• bongotrumma

    Positivt ägglossningstest men ingen ägglossning

    Hej! Precis som rubriken lyder; jag har vid två tillfälle under hösten (varit hos gyn däremellan och fått primolut nor utskrivet) fått positivt ältest, men ingen mens eller graviditet som följd. Alltså inte haft mens sen jag slutade på ppiller.

    Nu senast för 2 veckor sen fick jag positivt älest med CB och billigatester och typiska älsymtom; ömma/svullna bröstvårtor och skarp smärta i tjejmagen på ena sidan. Då tänkte jag att nu hände det, men fick ingen efterföljande tempstegring i 3 dagar (endast 2) och är inte heller gravid eller har symtom för det. 

    Undrar alltså; vanligt att få positiva utslag på ältester men ingen ägglossning? Varit hos gyn som sa att jag inte har PCO, men det är den enda anledning jag kan hitta på nätet kring det. Några förslag/ideer? 

    Och vad har ni fått för hjälp kring detta? Ska träffa endokrinolog nästa vecka för utredning och vill ha lite kött på benen.
    KRAM.

  • Svar på tråden Positivt ägglossningstest men ingen ägglossning
  • Anonym (01)

    Jag har pcos och får plus på testen men äggkoppar inte. Har dock mens men orgelbundet. Har fått Pergotime som satt igång ägglossningen. Fick vanlig dos i början sedan dubbeldos och det slutade med misslyckat IVF försök och har ni fått FET som man hoppas ska ta sig. Lycka till.

  • Cimka

    Jag har varit med om liknande. Har inte heller PCO. När slutade du med p-piller? Fattar jag rätt att du inte fick mens av Primoluten? Togs något blodprov efter avslutad kur?

  • bongotrumma
    Cimka skrev 2014-11-09 14:56:25 följande:

    Jag har varit med om liknande. Har inte heller PCO. När slutade du med p-piller? Fattar jag rätt att du inte fick mens av Primoluten? Togs något blodprov efter avslutad kur?


    Jag slutade i juli. Var hos gyn i augusti som gjorde VUL och skrev ut primolut. Mjo, jag fick sparsam blödning i 3 dagar, men inte alls som när jag åt sockerpillerna. Nä, inget blodprov. Hon sa att jag skulle äta tre kurer, men när jag fick positivt ältest och alla symtomen vågade jag inte börja på kur 2.. 

    Hur gick det för dig?
  • Cimka

    Jag var hos gyn drygt 1 år efter pillerstopp. Detta var i april i år. Innan dess hade jag fått både positiva ÄL-test och även positiva grav-tester under en veckas tid. Alla falska. Fick också en väldigt sparsam mens av primolut. Togs blodprov på tredje blödningsdagen. Nu har ju du inte väntat alls lika länge som mig, så jag hoppas verkligen att det inte blir samma resultat för dig. Blodprovet visade att jag kommit i förtidigt klimakterium, 31 år gammal. Finns inget att göra sa gyn. Har sen dess provat massa olika alternativa behandlingar och piller. För två veckor sen fick jag helt plötsligt mens. Nu har jag fått positiva ÄL-test så jag hoppas kroppen har kickat igång igen. Detta är såklart en MYCKET ovanlig diagnos, så risken att det är samma för dig är väldigt liten.

  • bongotrumma

    Oj, herregud vilken resa du haft! Ja, hoppas verkligen det kommit igång igen, håller tummarna för er!

    Men ja, det önskar jag verkligen inte att jag har. Det värsta är att "alla" runt omkring blir gravida på 1-2 försök och själv känner jag mig steril. Får se vad proverna visar, vet inte om jag hoppas på att de är avvikande eller ej. Hade varit skönt om där varit något som är lätt att fixa, med samtidigt så vill man ju att allt ska fungera av sig själv. Men kan ta vilken spruta eller tabl som helst för att få det att fungera..

  • Cimka

    Funderade lite till. Har ju gått en tid så jag har glömt vissa saker. :) tror jag hade en cysta som sprack när jag fick några av de positiva testerna. Fick ett kraftigt hugg runt ena äggstocken en dag och sen gick jag de positiva testerna. Kollade inte upp detta hos någon läkare, men det var fler här på FL som varit med om samma. Vet inte om en redan sprucken cysta kan synas på vul?

  • bongotrumma

    Vet inte så mycket om cystor. Hade inga när jag var på VUL iallafall, det sa gynekologen. Usch så mycket huvudbry detta ger en...


    Anonym (01) skrev 2014-11-09 14:39:24 följande:

    Jag har pcos och får plus på testen men äggkoppar inte. Har dock mens men orgelbundet. Har fått Pergotime som satt igång ägglossningen. Fick vanlig dos i början sedan dubbeldos och det slutade med misslyckat IVF försök och har ni fått FET som man hoppas ska ta sig. Lycka till.


