• Sensitiveguy

    Var går gränsen för vem du kan respektera?

    Personligen respekterar jag (t o m?) pedofiler, däremot fördömer jag det de åsamkat andra individer.

    Och, för förtydligandets skull; att respektera är nödvändigtvis inte att tycka om.

  • Svar på tråden Var går gränsen för vem du kan respektera?
  • Sensitiveguy
    mr me skrev 2014-07-26 19:49:39 följande:

    Jag respekterar alla. Det är svårt att en vanlig dag plötsligt börja låta bli att respektera någon. Det är ju inte som att jag smäller igen dörren i ansiktet på en "lattemorsa" eller tränger mig före i kön på ICA för att jag misstänker att den som står framför mig är "trångsynt".

    De som min respekt och hänsynslöshet däremot ibland tryter för är "tiggare", i synnerhet de som inte respekterar ett nej och vägrar ge sig innan man gett dem pengar. Det har hänt att jag tagit deras kopp, som de vill att man lägger pengar i, och slängt iväg den.


    "Act like you're in a hurry" - fungerar varje gång. ;)
  • Drottningen70

    En kommentar till TS sista mening om att man inte nödvändigtvis behöver tycka om de man respekterar. Jag skulle där vilja tillägga att man även kan tycka om de man inte respekterar, enligt min definition.

  • Sensitiveguy
    Drottningen70 skrev 2014-07-26 21:36:04 följande:

    En kommentar till TS sista mening om att man inte nödvändigtvis behöver tycka om de man respekterar. Jag skulle där vilja tillägga att man även kan tycka om de man inte respekterar, enligt min definition.


    För mig kommer det ena före det andra. Nämligen respekten. Oftast.
  • Hen

    Jag är inte riktigt med. Varför respekterar du just pedofiler?

    Eller menar du att du respekterar alla som fysiskt/psykiskt inte gjort en annan människa illa och använder just pedofiler som exempel`

  • Hen

    Själv respekterar jag folk som gör något bra. Som gör något utöver det man kan förvänta sig av mänskligheten ( såsom att inte göra illa tex ). Pedofiler räknas inte in där bara per automatik. De måste kvalificera sig, precis som alla andra.

  • Anonym (ast)
    Sensitiveguy skrev 2014-07-26 21:43:15 följande:
    För mig kommer det ena före det andra. Nämligen respekten. Oftast.
    Jo, hon verkar ha en väldigt märklig definition på respekt.
  • MxMeNow
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 23:39:29 följande:

    Jo, hon verkar ha en väldigt märklig definition på respekt.


  • Anonym (ast)

    Kan du inte beskriva din relation till en person du tycker om men inte respekterar? Och gärna hur du behandlar en personen?

  • Drottningen70
    Anonym (ast) skrev 2014-07-26 23:44:46 följande:

    Kan du inte beskriva din relation till en person du tycker om men inte respekterar? Och gärna hur du behandlar en personen?


    Antar att du vänder dig till mig? Det kan vara en person som exempelvis är snäll och rar och trevlig att umgås med lite lagom, men som jag samtidigt tycker är lite korkad och som jag inte förväntar mig nåt djupare utbyte av, för att ge ett tydligt exempel. För att ge ett diffusare exempel så kan det röra sig om en helt vanlig kompis, med fel och brister precis som jag, som inte är exceptionell på nåt vis, som jag inte ser nån anledning att liksom beundra. Hur jag behandlar personen?Som jag sa tidigare behandlar jag alla (utom de jah föraktar) vänligt och korrekt. Och är det en vän så behandlar jag dem väl precis som alla andra behandlar sina vänner.
  • Överväldigad

    Läste lite på Wikipedia...

    Det finns till tre olika former av respekt (eller mer?)... Minns inte fackuttrycken nu...

    1) Jag har respekt = Jag är rädd

    2) Jag har respekt = Jag godkänner (moraliskt)

    3) Jag har respekt = Jag visar vördnad

  • Sensitiveguy
    Hen skrev 2014-07-26 23:32:34 följande:

    Jag är inte riktigt med. Varför respekterar du just pedofiler?

    Eller menar du att du respekterar alla som fysiskt/psykiskt inte gjort en annan människa illa och använder just pedofiler som exempel`


    Jag respekterar de flesta. Men vid pedofili blir det genast problematiskt, "värre" handlingar än så skapar osäkerhet inför mitt eventuella respekterande. Men generellt, så ja, de flesta får min respekt, men jag är oerhört kritisk till de flesta av handlingar.
  • Sensitiveguy
    Hen skrev 2014-07-26 23:34:57 följande:

    Själv respekterar jag folk som gör något bra. Som gör något utöver det man kan förvänta sig av mänskligheten ( såsom att inte göra illa tex ). Pedofiler räknas inte in där bara per automatik. De måste kvalificera sig, precis som alla andra.


    Så du måste gilla en persons handlingar för att respektera dem?
  • Överväldigad
    Sensitiveguy skrev 2014-07-27 01:31:29 följande:

    Jag respekterar de flesta. Men vid pedofili blir det genast problematiskt, "värre" handlingar än så skapar osäkerhet inför mitt eventuella respekterande. Men generellt, så ja, de flesta får min respekt, men jag är oerhört kritisk till de flesta av handlingar.


    Håller med. "I like the way you think." Många kloka tankar!
Svar på tråden Var går gränsen för vem du kan respektera?