• Forumvärd

    Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?

    Brittany Maynard är 29 år gammal och obotligt sjuk i en hjärntumör. Den 1 november kommer Brittany att dö hemma omgiven av sin familj. Hon har valt att ända sitt liv med hjälp av aktiv dödshjälp.

    Hur ställer du dig till detta?
    Ska dödshjälp vara tillåtet och i så fall varför?
    Rösta och diskutera i tråden.

    Här kan du läsa en längre artikel om Brittany och även höra henne berätta sin historia.
    www.familjeliv.se/foralder/1.3492236

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?
  • SnelHezt
    gaymarrige skrev 2014-10-13 19:10:50 följande:

    under 600 som sett tråden men 3000 som röstat Ähhhh lägg ner omröstningstrådarna helt ingen idé att ha dem


    Men det kanske är som melodifestivalen! Man får rösta hur många gånger man vill!
  • Common sense
    gaymarrige skrev 2014-10-13 19:10:50 följande:

    under 600 som sett tråden men 3000 som röstat Ähhhh lägg ner omröstningstrådarna helt ingen idé att ha dem


  • Anonym (ja)

    I jobbet med äldre människor på äldreboende, möter jag många sjuka och flera som är 95 och äldre som har en dödslängtan.

    Deras egna ord:

    "jag har levt färdigt och är nöjd med mitt liv"

    "jag vill dö"

    "jag har inget mer att göra"

    Där tycker jag det är befogat med dödshjälp. Varför upprätthålla ett liv på gammal människa som säger dom orden?

  • Astarte
    Anonym (ja) skrev 2014-10-13 19:35:26 följande:

    I jobbet med äldre människor på äldreboende, möter jag många sjuka och flera som är 95 och äldre som har en dödslängtan.

    Deras egna ord:

    "jag har levt färdigt och är nöjd med mitt liv"

    "jag vill dö"

    "jag har inget mer att göra"

    Där tycker jag det är befogat med dödshjälp. Varför upprätthålla ett liv på gammal människa som säger dom orden?


    Ålder har ingen betydelse för människovärdet. Jag tycker nästan att det låter skumt att du säger att du jobbar med det du gör och sedan har du den synen på äldre!

    Jag har också erfarenhet av äldreomsorgen och min erfarenhet är att där, liksom överallt annars, dör människor om de verkligen vill. Det går inte att hindra att vissa väljer att ta sitt liv.

    Att bemöta dessa människor med ett "okej, här är pillret" istället för medmänsklighet gör mig bara spyfärdig.
  • vampyria2

    Hm vad är det som har hänt i omröstningen, jag köper ärligt talat inte att det skulle vara så många som röstar på mot och så få emot, såna siffror har det aldrig varit i andra omröstningstrådar på så här kort tid och när det gäller såna här trådar (har funnits liknande tidigare) så har det aldrig blivit såna här siffror, nått är skumt här.

    Sen om så många har röstat så borde fler ha skrivit i tråden.

  • Ingram
    Astarte skrev 2014-10-13 19:39:39 följande:
    Ålder har ingen betydelse för människovärdet. Jag tycker nästan att det låter skumt att du säger att du jobbar med det du gör och sedan har du den synen på äldre!

    Jag har också erfarenhet av äldreomsorgen och min erfarenhet är att där, liksom överallt annars, dör människor om de verkligen vill. Det går inte att hindra att vissa väljer att ta sitt liv.

    Att bemöta dessa människor med ett "okej, här är pillret" istället för medmänsklighet gör mig bara spyfärdig.
    Vadå bemöta dem med det istället för medmänsklighet? det är ju medmänsklighet att hjälpa människor att dö fridfullt utan vare sig plågor eller rädsla.
    Aktiv dödshjälp borde vara en mänsklig rättighet och det vore det mesta humana man kunde göra mot en dödssjuk människa eller en gammal människa som levt klart sitt liv.
  • Apopan

    Helt klart för! I just fallet som omnämns så känner jag direkt att om jag vore i hennes läge, så hade jag varit väldigt tacksam om jag kunde ha fått hjälp att dö på ett sådant smärtfritt och fridfullt sätt som möjligt.

    ... och om en skall trixa med siffrorna så kan en väl iaf göra det lite snyggt så det inte blir så uppenbart :P

  • Anonym (Ibland kan det behövas)

    Nån som läst Jojo Moyes "Livet efter dig"?

  • vampyria2

    kan nån i från FL förklara vad som hade hänt med omröstningen? Helt klart var det nått skumt efter som alla de tusentals röster som var mot har tagits borts så undrar man om det har varit hackat eller vad som blev fel?
    Är intressant att veta om man hänger i andra omröstningstrådar också tex.

  • Anonym (x)
    Anonym (Ibland kan det behövas) skrev 2014-10-14 10:10:25 följande:

    Nån som läst Jojo Moyes "Livet efter dig"?


    Kan du berätta lite om boken?

  • kaffe
    Astarte skrev 2014-10-13 19:39:39 följande:
    Ålder har ingen betydelse för människovärdet. Jag tycker nästan att det låter skumt att du säger att du jobbar med det du gör och sedan har du den synen på äldre!

    Jag har också erfarenhet av äldreomsorgen och min erfarenhet är att där, liksom överallt annars, dör människor om de verkligen vill. Det går inte att hindra att vissa väljer att ta sitt liv.

    Att bemöta dessa människor med ett "okej, här är pillret" istället för medmänsklighet gör mig bara spyfärdig.
    Att erbjuda det där pillret till en mycket gammal person kan också vara medmänsklighet. Det ena behöver inte utesluta det andra.
  • Forumvärd
    vampyria2 skrev 2014-10-14 10:28:33 följande:
    kan nån i från FL förklara vad som hade hänt med omröstningen? Helt klart var det nått skumt efter som alla de tusentals röster som var mot har tagits borts så undrar man om det har varit hackat eller vad som blev fel?
    Är intressant att veta om man hänger i andra omröstningstrådar också tex.
    Hej hej!

    Det var en bugg som ställde till det en kort period. Det är nu åtgärdat
Svar på tråden Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?