.. näe..

    Och jag har inte haft blödningsproblem och jag har inte haft mensvärk heller. 

    Så det är iallafall p-medlet jag kommer att ha tills den dagen jag vill ha barn. 

    Så jag rekommenderar att prova kopparspiral. Fungerar den så är den guld värd! 

    www.umo.se/Sex/Skydd-mot-graviditet/Kopparspiral/

    Sköt om dig och tänk på dig själv. M.v.h Sanna :)


    Tack för ditt svar. Nånstans i allt "elände" känns det som ändå bra att veta att man inte är ensam om att må såhär.

    Jag har haft kopparspiral innan hormonspiralen men blödde så kraftigt och fick både lågt blodvärde och järnvärde. Sen har jag även i efterhand förstått att jag drabbades av kopparförgiftning, se länken: www.kopparspiral.blogspot.se/
    Av de symtom som räknades upp stämde 18 av dessa in på mig. Så tyvärr är heller inte kopparspiral ett alternativ för mig.
  • Anonym (nurse)
    Gryyynet skrev 2014-07-11 00:05:39 följande:

    Har du provat plåster! Superbra!!!


    Har inte provat plåster. Kanske ska ta och kolla upp det.
  • Dudess1983
    LillaJag06 skrev 2014-07-08 15:53:09 följande:

    Jag mådde otroligt dåligt av min mirena! ALDRIG mer, inte ens om jag skulle få betalt!

    Har haft P-piller innan som har fungerat bra men tyvärr fungerar inte mirena ihop med min kropp.

    Ta ut den säger jag bara.


    Vad hade du för besvär?
  • Anonym (Aredhel)

    Har inte haft Mirena men testat andra p-metoder. Slutade precis med mina p-piller efter 1,5 år då jag tror att dom inte är bra för mitt psykiska mående. Kör nu pessar som är hormonfritt och hoppas på att må bättre snart. 


    Hoppas det går bra för dig. 

  • Hjelm

    Hormonspiral verkar vara en riktig vattendelare. Antingen funkar den klockrent eller så är det katastrof!
    Jag fick ganska fett hår och lite finnar första månaden, men det gav snart med sig och sedan dess har den varit toppen för mig.
    Men som sagt, vi är olika!
    Hade du bara haft den i någon månad hade det kanske varit värt att vänta ett tag till för att se om det är en biverkning som släpper, men om det närmar sig ett halvår och du fortsätter må dåligt är det nog läge att ta ut den.
    Fundera över om det kan vara något annat som hänt i ditt liv och påverkat ditt mående utgår jag ifrån att du redan har gjort.

Svar på tråden Nedstämd/ångest av Mirena??