     Hoppas att läkaren vill skriva ut det till mig, att det är den hjälpen som behövs.
  • stjärnasomärdin

    Har också fått positivt ägglossningstest men inga temphöjningar som indikerar att ägglossning skett. För mig är det tredje cykeln jag kollar efter mitt missfall i våras. Bör man söka sig till vården direkt eller bör man avvakta? Vad gör de när man kommer dit för att utreda?

  • bongotrumma

    Jag ringde till barnmorska på gyn; hon sa att jag inte skulle bli orolig ännu och ta två kurer primolut nor till. Men dom behöver jag då jag inte ens har mens, men det har du om jag förstod dig rätt?

    Man kan alltid ringa och höra med dem, så man slipper tänka på det :)

  • stjärnasomärdin
    bongotrumma skrev 2014-11-12 18:38:11 följande:

    Jag ringde till barnmorska på gyn; hon sa att jag inte skulle bli orolig ännu och ta två kurer primolut nor till. Men dom behöver jag då jag inte ens har mens, men det har du om jag förstod dig rätt?

    Man kan alltid ringa och höra med dem, så man slipper tänka på det :)


    Mens har jag, om än väldigt oregelbunden, 20-40 dagar. Hade det inte varit så att jag hade haft mitt missfall i bagaget, sju månader sedan, hade jag inte blivit orolig för att ägglossning hade uteblivit tror jag eftersom man vet att man ibland inte har någon. Har kommit fram till att jag skall ta en kontakt efter att mensen kommer nästa gång för att se vad de säger. Kanske kan det åtminstone lindra oron om att något inte står rätt till.

    Tack för ditt svar :)
  • bongotrumma

    Aha okej. Ja, gör så. Man har rätt att vara orolig, och de får säkert tusen samtal från nojiga kvinnor :) Jag är en av dem iallafall!

  • Anonym (Person B)
    Cimka skrev 2014-11-09 18:22:40 följande:

    Funderade lite till. Har ju gått en tid så jag har glömt vissa saker. :) tror jag hade en cysta som sprack när jag fick några av de positiva testerna. Fick ett kraftigt hugg runt ena äggstocken en dag och sen gick jag de positiva testerna. Kollade inte upp detta hos någon läkare, men det var fler här på FL som varit med om samma. Vet inte om en redan sprucken cysta kan synas på vul?


    Jag har också känt hugg och sedan fått pos på äl test, trodde hugget var att jag kände av ägglossningen? :O 

    Jag fick också veta att jag kommit in i för tidigt klimakterium, 24 år gammal, för några år sedan. Förstår fortfarande inte vad det innebär riktigt, har fortfarande mens regelbundet och ägglossar (enligt gyn och prover) normalt och som jag ska. Så varför blir det då inget överhuvudtaget på närmare 8 år undrar jag! :O Men man kan ju tycka att man borde sluta ha mens om man nu kommit in i klimakteriet, hur länge kan man vara på väg liksom?
  • Cimka
    Anonym (Person B) skrev 2014-11-17 00:44:15 följande:
    Jag har också känt hugg och sedan fått pos på äl test, trodde hugget var att jag kände av ägglossningen? :O 

    Jag fick också veta att jag kommit in i för tidigt klimakterium, 24 år gammal, för några år sedan. Förstår fortfarande inte vad det innebär riktigt, har fortfarande mens regelbundet och ägglossar (enligt gyn och prover) normalt och som jag ska. Så varför blir det då inget överhuvudtaget på närmare 8 år undrar jag! :O Men man kan ju tycka att man borde sluta ha mens om man nu kommit in i klimakteriet, hur länge kan man vara på väg liksom?
    Man kan ha mens utan att ägglossning. Tyvärr är ägglossningstester inte heller en garanti för att ägglossning skett. Bästa är nog att tempa varje morgon. Har du tagit blodprov och kollat ditt FSH-värde?
  • bongotrumma

    Ringde ungdomsmottagningen för att se om jag hade regelbunden mens innan jag började på ppiller, enligt deras journal hade jag det. Frågade även mamma som trodde det. Besöket hos endokrinologen visade inga hormonella störningar.. så nu undrar jag vad som är fel.... primolut nor avslutat för denna kuren, mens på måndag och hoppas att ägglossningen kommer igång efter denna kursen.. 

  • bongotrumma

    Blev samma sak denna gången...:( positiva ältest i 2 dagar men ingen tempstegring efteråt, alltså ingen ägglossning nu heller :( blir så himla ledsen, besviken och frustrerad!! Börjat på ny kur med primolut, slut imorgon så mens på måndag. Önskar verkligen att det kommer igång efter den, men jag vet egentligen att det inte kommer ske. Ska ringa gyn efter denna omgången och kräva bättre hjälp.

Svar på tråden Positivt ägglossningstest men ingen ägglossning