• linn74

    höst/vinter/regn

    Hej alla!
    Dottern har precis börjat förskoleklass o vi har en fem-månaders bebis oxå. Det är en kort bit att gå från parkering till skolan,igår bar jag lillen i bilstol,men den är stor o klumpig. Tänkte idag bär jag i famn,men det blev stökigt när jag skulle hjälpa dottern lägga in kläder mm plus att jag tänkte på vädret,blåste imorse.
    När som helst blir det väl mer regn, mer blåst o kallare på morgon.
    Tänkte jag tar honom i sjal imorgon,men om det ösregnar??
    O när det blir kallare? Hur gör man då??
    Finns det ngt som skyddar mot iaf regn o vind om man bär?
    har ingen tillräckligt stor jacka så jag måste bära utanpå min egen jacka.
    Tips o råd, tack...

    /L

  • Svar på tråden höst/vinter/regn
  • linn74

    hej, Tack!!! Vart hittar man de?? Är de dyra???
    Och köper man typ sin egen storlek eller ska man då tänka större??? vet inget om bärjacka....

    /L

  • amalie79
    linn74 skrev 2014-08-19 10:46:59 följande:

    Hej alla!
    Dottern har precis börjat förskoleklass o vi har en fem-månaders bebis oxå. Det är en kort bit att gå från parkering till skolan,igår bar jag lillen i bilstol,men den är stor o klumpig. Tänkte idag bär jag i famn,men det blev stökigt när jag skulle hjälpa dottern lägga in kläder mm plus att jag tänkte på vädret,blåste imorse.
    När som helst blir det väl mer regn, mer blåst o kallare på morgon.
    Tänkte jag tar honom i sjal imorgon,men om det ösregnar??
    O när det blir kallare? Hur gör man då??
    Finns det ngt som skyddar mot iaf regn o vind om man bär?
    har ingen tillräckligt stor jacka så jag måste bära utanpå min egen jacka.
    Tips o råd, tack...

    /L


    När det blir kallare kanske dottern lärt sig gå in själv?

    Vet ingen som varit med och plockat i ordning kläder i förskoleklass utom precis i början. Sen klarade de sig själva.

    Vi följde med in ett tag sen släppte vi av på parkeringen så sprang han in själv. Sista terminen gick han oftast i sällskap med storebror som är 1 1/2 år äldre och då var vi inte med alls.
  • Flickan och kråkan

    Bärjackor är relativt dyra, men jag har använt min till flera barn och inte behövt köpa någon annan vinterjacka under tiden så klart väl värd sina pengar. Storleksmässigt så ska man tänka "sin egen storlek" men däremot är vissa modeller och märken relativt stora i storlekarna så man kan behöva gå ner en storlek om man är åt det mindre hållet.

    Jag har haft en svart Suse´s kinder:
    www.suseskinder.com/featureskindercoat.htm

    Men det finns andra märken och modeller. "Knyt an" har ett par:
    knyt-an.se/barjackor/

    Bärskydd av olika slag finns också. Det fästs enbart runt barnet. Lite billigare blir det om du köper begagnat på sjalbarn t.ex. Min har fått vandra vidare för en billig penning. Rejält välanvänd men fortfarande helt funktionell. Enbart skönhetsslitage .

  • linn74

    amalie79, vi får inte lämna på utsidan typ, för det första är det först o främst en väg som ska korsas,sen ska man meddela att man lämnat barnet iaf ett tag framöver är det ett krav.O det dottern ville ha hjälp med imorse var att ta ner låda på hög hylla där extrakläder förvaras o så ville hon att jag skulle stanna tills hon varit o kissat o det gör jag så gärna.
    var ju inte riktigt det tråden gick ut på, utan tips på någon form av bärskydd,o då ville jag förklara att det är lite att gå o jag vill kunna (om det behövs) stanna ett par minuter, plus att vi som sagt inte får lämna utan att vi måste med in o meddela att vi lämnat.Hon har inget större syskon o att korsa en stor väg känns heller inte lockande...inte ens om hon för fröken fick komma själv.

    Flickan och kråkan, tack för tips.Insåg att jag blev medlem då dottern var liten,men glömt användarnamn o lösen,så nu har jag mejlat sjalbarn...o hoppas kunna logga in där inom kort...
    Ska kolla länkar oxå. TACK!!!
    /L

  • Margaux

    Du har inte en bärsele? De brukar ju vara vadderade och skydda rätt bra. Har barnet ullfrotte/vindfleece overall och en mössa så räcker det den korta biten. Paraply om det regnar... Annars är ju en stor jacka en bra ide.

