• Forumvärd

    Det råder blodbrist i Sverige! Är du donator?

    Just nu så råder det blodbrist i Sverige. Bristen har nu blivit så stor så att det finns risk för att vissa landsting är tvungna att ställa in planerade operationer.
    Är du donator?
    Diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det råder blodbrist i Sverige! Är du donator?
  • Adrian2011

    Hade jag kunnat hade jag donerat mer än gärna , har blodgrupp AB RhD+.. men har tyvärr en rematisk sjukdom som gör att jag inte får :(

  • vampyria2

    Kom på en sak, jag tillhör dem som behöver blod, har ett väldigt lågt järnvärde så de skulle fylla på med lite bättre blod, så tack alla ni som faktiskt ät givare, det är jag och många med mig tacksamma över

  • Anonym (..iii..)

    Den dagen dom lovar att mitt blod bara används till att rädda norrläningar kommer jag att bli blodgivare.

  • Gladhannapanna

    Jag har varit blodgivare, gjorde uppehåll i några år och anmälde mig på nytt för drygt tio år sedan. Dock sprack mina kärl sönder så det funkade inte och personalen skickade hem mig och sa att jag behöver mina ömtåliga kärl själv. Sedan dess har jag fött två barn med 2.3 liter resp 1,2 liters blodförlust. Är utredd på koagulationscentrum två gånger utan några större fynd så jag tror att det är kärlen som strular fortfarande även om en läkare sagt att det inte har med saken att göra....

    Maken vill lämna men har tidigare ätit epilepsimedicin och då måste man vänta i några år innan man får lämna. 

  • Duckan

    Får inte lämna blod, om inte det har ändrats, då jag väger under 50 kg. Ser att nån även nämnt lågt blodtryck som anledning och det har jag också.
    Skulle inte ha några problem att göra det annars.

  • Texasthecat

    Vill gärna, men tyvärr får jag inte. Behöver mitt blod själv. Dock är sambon blodgivare.


    Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • Tamousha84
    Gladhannapanna skrev 2014-08-07 14:52:03 följande:

    Jag har varit blodgivare, gjorde uppehåll i några år och anmälde mig på nytt för drygt tio år sedan. Dock sprack mina kärl sönder så det funkade inte och personalen skickade hem mig och sa att jag behöver mina ömtåliga kärl själv. Sedan dess har jag fött två barn med 2.3 liter resp 1,2 liters blodförlust. Är utredd på koagulationscentrum två gånger utan några större fynd så jag tror att det är kärlen som strular fortfarande även om en läkare sagt att det inte har med saken att göra....

    Maken vill lämna men har tidigare ätit epilepsimedicin och då måste man vänta i några år innan man får lämna. 


    Vilken medicin var det han tog? Jag tog Lamictal som är ett anti-epileptika och fick ge blod ändå.
  • Anonym (Annat)

    Annat.

    Jag är spruträdd och nästan gråter vid blodprov. Tänkte dock lämna ändå men det var så meckigt. Blodbussen skulle komma om x månader och bara de tog och kollade blodet och bestämde om man sedan fick donera när de kom igen om massa fler månader. Och då hade jag ingen lust att ta ledigt.

  • Anonym (Jag)
    Milie skrev 2014-08-07 13:00:20 följande:

    Enkelt förklarat gällande antigen och antikroppar.

    A är ett antigen.
    B är ett antigen.
    D är ett antigen (man är + om man har det, - om man ej har det).

    De antigen man inte har, har man antikroppar mot. En person som är 0- har således antikroppar mot A, B och D. En person som är A+ har således antikroppar mot B.

    Man säger att AB+ har (i grova drag) universialplasma eftersom de som har "alla" (av de tre mest immunogena antigenen - A, B och D) därmed inte har några antikroppar.

    I det här fallet gäller ju färre antikroppar desto bättre!


    + och - står väl ändå för om man är Rh+ eller Rh-? Så var det iallafall när jag lärde mig om blodgrupper (för någon månad sedan). Eller vad syftar du på med D?
  • Milie
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-08 10:20:30 följande:
    + och - står väl ändå för om man är Rh+ eller Rh-? Så var det iallafall när jag lärde mig om blodgrupper (för någon månad sedan). Eller vad syftar du på med D?
    Det finns fler än en Rhesusfaktor (Rh), och av bara gammal vana så benämner jag Rhesusfaktor D (RhD) med enbart D. Det som menas med + och - är om man har eller inte har RhD. Jag försökte hålla mig på en enkel nivå, men jag kanske snurrade till det för er då jag skrev D istället för Rh eller RhD.

    Vilken termin på vilket program var det? Tänkte om vi kanske t.o.m. läser samma program fast olika terminer, hehe.
  • Loth

    Har B+, vill donera men många faktorer gör att det dessvärre inte är aktuellt just nu. Så fort jag får klartecken så gör jag det utan tvekan!

  • Anonym (M)

    Sambon tänkte donera i går men det var över femtio pers i kö så han orkade inte vänta. De har nog så det räcker just nu så han går nästa vecka istället. Verkar som om larmet om blodbrist gav resultat.

  • emptyprayers

    Där jag bor är det fortfarande brist. Vi måste frakta från Sthlm. Nån av blodgrupperna fanns i 6 enheter när det behövdes 350..


    Anonym (M) skrev 2014-08-08 11:23:19 följande:

    Sambon tänkte donera i går men det var över femtio pers i kö så han orkade inte vänta. De har nog så det räcker just nu så han går nästa vecka istället. Verkar som om larmet om blodbrist gav resultat.


Svar på tråden Det råder blodbrist i Sverige! Är du donator?