• londonkarin

    Förväntas vin på middag?

    Jag undrar hur ni andra gör när ni blir bjudna på middag, tar ni alltid med en flaska vin till de ni ska till? Jag brukar vilja ge en present, t.ex. ett fint ljus eller en fin blomma men min man tycker alltid att jag även bör ta med vin! Vad tycker ni?

    Det här gäller alltså kvällar o middagar då vi vet det kommer bli vin till maten.

  • Svar på tråden Förväntas vin på middag?
  • temporär

    Nej det tycker jag inte. Finns mycket annat man kan ta med. Vill man att det ska vara ätbart tycker jag det är kul att variera med tex en riktigt lyxig olivolja och/eller smaksatt vinäger, eller fina praliner eller något annat som är gott som man inte brukar unna sig själv så ofta. 

  • Tonårsmamman1

    Menar du att det tänkt att de ska bjuda på ert vin?

    De som bjuder har redan valt ut vad som ska ätas och drickas. Ta gärna med en flaska vin som gå-bort-present, men förvänta er inte att den ska drickas under kvällen.

  • PappaPappaPAPPAAA

    Behövs inte tas med vin. Är ni husliga så ta med något hemgjort, tex sylt. Det är grymt uppskattat.

    Om det är vänner ni besöker regelbundet så se till att inte pliktskyldigt alltid ta med något. Det är mer uppskattat att ta med ibland snarare än alltid.

    (hmm en idé är att spara presentslanten några gånger och baka ihop till ett fint vin var femte gång isf?)

  • Butterscotch

    Om man tar med sig vin som gå-bort-present ska man inte förvänta sig att det ska drickas till maten. Värdparet har redan planerat mat och dryck.

    En liten present räcker för övrigt. Vi brukar vara ganska dåliga på att planera så då brukar det bli att vi tar med ett schysst vin från vinkylen, som vi tycker att värdparet bör smaka (vid av dem valt tillfälle). 

  • frökenelisabeth

    Någon liten present brukar vi ha med, så att man inte kommer tomhänt. Men det behöver inte vara vin. Har man en blomma eller ett ljus så räcker det fint tycker jag

  • Duckan

    Just vin måste det inte vara, men en liten gå-bort-gåva är trevligt att ha med sig.

Svar på tråden Förväntas vin på middag?