• solskenskaka

    Grodställning för 3-veckors?

    Jag bär min 3-veckors i en Aldoria bambu soft som hon trivs väldigt bra i. MEN: fick lära mig att små barn ska bäras i vaggställning innan nacken är stabil. Det gillar hon inte, utan trivs i grodställning. Även utan sjal brukar hon själv lägga sig så på mitt bröst..

    Såklart håller jag extra koll på nacken om jag lutar mig, och ser till att alla sjalens tre lager stödjer huvudet. Min fråga är om det kan finnas andra risker med att bära ett så litet barn i groda?

    Min bvc-kvinna har kollat och tyckte det såg ok ut, men hon hade inte så mkt erfarenhet av sjal. Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Grodställning för 3-veckors?
  • Flickan och kråkan

    Det stämmer inte. Det går jättebra att bära upprätt i groda redan från första stund. Även med prematurer. Idag avråder man från vagga-position pga det är lätt att luftvägar täpps till om man inte sätter i barnet riktigt och är van sjalknytare. Har burit alla mina tre upprätt i groda samma dag de föddes.

  • Annelie 76

    Har aldrig hört det rådet. Jag bar min son i grodställning hela tiden med tyget ordentligt runt huvudet. Han avskydde också vaggan.

  • chokladgroda

    Bär också i groda. Det enda jag fått höra är att man inte ska bära så för långa stunder åt gången (max 20 min) eftersom barnets muskulatur kring ryggraden inte är så stark och det blir för stor belastning på de nedre kotorna om positionen hålls upprätt länge. Tänkte att det kunde stämma så jag har gått efter det och ändrat läge efter ett tag..

  • Flickan och kråkan

    Chokladgroda: det gäller bara om man bär upprätt som i en klassisk babybjörn inte om man bär i groda. Däremot finns det vissa ryggknytningar där ryggen inte får c-form utan "pressas" upp rakare som man bör vänta med till 1-1,5 års ålder. Samma sak gäller ergonomiska bärselar (lite olika mycket dock) eftersom axelbanden är fästa på panelen. Men man måste ju inte bära så liten på ryggen .

Svar på tråden Grodställning för 3-veckors?