• jennyHI

    Flytta hem till sverige

    hejsan,

    jag har bott i usa de sista 15 åren och funderar nu på att flytta hem igen. Min man är amerikan, och jag har försökt läsa på hur det går till för honom att få tillstånd att flytta. Vad jag försöker hitta information om är ifall jag måste flytta först innan vi ansöker om hans tillstånd. På  migrationsverkets hemsida pratar dem bara om att flytta till någon i sverige, inte om en svensk också skall flytta hem.

  • Svar på tråden Flytta hem till sverige
  • annaba

    Nej, du behöver inte flytta hem först. Han lämnar in en ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig. Ansökan går till Migrationsverket. Elektronisk ansökan är oftast smidigare.

    Efter all pappersexercis (som är upp mot ett år i dagsläget) så beviljas han UT, oftast tidsbegränsat till 2 år, men i vissa fall PUT om ni redan har ett långt förhållande bakom er utomlands. Då kan ni gemensamt resa till Sverige.

    Du kan om du vill besöka Sverige, eller flytta tillbaka permanent, när som helst under perioden eftersom du är svensk medborgare. Din make får däremot inte besöka Sverige från det att ansökan lämnats tills dess att han har UT eftersom det bedöms som en försvårande omständighet för att UT ska beviljas.

Svar på tråden Flytta hem till sverige