• Sihe

    Bara alvedon som smärtlindring efter snitt?

    Efter jag snittades fick jag bara Alvedon. Hade jätte ont. Tror alla har det direkt efter snitt men tyckte inte alvedon hjälpte nån vidare. Bad o få mer alvedon men de sa bara "Det har inte gått 6h än så du får vänta" Blir nog snitt i sommar igen och är så orolig för smärtan.

    Fick ni något mer? Kan man begära sådant innan och vem pratar man med om det?

  • Svar på tråden Bara alvedon som smärtlindring efter snitt?
  • bohan85

    Där jag arbetar är vi även frikostiga med morfin/ketogan första dygnet och sedan såklart vid behov. Alvedon och Ipren som bas men det räcker sällan första dygnet. Det är ju faktiskt en operation och det gör ont!

  • Sihe

    Har en sjukdom där jag bör undvika op då min smärta blir värre efter. Så ska nog ta upp detta med min läkare så kanske jag kan få passande medicin med mig vid ev. ks

  • modsey

    det finns fortfarande personal som anser att man inte ska ge morfin / ketogan efter snitt trots att det finns vid behov ordination på det.
    Ta upp det med din narkosläkare att det verkligen finns i journalen och stå på dig att du ska ha smärtlindring om du har ont!

  • N4B5

    Mig glömde de bort efter snittet, tur att jag inte alls hade ont och funkade "normalt" bara några r att timmar efter operationen, jag fick ingen smärtlindring och visste inte heller att jag kunde få. Som sagt hade jag inte ont Men tre dagar efteråt fick jag så JÄVLA ont där de hade gått in med bedövningen mellan kotorna, där och då hade jag nog behövt ngt starkt men Alvedon lindrande och promenader.

    Våga fråga, de kommer jag att göra nästa gång (juli 2015) för jag kan inte tro att jag kommer att ha sådan tur igen!

  • Iratusque

    Jag fick första tre dygnen, morfin, ketogan, diklofenak. Sedan morfin, ipren, och sedan hemskickad med citodon och ipren 

Svar på tråden Bara alvedon som smärtlindring efter snitt?