• ZombieInc

    Tycker du att psykiskt sjuka bör skaffa barn?

    Hej alla!
    När jag stod i duschen kom jag på en frågeställning ni gärna får svara på :)

    Sjukdomen är främst Bipolär, Borderline eller kronisk depression. Diagnoser som ej går att "bota".

    Utan medicinerna fungerar personen inte som en icke psyiskt sjuk person. Hon kan inte gå ut, inte åka och handla, inte umgås med familjen etc. Hon ligger mest i sängen och sover och har ångest. Men medicineras personen i fråga så fungerar hon helt normalt. Hon kan ej medicineras under graviditeten och om hon ammar.

    Ni får gärna motivera ert svar också!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att psykiskt sjuka bör skaffa barn?
  • Fagerlund

    Nej, dom bör inte skaffa barn.

    Samma gäller oundvikliga ärftliga sjukdomar som inte går att bota."Bör inte" betyder dock inte att dessa människor ska steriliseras eller deras barn tvångsomhändertas.

  • ölburk2

    Skulle vara intressant å se en statistik på hur ofta en psykiskt sjuk förälder blir anmäld för vanvård av sitt/sina barn, hur ofta dessa barn har störningar, eller nån form av problematik som kan härledas till föräldrarna.
    Rent spontant tror jag det är avsevärt färre än "normalföräldern".

    Helt enkelt för att dessa föräldrar är så påpassade, att dom gör allt å lite till, för att inte Storebror ska få minsta anledning att ingripa.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Fobiker

    Frågeställningen i TS är ju vinklad så att man skall svara nej. Jag väljer att avstå.

    Kan tillägga att jag har växt upp med en mamma som är bipolär. Hon fixade alla de sakerna som TS pratar om under min uppväxt , utan medicin. Faktum är att jag inte ens visste om att hon var bipolär förrän jag själv var i 30-års åldern, då hon fick ett återfall.

    Vad gäller hennes barn, d.v.s. jag och min syster, så har det gått lite olika för oss. Min syster har klarat sig utmärkt och har arbete, bor i villa, är lyckligt gift och har barn. Jag däremot har haft en del problem med att hitta rätt i vuxenvärlden, har även haft lite ångestproblematik. Har pluggat en massa, men jobbat väldigt lite och jag har ingen familj. Men jag kan inte skylla mina problem på min mamma direkt. Kanske var båda mina föräldrar lite för överbeskyddande mot just mig. Men jag skulle absolut inte vilja påstå att min mamma var olämplig som just mamma. Inte på långa vägar. 

  • Edina

    Jag är bipolär och skulle aldrig skaffa barn. Mitt liv skulle bli ett rent helvete. Nog för att jag fungerar normalt och lever ett helt normalt liv, men varför utmana ödet?

  • Fagerlund
    Edina skrev 2014-07-21 18:28:45 följande:

    Jag är bipolär och skulle aldrig skaffa barn. Mitt liv skulle bli ett rent helvete. Nog för att jag fungerar normalt och lever ett helt normalt liv, men varför utmana ödet?


    Klokt tänkt av dig. Men anta att du hade en ärftlig sjukdom, eller kanske bara ber på anlagen utan att vara sjuk. Hur skulle du då tänka om att skaffa barn?
  • Drottningen70
    RainbowVomit skrev 2014-07-21 02:33:56 följande:

    Vissa mediciner kan man ta ändå dom måste bara ändra doseringarna lite!

    Jag är bipolär men jag mår bättre av att va med barn än vuxna för barn accepterar mig, är lite smått barnslig av mig och älskar pokemon och lego och sånt så jag fungerar bra med barn även fast jag har problem! Men mina småsyskon har räddat mig, innan dom kom låg jag bara i sängen men nu så får dom mig att orka gå upp för att dom behöver mig så jag förstår inte vad du menar faktiskt! Vi kan ta hand om barn!


