• Rubjan

    Köpa juice gjord på koncentrat eller köpa koncentrat?

    Verkar lite löjligt att köpa dyrt vatten och bära hem när man kan köpa koncentrat istället?

    Har gjort det i åratal men blir så förvånad när andra bär hem färdigblandat, det andra är ju som saft, bara att spä ut.

  • Svar på tråden Köpa juice gjord på koncentrat eller köpa koncentrat?
  • Lena

    Vi köper koncentrat eller ibland färskpressad men inte pga priset utan miljön.

  • EnAnonumius
    Rubjan skrev 2014-09-23 03:16:41 följande:
    Verkar lite löjligt att köpa dyrt vatten och bära hem när man kan köpa koncentrat istället?

    Har gjort det i åratal men blir så förvånad när andra bär hem färdigblandat, det andra är ju som saft, bara att spä ut.
    Jag tycker det verkar löjligt att man hellre köper juice i förpackning oavsett om den är koncentrat eller färdig blandad .
    Bättre att köpa hem 8 stora apelsiner och fixa juicen själv för att få c:a 1liter god mumsig juice. Då kan man tala om färsk juice också.

    Nej men allvarligt..

    Vissa köper färdigblandat för att de vill ha med fruktköttet. Vilket man inte få i koncentrat. 
    Många har olika själv till varför man köper färdigt blandat.
    Till vardags så köper jag ibland koncentrat och ibland färskpressad juice med fruktkött, på trepack.
    Men när apelsinerna har ett bra kilopris så köper jag heller 8 stora apelsiner och pressar min juice själv och med den juicepressen jag har så kan jag klämma ur c:a 1liter färskpressad juice. Det blir så djävulusiskt gott. Tungan ute
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rubjan
    EnAnonumius skrev 2014-09-23 09:40:12 följande:
    Jag tycker det verkar löjligt att man hellre köper juice i förpackning oavsett om den är koncentrat eller färdig blandad .
    Bättre att köpa hem 8 stora apelsiner och fixa juicen själv för att få c:a 1liter god mumsig juice. Då kan man tala om färsk juice också.

    Nej men allvarligt..

    Vissa köper färdigblandat för att de vill ha med fruktköttet. Vilket man inte få i koncentrat. 
    Många har olika själv till varför man köper färdigt blandat.
    Till vardags så köper jag ibland koncentrat och ibland färskpressad juice med fruktkött, på trepack.
    Men när apelsinerna har ett bra kilopris så köper jag heller 8 stora apelsiner och pressar min juice själv och med den juicepressen jag har så kan jag klämma ur c:a 1liter färskpressad juice. Det blir så djävulusiskt gott. Tungan ute
    Jag har Tropikjuice.
    Riktig juice är en sak, jag jämför bara att bära hem vatten med koncentrat eller använda vattenkran. 
  • Aniiee

    Aldrig med min kofot att jag skulle bära hem 8 dl vatten. Koncentrat (vilket jag inte köper längre för att coops koncentrar smakar.... nåt.....) eller Tropicana Smooth style,

    Jag önskar jag kunde köpa apelsiner och pressa själv, men jag är allergisk mot apelsinskal, vilket... är jätteförvirrande.....


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Lena
    Aniiee skrev 2014-09-23 13:46:28 följande:

    Aldrig med min kofot att jag skulle bära hem 8 dl vatten. Koncentrat (vilket jag inte köper längre för att coops koncentrar smakar.... nåt.....) eller Tropicana Smooth style,

    Jag önskar jag kunde köpa apelsiner och pressa själv, men jag är allergisk mot apelsinskal, vilket... är jätteförvirrande.....


    Är du även allergisk mot ekologiska? Många är nämligen allergiska mot gifterna citrusfrukter besprutas med
  • Aniiee
    Lena skrev 2014-09-23 14:25:11 följande:
    Är du även allergisk mot ekologiska? Många är nämligen allergiska mot gifterna citrusfrukter besprutas med
    Jo, vi funderade på det, så nästa gång det köps så ska vi ta ekologiska och se om det funkar. Det finns nästan aldrig ekologiska apelsiner här, så därför har jag inte provat. Däremot köper jag alltid ekologiska satsumas och clementiner på vintern (för de är minsann alltid eko....) och det är aldrig några problem.

    Så nästa gång det finns ekoapelsiner så blir det såna Solig 
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • mirri83

    Varför inte bara köpa en nypressad från Brämhults juice? Kostar lite mer, men man får ju riktiga grejer utan vatten o koncerveringsmedel.

  • Hemmadjuret
    mirri83 skrev 2014-09-23 14:39:20 följande:
    Varför inte bara köpa en nypressad från Brämhults juice? Kostar lite mer, men man får ju riktiga grejer utan vatten o koncerveringsmedel.
    Det finns inte i koncentrat eller ex. Mer.

    Vi köper Coop's och Eldorado. Billigare och tar mindre plats
  • EnAnonumius
    Rubjan skrev 2014-09-23 13:17:55 följande:
    Jag har Tropikjuice.
    Riktig juice är en sak, jag jämför bara att bära hem vatten med koncentrat eller använda vattenkran. 
    Jag svarade även på på din trådstart med om du läser.... Flört

    Jag skrev b.la "många har olika skäl till att man köper färdig"...

    Koncentrat handlar ju bara så simpelt som att fabriken har tagit ur vattnet från de pressade frukterna innan de förpackas.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    mirri83 skrev 2014-09-23 14:39:20 följande:

    Varför inte bara köpa en nypressad från Brämhults juice? Kostar lite mer, men man får ju riktiga grejer utan vatten o koncerveringsmedel.


    Jag föredrar tropicana, men det är jag. Brämhults är säkert bra, den med. Var länge sen jag smakade den.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • mirri83
    Hemmadjuret skrev 2014-09-23 14:49:02 följande:
    Det finns inte i koncentrat eller ex. Mer.

    Vi köper Coop's och Eldorado. Billigare och tar mindre plats
    Förvisso, men du slipper allt jobb. Nypressat direkt i flaskan. Bara öppna korken o dricka. Du slipper blanda ut koncentratet med vatten... Bara en massa mäck...
Svar på tråden Köpa juice gjord på koncentrat eller köpa koncentrat?