• villgärnahasvar

    Förhöjt prolaktin

    Hej!
    Har försökt att få barn i snart 4 månader utan resultat (Vet att snittet är 6-7månader så ni behöver inte kommentera att vi knappt har börjat)

    För några veckor sedan upptäckte jag att det kom mjölk liknade vätska när jag tryckte på bröstet. Barnmorskan tyckte att jag skulle gå till en läkare där det visade sig att jag hade förhöjt prolaktin värde på 657 (normalvärde är 63-466)

    Doktorn säger att värdet är lätt förhöjt och han misstänker att jag kan ha en godartat tumör i hypofysen som påverkar prolaktinnivåerna.

    Är rädd eftersom det kan ta lång tid innan vi kan få barn, för har läst att det kan bara svårt att bli gravid om det är förhöjt, även att missfallsrisken ökar. Och det finns läkemedel som kan hjälpa men kan ta upp till några år innan värdena är normala igen. Så just nu är jag i ett läge där jag inte vet om jag kan få barn eller att det kan vara långt bort. 

    Någon som har varit med om förhöjt prolaktin eller vätska från brösten???

    Berätta gärna eran historia, har ni svårt att få barn? vad säger läkarna?
    Hur lång tid tog det innan ni fick medicin? fortsatte ni att försöka få barn i väntan på röntgen/medicin? osv

  • Svar på tråden Förhöjt prolaktin
  • Magnolia10

    Har du fått ta om provet? Jag hade förhöjt och fick samma info som du men sen när de tog ett kontrollprov så var det normalt :)

  • villgärnahasvar
    Magnolia10 skrev 2014-11-08 11:32:11 följande:

    Har du fått ta om provet? Jag hade förhöjt och fick samma info som du men sen när de tog ett kontrollprov så var det normalt :)


    Tack för svar :) Nej har inte hunnit så långt, var i måndags jag fick veta det. Men känns som att det kommer fortsätta visa sig vara förhöjt värde med tanke på att jag har "mjölk" ur brösten ;/ Väntar just nu på remiss från specialgyn, är så rädd jag kommer prioriteras långt ner i listan då läkaren sa att det är lätt förhöjt.
  • Cathy

    Jag har haft förhöjt prolaktin (inom ref värden) och vätska ur brösten. Fick gyn att skriva ut bromokriptin (pravidel) som sänker prolaktinet och två månader efter var jag spontant gravid efter flera misslyckade ivfer! Stå på dig och be att få pravidel! Lycka till!

Svar på tråden Förhöjt prolaktin