    Fast att fungera som ett barn, kunna leka med sitt barn är inte ens i närheten av hur det är att ha föräldraansvar.
  • JTo
    JTo skrev 2014-07-21 19:59:17 följande:
    Bör? Förmodligen inte. Tillåtas? Ja absolut.
    Då utgår jag från personen i TS alltså och inte personer rent generellt med dom diagnoserna.
  • RainbowVomit
    Drottningen70 skrev 2014-07-21 19:54:53 följande:
    Fast att fungera som ett barn, kunna leka med sitt barn är inte ens i närheten av hur det är att ha föräldraansvar.
    Jag skulle må bra av att ansvara för nån, skulle känna mig viktig! ^^
  • Drottningen70
    RainbowVomit skrev 2014-07-21 22:05:30 följande:

    Jag skulle må bra av att ansvara för nån, skulle känna mig viktig! ^^


    Det tror jag säkert, men det visar bara att ditt utgångsläge är helt felaktigt. Det är inte barnet som ska få dig att må bra och känna dig viktig, utan du som ska få barnet att må bra och känna sig viktig. Barnet som ska få alla sina behov tillgodosedda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Även om du mår dåligt, är trött, vill göra nåt annat eller har ångest. Det är liksom inte riktigt samma sak som att tycka det är skoj att leka...
  • Dixie
    RainbowVomit skrev 2014-07-21 22:05:30 följande:
    Jag skulle må bra av att ansvara för nån, skulle känna mig viktig! ^^
    fast barn ska ju inte sättas till världen med ett jobb!
  • Edina
    Fagerlund skrev 2014-07-21 19:50:23 följande:

    Klokt tänkt av dig. Men anta att du hade en ärftlig sjukdom, eller kanske bara ber på anlagen utan att vara sjuk. Hur skulle du då tänka om att skaffa barn?


    Bipolär sjukdom är ärftlig. Hade jag inte varit sjuk så hade jag ändå inte skaffat barn av den enkla anledning att jag är totalt ointresserad av barn.
  • Nybblan90

    Vilken etik fråga.. Självklart kan en psykiskt sjuk person vara eb underbar förälder, ingen tvekan där. Men har man brister som drabbar barnet så tror jag att det är extra viktigt med sjukdomsinsikt och att få hjälp i de sjukdomstillstånd som gör att man inte klarar av sin föräldraroll fullt ut. Tror ärligt talat att det finns flera utan psykisk sjukdom som missköter sina barn, dom blir inte lika granskade och bara för att man är sjuk så är man inte dum.

  • Anonym (Bipolär)

    Är själv bipolär men har inte medicinerats alls förrän nyligen. Onödigt enligt mig egentligen men jag testar på det för att min psykiatriker tycker det är bra.

    Har två barn och ser inte varför jag skulle vara en sämre förälder. Har ett eget företag inom IT och snart färdigutbildad jurist. 

  • ica

    Jag tycker att man måste skilja på det som går att behandla och hålla i schack och de som har en sjukdom i full blom. Diagnosen i sig säger inget om personens lämplighet som förälder. Det finns många med diagnos som inte är "sjuka" utan lever med sin sjukdom och är fullt fungerande. Och många "friska" som är helt olämpliga att ha barn.
    Det finns de med svåra fysiska sjukdomar som inte borde skaffa barn heller.

  • RainbowVomit
    Drottningen70 skrev 2014-07-21 22:37:10 följande:
    Det tror jag säkert, men det visar bara att ditt utgångsläge är helt felaktigt. Det är inte barnet som ska få dig att må bra och känna dig viktig, utan du som ska få barnet att må bra och känna sig viktig. Barnet som ska få alla sina behov tillgodosedda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Även om du mår dåligt, är trött, vill göra nåt annat eller har ångest. Det är liksom inte riktigt samma sak som att tycka det är skoj att leka...
    Jag menade inte så heller! Men ni säger att personer som är sjuka bars ligger i sängen men min poäng är att om man mår bättre av ett barn orkar man ta hand om de! Alla gör säkert inte de men tror många skulle de
Svar på tråden Tycker du att psykiskt sjuka bör skaffa barn?