• Honsomundrarvadhonskasäga

    Hur förklarar jag att han gett mig herpes?

    Hur förklarar jag för pojkvännen att han gett mig genital herpes när han gick ner på mig? Han hade nämligen blåsor/sår på munnen när han gjorde det. Ingen av oss tänkte på det.

  • Svar på tråden Hur förklarar jag att han gett mig herpes?
  • Anonym (sammasits)

    Om du inte vågar säga det öga mot öga så skicka ett sms och berätta och säg att ni kan prata om det när ni ses. Då slipper man första reaktionen.

    Jag gjorde så när jag behövde berätta för en ny pojkvän då jag lider av samma sjukdom :/

  • Honsomundrarvadhonskasäga
    Anonym (sammasits) skrev 2014-12-02 13:25:41 följande:

    Om du inte vågar säga det öga mot öga så skicka ett sms och berätta och säg att ni kan prata om det när ni ses. Då slipper man första reaktionen.

    Jag gjorde så när jag behövde berätta för en ny pojkvän då jag lider av samma sjukdom :/


    Tack för tipset verkligen! Får jag även fråga dig (jag som nybörjare med den här sjukdomen) hur ofta du får utbrott? Jag har läst mycket om att många har fått endast ett par st under flera år.
  • amakotelurapa

    Jag var med om en liknande historia. 
    Jag började träffa en kille och vi låg konstant i 2 månader,.En dag när jag kom dit så satte han sig ner bredvid mig i soffan och sa: "Det är något jag måste berätta för dig." Jag blev helt nervös och undrade såklart vad hans skulle berätta för mig. 

    Han berättade att han hade fått blåsor på kuken och att det gjorde ont som fan och han trodde att det kunde vara herpes och även att han hade bokat tid hos läkaren för undersökning. 

    Jag hade gjort ett test bara 2 veckor innan jag började träffa honom och jag var helt clean frpn könssjukdomar. Han hade inte legat med någon på ca ett halvår innan han träffade mig så han frågade såklart när jag senast testade mig. Han anklagade inte mig för att det skulle varit jag som smittat honom, Men såklart var det rätt obekvämt samtalsämne. 

    Det visade sig att han hade herpes och vi kunde inte ha sex alls på 10 dagar under hela tiden han gick på pencillin. Eftersom jag inte hade några symptom kunde min gynekolog inte säga om jag hade herpes eller inte så jag gick och tog ett blodprov för att utesluta att jag inte hade herpes.En vecka senare fick jag svar att jag inte hade herpes. I början tänkte jag "Hur gör vi nu? Kommer han smitta mig med herpes nu eftersom han har det och inte jag? Kommer vi aldrig kunna ha oskyddat sex igen?" Men jag gjorde inte en stor grej av det eftersom herpes är så vanligt.


    Herpes smittar för övrigt bara när man har utslag.

  • Anonym (sammasits)

    I början hade jag det nästa en gång i månaden, men nu (ca 3 år senare) är det kanske 2-3 gånger per år och inte alls lika smärtsamma som i början. Men har förstått att alla får olika.

    Jag gick under när jag fick veta och skämdes rejält och klandrade mig fast det inte va mitt fel.

    Hoppas verkligen inte du känner samma sak! :)

  • Anonym (en till)

    "Honsomundrarvadhonskasäga" vilken sort har ni HSV1 eller HSV2?

    "Amakotrulapa" Tyvärr så smittar det ibland när man inte har utslag. Hur lång tid har du klarat dig utan att bli smittad? Hoppas att slipper få det!
     
    "Sammasits"Ja visst är det pinsamt att ha herpes. Jag har försökt att sätta mig in i om jag inte skulle haft det. Hur jag skulle tänka om min nya partner skulle ha det. Jag skulle nog haft kondom i ett par år i alla fall. 

  • Anonym (Kvinna)

    Hej! Även jag har fått samma besvär som beskrivs här i tråden o även om jag inte har blivit diagnostiserad av herpes i och med att vätskan från finnarna hann försvinna innan jag testade mig, är jag ganska säker på att det är just det... Och det suger verkligen och påverkar min psykiska hälsa. När bara tanken slår mig att jag har herpes börjar jag gråta och skaka och har svårt att lugna ner mig. Vet inte hur jag ska hantera de riktigt och har inte berättat de för någon.. så hur har ni reagerat vid ert besked att ni har herpes?

    Men nu till lite andra frågor som jag hoppas någon kan svara på.

    Jag hade både sex o munsex med en kille utan kondom, inga utslag var synliga överhuvud taget på honom.

    Efter tio dagars tid hade jag sex med en annan kille, med kondom men de va mörkt och kunde inte se om han nu skulle ta utslag på utsidan.

    Dagen efter andra samlaget började jag må dåligt som om jag hade fått något virus och dagen därpå fick jag utslagen i underlivet (inte munnen).

    Jag undrar om hur lång tid efter oskyddat sex man kan få dessa utslag? Hur lång tid tog de för er?

    Och kan man verkligen få herpes fast man skyddar sig med kondom?

    Undrar även om jag skulle ha oskyddat sex med killen som har smittat mig om det skulle påskyndat/förvärrat mitt eller hans nästa utbrott av herpes?

    Fått även olika svar atngående att sjukdomen smittar endast vid utslag. Hur är det med de?

    Tacksam för svar

Svar på tråden Hur förklarar jag att han gett mig herpes?