• mère de R

    stöttningstråd för oss med lågt AMH-värde

    Hej!
    Här kan vi med lågt AMH-värde träffas för att prata av oss, ge tips och råd och stötta varandra längst vägen till ett barn.
    Jag är 35 år och hade förra våren 0,2 i värde. Har ett barn sen tidigare som blev till spontant efter 2 IVF.
    Vi har bestämt att inte genomgå fler IVF utan istället testar jag akupunktur och ska även prova munkpeppar och D-vitamin.
    /MdR

  • Svar på tråden stöttningstråd för oss med lågt AMH-värde
  • Hoppitossa34

    Hej!

    Har du "endast" lågt AMH, eller även problem med andra värden så som högt FSH osv? Jag är 35 år och har uruselt AMH. Jag väntar svar på resterande prover nästa vecka. Så nervös. :(

  • BehöverHopp

    Hej, jag är nyss fyllt 40. fick veta att jag har 0.01 i AMH värde. Min gyn sa att hon inte kan hjälpa mig utan att bara ge upp. Mailade en fråga till en Ivf klinik om de kunde hjälpa mig men sa tyvärr får jag söka äggdonationsklinik istället.

    Är det nån som har annan erfarenhet eller är det försent för nig?

  • Wera2017

    Hej,

    Här kommer lite hopp & pepp till er som har lågt AMH-värde.

    Jag fick reda på när jag var 37år att jag hade ett värde på 0,2 och så sa man att det skulle bli äggdonation för mig om jag ville ha barn framåt. När jag var 40år så träffade jag den stora kärleken och det var först då det vart aktuellt för mig att testa att skaffa barn. Hade inget större hopp att det skulle funka IOM att det gått ytterligare 3år sedan det dåliga värdet. Men vart gravid direkt vi testade i maj -15 men dessvärre MF v8. Sen gravid aug-15 MF v4. Gravid sept -15 och i juni 2016 kom vår fantastiska lilla son. Så det finns absolut hopp!

    Bästa Wera

  • 1pigg1

    Ja vitex skall tydligen vara bra för personer med lågt amh. Bitrottninggelé skall kunna förbättra äggkvalitén. Mitt värde är 0.05 och mitt FSH på katastrofala 80.

  • BehöverHopp

    Tack alla ni tog er tid att svara mig. Hur får man tag på vitax? Är det nåt läkare mst ordinera eller?

    Tacksam för svar

  • Aylina88

    Hej tjejer! Fick reda på att mitt amh ligger på 0,56 vet någon vad de innebär och hur stor chans är att jag kan bli gravid själv?

  • KCEG
    1pigg1 skrev 2017-11-14 21:12:38 följande:

    Ja vitex skall tydligen vara bra för personer med lågt amh. Bitrottninggelé skall kunna förbättra äggkvalitén. Mitt värde är 0.05 och mitt FSH på katastrofala 80.


     
    Jag har hållt på länge i fertilitetsutredningskarusellen men aldrig riktigt fattat det här med FSH, vad är ett bra värde?
    Mitt AMH ligger på 0.67
    Mitt FSH 10

    ska tillbaka till kliniken på torsdag, så jag kan fråga då. Men ville mest veta om någon kunde ge mig svaret nu. =)
  • Aylina88
    KCEG skrev 2017-12-12 18:44:47 följande:

     

    Jag har hållt på länge i fertilitetsutredningskarusellen men aldrig riktigt fattat det här med FSH, vad är ett bra värde?

    Mitt AMH ligger på 0.67

    Mitt FSH 10

    ska tillbaka till kliniken på torsdag, så jag kan fråga då. Men ville mest veta om någon kunde ge mig svaret nu. =)


    Jag har exakt samma värde som dig fast min amh är 0,56 och fsh 10
  • KCEG
    Aylina88 skrev 2017-12-12 19:12:33 följande:
    Jag har exakt samma värde som dig fast min amh är 0,56 och fsh 10
    vad innebär dom värdena?
  • Aylina88
    KCEG skrev 2017-12-12 21:20:35 följande:

    vad innebär dom värdena?


    Så som jag fattar så är vi inte så långt från klimakteriet men väntar på svar från min gyn
  • klariis
    Aylina88 skrev 2017-12-12 21:39:09 följande:

    Så som jag fattar så är vi inte så långt från klimakteriet men väntar på svar från min gyn


    Hej,

    Mitt AMH värde var 0.57 när jag var 26år. Min fertillitetsläkare sa att jag förmodligen kommer komma i klimakteriet mellan 35-40år. Däremot sa hon att även om jag har få ägg så är kvaliten antdligen superbra och hon trodde det inge skulle bli några problem alls för mig att bli gravid med ivf. Dock drog hon en chans på 2-3% att bli gravid utan hjälp.

    Min läkare sa att det fann studier på att D-vitamin,sötpotatis och melatonin kunde hjälpa. (Hon sa mycket mer men detta var som jag anamma) jag blev gravid spontant efter några månader då jag vöntade på att starta ivf! Så känn ingen stress, har du ingen partner skulle jag frysa in ägg. (Jag funderar på att göra det nu för att inte känna pressen som jag kände för första barnet)
  • Aylina88
    klariis skrev 2017-12-13 18:04:25 följande:

    Hej,

    Mitt AMH värde var 0.57 när jag var 26år. Min fertillitetsläkare sa att jag förmodligen kommer komma i klimakteriet mellan 35-40år. Däremot sa hon att även om jag har få ägg så är kvaliten antdligen superbra och hon trodde det inge skulle bli några problem alls för mig att bli gravid med ivf. Dock drog hon en chans på 2-3% att bli gravid utan hjälp.

