• Esoada

    Selektiv abort

    Det verkar vaar en populär åsikt att vara för abort om barnet har någon sjukdom, typ Downs syndrom, men emot om man vill göra abort på grund av fel kön
    Är inte det hyckleri? - Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?

  • Svar på tråden Selektiv abort
  • SecretMe

    Citerar dig i din andra aborttråd: "Och tjejer är i allmänhet ganska korkade".

    Just det ja, ibland blir det så och det värsta är att den som drabbas inte inser det själv.

  • Esoada

    Syftar du på mig är du bara löjlig eftersom jag är högintelligent 

  • Dixie
    Esoada skrev 2014-07-27 18:28:54 följande:
    Syftar du på mig är du bara löjlig eftersom jag är högintelligent 
    du jobbar ganska hårt för att dölja det - det framgår inte från några av dina trådar att du skulle ha högre intelligens än genomsnittet...
  • SecretMe
    Esoada skrev 2014-07-27 18:28:54 följande:

    Syftar du på mig är du bara löjlig eftersom jag är högintelligent 


    Enligt vem?
    Kom inte sättande  med att du är medlem i Mensa nu va. Spöke
  • Jeaninne

    Ett barn med DS innebär massor med arbete för föräldrar och andra under hela sin livstid, samt stora kostnader för samhället - då det både behöver mycket vård och hjälp och inte kommer att kunna bidra med något. Det finns alltså all anledning att överväga abort om man väntar ett sådant barn, för ALLAS skull - även om det absolut inte får upplevas som ett tvång, och samhället måste finnas där med stödet OM mamman väljer att föda. 

    Detta med önskat kön är ju däremot bara dumheter... Är det så viktigt, så tror jag att det är bäst att inte skaffa barn alls. För övrigt finns det möjligheter att sortera bland spermierna idag, jag vet bl.a. en centrifugeringsmetod. Den är inte hundra, men med god sannolikhet kan man välja kön så - så det behöver inte komma till aborter. Det går att göra i Danmark och många andra länder.

    Jag tycker för övrigt att abort av friska foster är HEMSKT, ett slöseri på liv... och SKA det göras så ska det göras så tidigt att det inte går att se könet ändå.

  • Thatonegirl

    Haha, Sprider sig 4-Chan eller? 

    TS bara upprepar sig. 

    "Berätta din åsikt"
    "Hur menar du nu?" 


    "Hur tänkte du där?" 


    "Berätta mer?" 

    trolololo
    5/10

  • Jolt
    Dixie skrev 2014-07-27 18:30:27 följande:
    du jobbar ganska hårt för att dölja det - det framgår inte från några av dina trådar att du skulle ha högre intelligens än genomsnittet...
  • MrsC74
    Esoada skrev 2014-07-26 18:35:18 följande:

    Det verkar vaar en populär åsikt att vara för abort om barnet har någon sjukdom, typ Downs syndrom, men emot om man vill göra abort på grund av fel kön
    Är inte det hyckleri? - Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?


    Om du inte förstår att det inte är samma sak så förstår jag helt ärligt inte vad du har här att göra.
  • Jennie med ie

    Jag kan förstå om man gör skillnad rent etiskt och moraliskt så att säga mellan att göra abort för att man inte vill ha barn alls och att göra abort p g a t ex DS eller ryggmärgsbråck. I det första fallet väljer man bort föräldraskapet som sådant, man väljer bort barn.... i det andra väljer man inte bort att få barn och inte föräldraskapet i sig utan man väljer bort en specifik individ p g a specifika egenskaper. Menar man däremot att den lagliga rätten till abort ska baseras på det så är man ute på betydligt halare is. Ingreppet som sådant är ju samma oavsett egenskaper hos fostret, och vems uppfattning ska vara rådande när det gäller vilka egenskaper som ska göra abort tillåtet? Ser man fostret som ett liv, så hur sätter man gränsen för när det livet inte ska ha rätt att fortsätta?


    Esoada skrev 2014-07-26 18:35:18 följande:

    Det verkar vaar en populär åsikt att vara för abort om barnet har någon sjukdom, typ Downs syndrom, men emot om man vill göra abort på grund av fel kön

    Är inte det hyckleri? - Om abort ska vara tillåtet ska det väl vara det för alla anledningar?


  • Esoada

    Finns det alltså möjlighet att välja kön på barn från början?

  • Jeaninne
    Esoada skrev 2014-07-27 21:50:16 följande:

    Finns det alltså möjlighet att välja kön på barn från början?


    Ja, det finns i alla fall en metod, där man centrifugerar spermierna. Då skiljs flick- och pojkspermierna, eftersom de väger olika. Därefter insemineras kvinnan med de önskade spermierna. Inte hundra procent säker men säker.
Svar på tråden Selektiv abort