  • amalie79
    linn74 skrev 2014-08-19 12:08:47 följande:

    amalie79, vi får inte lämna på utsidan typ, för det första är det först o främst en väg som ska korsas,sen ska man meddela att man lämnat barnet iaf ett tag framöver är det ett krav.O det dottern ville ha hjälp med imorse var att ta ner låda på hög hylla där extrakläder förvaras o så ville hon att jag skulle stanna tills hon varit o kissat o det gör jag så gärna.
    var ju inte riktigt det tråden gick ut på, utan tips på någon form av bärskydd,o då ville jag förklara att det är lite att gå o jag vill kunna (om det behövs) stanna ett par minuter, plus att vi som sagt inte får lämna utan att vi måste med in o meddela att vi lämnat.Hon har inget större syskon o att korsa en stor väg känns heller inte lockande...inte ens om hon för fröken fick komma själv.

    Flickan och kråkan, tack för tips.Insåg att jag blev medlem då dottern var liten,men glömt användarnamn o lösen,så nu har jag mejlat sjalbarn...o hoppas kunna logga in där inom kort...
    Ska kolla länkar oxå. TACK!!!
    /L


    Nä jag menade ju såklart lämna ute på gatan, inte släppa iväg henne helt ensam. Vi följde fram till dörren en period också. Men måste man säga till så är ju det inget alternativ såklart. Vår skola har en sms funktion med om barnen inte dykt upp 10 min efter beräknad tid.

    Att ha bebisen att bära på är ju annars en bra anledning att hon måste lära sig fixa grejer själv. För när hon ska ut på rast själv osv finns ingen som hjälper henne få fram kläderna. Iaf fanns det inte det i vår skola utan de förväntades klara allting själva. ( i vårt fall var det ett problem för vår pojke helt enkelt vägrade lära sig knyta skorna så han sprang med snörena flaxande helt enkelt :)

    De föräldrar jag sett med mindre barn har haft dem som du i babyskydd eller vagn som de lämnat under skärmtaken utanför eller så har de helt enkelt haft barnet på armen och helt sonika satt ungen i ett hörn i kapprummet. :) ( som mina barns andra förälder tex)

    När de är så stora att de inte har babyskydd har de ju oftast börjat sitta själva och ha ytterkläder på sig så:)
  • linn74

    Margaux, jag har ingen bärsele. Tänker att jag kommer fortsätta använda våran bärsjal. trivs så bra med den.

    /L

  • Flickan och kråkan

    Den stora fördelen med en bärjacka eller bärskydd (inte enbart vid lämning/hämtning av större barn) är att man inte blir beroende av en massa ytterkläder. Jag har haft bebis i sjal sovandes hemma (varmt) och har jag behövt gå ut för att hämta eller lämna äldre barn eller något annat så har jag inte behövt väcka för att bylta på en massa kläder. Bara att ta på jackan . Snabbt och smidigt och okomplicerat. Bär man mycket så är det rätt självklart att ha bärjacka eller bärskydd tycker jag. Oerhört smidigt när man har bebis som inte vill somna på kvällen heller. Man har liten i pyjamas och natt-färdig och så tar man bara på sig jackan och ut en promenad. Lätt att bara lägga ner sovande bebis i sängen när man kommer in. Men det beror så klart på hur mycket man bär. Vi bär massor då vi inte har vagn och för att det är mysigt och praktiskt helt enkelt.

  • linn74

    Tack Flickan och kråkan. Väntar svar från sjalbarn så jag igen kan logga in, eller söka som ny medlem. Tänkte kolla efter ngt begagnat där.
    Känns som att jacka är bäst. Känns mer stökigt med bärskydd.
    O de är ju inte superbilliga jackorna heller, men hittar jag ingen begagnad får det bli en ny.

    /L

  • Babycompact

    Du kan också kolla på Baby Compacts bärsele Carry som är ett enkelt och smidigt bärstöd för barn från 5 till 15 kg. Ergonomisk och lätt att packa ner, lätt att ta på och kan användas utanpå ytterkläder. Den kan beställas på babycompact.com/order-2/.

    Carry är en multifunktionell produkt som även är ett sittstöd på stolar hemma och när du är ute och reser. Kombinerat med den uppblåsbara kudden Sit kommer barnet upp till bordshöjd. Sit kan du sedan fortsätta att använda även när ditt barn kan sitta själv men inte riktigt når upp till bordskanten. Sit & Carry är perfekt på resan och för dig som inte vill ha en separat barnstol hemma.
    Läs mer på babycompact.com/sit-carry-2/.

  • linn74

    Tack ska kolla in den sidan. Har nyligen varit på gekås o köpt 2 vinterjackor i xxl, så i de får sonen plats för närvarande i bärsjal, o de var inte dyra heller..

Svar på tråden höst/vinter/regn