    Min läkare sa att det fann studier på att D-vitamin,sötpotatis och melatonin kunde hjälpa. (Hon sa mycket mer men detta var som jag anamma) jag blev gravid spontant efter några månader då jag vöntade på att starta ivf! Så känn ingen stress, har du ingen partner skulle jag frysa in ägg. (Jag funderar på att göra det nu för att inte känna pressen som jag kände för första barnet)


    Då har vi nästan samma historia för jag fick också h
    klariis skrev 2017-12-13 18:04:25 följande:

    Hej,

    Mitt AMH värde var 0.57 när jag var 26år. Min fertillitetsläkare sa att jag förmodligen kommer komma i klimakteriet mellan 35-40år. Däremot sa hon att även om jag har få ägg så är kvaliten antdligen superbra och hon trodde det inge skulle bli några problem alls för mig att bli gravid med ivf. Dock drog hon en chans på 2-3% att bli gravid utan hjälp.

    Min läkare sa att det fann studier på att D-vitamin,sötpotatis och melatonin kunde hjälpa. (Hon sa mycket mer men detta var som jag anamma) jag blev gravid spontant efter några månader då jag vöntade på att starta ivf! Så känn ingen stress, har du ingen partner skulle jag frysa in ägg. (Jag funderar på att göra det nu för att inte känna pressen som jag kände för första barnet)


    Hej!

    Tack för ditt svar :) åh va skönt och höra jag blev också gravid spontant för ett år sen och nu vill jag ha en till men fick veta att min amh är 0,56 och nu måste jag försöka ett år själv innan jag kan få hjälp och dom 3 senaste månaderna så här jag inte fått ut slag på mina ägglossningtest är så orolig att mina ägg har tagit slut :(
  • klariis
    Aylina88 skrev 2017-12-13 18:36:04 följande:
    Då har vi nästan samma historia för jag fick också h
    klariis skrev 2017-12-13 18:04:25 följande:

    Hej,

    Mitt AMH värde var 0.57 när jag var 26år. Min fertillitetsläkare sa att jag förmodligen kommer komma i klimakteriet mellan 35-40år. Däremot sa hon att även om jag har få ägg så är kvaliten antdligen superbra och hon trodde det inge skulle bli några problem alls för mig att bli gravid med ivf. Dock drog hon en chans på 2-3% att bli gravid utan hjälp.

    Min läkare sa att det fann studier på att D-vitamin,sötpotatis och melatonin kunde hjälpa. (Hon sa mycket mer men detta var som jag anamma) jag blev gravid spontant efter några månader då jag vöntade på att starta ivf! Så känn ingen stress, har du ingen partner skulle jag frysa in ägg. (Jag funderar på att göra det nu för att inte känna pressen som jag kände för första barnet)


    Hej!

    Tack för ditt svar :) åh va skönt och höra jag blev också gravid spontant för ett år sen och nu vill jag ha en till men fick veta att min amh är 0,56 och nu måste jag försöka ett år själv innan jag kan få hjälp och dom 3 senaste månaderna så här jag inte fått ut slag på mina ägglossningtest är så orolig att mina ägg har tagit slut :(
    okej, känns som att vi är i samma sits! konstigt att man måste försöka ett år själv innan man får hjälp om det är ganska självklart att man har fertillitetsproblem eller vad man ska kalla det.. Antar att dina ägg inte kan vara slut eftersom ditt AMH är fortfarande relativt normallågt, det är inte superdåligt! Har du amma? min menscykel är inte riktigt i fas ännu som den var innan jag fick barn, kanske är det bara hormoner som spökar?
  • Bloggsombearbetning

    Hej!

    Jag är 29år och fick nu i höst reda på att jag har ett AMH på 0,2 och ett FSH på 13. Vi har efter det gjort ett IVF försök där jag ändå svarade ganska bra på behandlingen men som tyvärr inte gick vägen. Nu väntar vi på nytt försök efter julledigheterna.

    Är det någon annan som är i liknande situation som skulle vilja följas åt och stötta varandra?


  • Aylina88
    klariis skrev 2017-12-14 03:17:30 följande:

    okej, känns som att vi är i samma sits! konstigt att man måste försöka ett år själv innan man får hjälp om det är ganska självklart att man har fertillitetsproblem eller vad man ska kalla det.. Antar att dina ägg inte kan vara slut eftersom ditt AMH är fortfarande relativt normallågt, det är inte superdåligt! Har du amma? min menscykel är inte riktigt i fas ännu som den var innan jag fick barn, kanske är det bara hormoner som spökar?


    Jag tycker man borde få hjälp ändå men får försöka själv ett år till sen får ja hjälp. Nej jag ammar inte sluta när lillen va 4 månader :) jag hoppas de du säger att hormonerna som spökar.
Svar på tråden stöttningstråd för oss med lågt AMH-värde