• traveler

    Har invandrare bättre gemenskap?

    Jag tycker det verkar som att invandrare inte är lika fyrkantiga som oss svenskar.

    Jag bor i sthlm. När jag besöker ett bostadsområde där det bor många romer eller människor med utländsk bakgrund så får jag nästan ursäkta mig när jag ska fram för det står fullt med människor på gården som röker och konverserar med varandra. Lite som att hela gården är en stor familj. Även i trappuppgångarna kan det stå flera stycken som babblar på olika språk så man får nästan ursäkta sig när man skall fram där också. I parken så är det oftast invandrarbarn som spelar fotboll. På lokala apoteket eller närbutiken så sitter kassörskan (med utländsk bakgrund) och pratar med en person på andra sidan kassan som hon troligen känner. När jag kommer fram och ska betala min vara så tar hon emot den gör det hon ska men fortsätter prata med samma person utan att titta mig i ögonen. Sen säger hon "25 kr" till mig och fortsätter sedan prata med den andra. 

    I ett svenskt kvarter får jag en helt annan uppfattning. Det är lite tystare och när folk har stängt dörren till sin lägenhet då vill de liksom vara ifred. Ha sitt för sig själv och inte bli störd. Man säger knappt hej i trappuppgången när man möter någon.

    Håller ni med om den här bilden? 

  • Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?
  • Petter och jag

    Jag är andra generationens invandrare, och jag håller inte med dig. Min upplevelse är att det finns lika mycket samhörighet i olika grupper i samhället - det är individer som utgör grupper. Det du skriver i ts verkar snarare handla om att du inte känner dig bekväm i en grupp med människor som känner varandra, och där du upplever att du blir ignorerad?

  • Donum
    Anonym (Gubbe) skrev 2014-12-05 06:02:01 följande:
    Samhället slits itu säger dom nu när vi har egna nätverk, nästa är folkhemmet men när man begär global solidaritet så vi ska ge bort allt vi byggt upp, funkar det inte längre.
    Vilka är "dom" och vilka är "vi"?

    Jag blir gärna av med folkhemmet. Jag tycker inte att det fungerar bra alls att dumpa sitt eget ansvar på andra. 
  • traveler
    Petter och jag skrev 2014-12-05 07:13:59 följande:

    Jag är andra generationens invandrare, och jag håller inte med dig. Min upplevelse är att det finns lika mycket samhörighet i olika grupper i samhället - det är individer som utgör grupper. Det du skriver i ts verkar snarare handla om att du inte känner dig bekväm i en grupp med människor som känner varandra, och där du upplever att du blir ignorerad?


    Nej jag känner inte att jag blir ignorerad. Jag bodde inte i det här kvarteret och känner inte dessa människor jag noterade bara en större "rörlighet" i husen och på gården än i ett område som domineras av svenskar.
  • Anonym (Hmmm)

    Det går väl inte att säga att "invandrare" har större eller mindre gemenskap är infödda svenskar. "Invandrare" är nämligen ingen homogen grupp. I den finns polacker, syrier, danskar, greker, iranier, somalier, tjeckier, bosnier, kanadensare, norrmän, nigerianer osv osv.

  • lilith88

    Som sagt, det går inte att generalisera. Men nej, invandrare har inte "större gemenskap" än vad svenskar har. Däremot umgås _vissa_ invandrargrupper ofta på ett annat sätt än vad många svenskar gör. De är ofta mer sociala och "högljudda" t ex. Detta är på gott och ont.

    Det finns många områden där det i huvudsak bor svenskar, som har en väldigt trevlig och "lagom" gemenskap. Dvs man springer inte in och ut hos varandra, men barnen leker på gården, man kanske grillar ihop ibland osv. Grannar hjälps åt och litar på varandra.

    Sen finns det invandrartäta områden där det visserligen är "socialt" men också stökigt och inte alls särskilt trevligt. Jag har varit med om det flera gånger. Men ingenting är svart eller vitt. Två företeelser har jag upplevt som delvis ger en annan - mer positiv bild - av dessa gruppers sätt att umgås.

    Den ena upplevelsen gäller en av Stockholms mest "ökända" förorter, med en liten inomhusgalleria. Jag vet inte hur mycket skit som har skrivits om detta område och mycket är tyvärr sant. Men inte allt och en del är också överdrivet.

    Denna inomhusgalleria borde enligt ryktet vara värsta farliga gangsterställe. Så var det inte alls. Det pågick säkert en del oegentligheter eller olagligheter visserligen, en det var inget man direkt märkte av. Utan det fanns flera småbutiker och caféer där boende satt och pratade och umgicks när den svenska vinterkylan trängde sig på utanför. De flesta var trevliga. Gick man in i de butiker som fanns, möttes man ofta av ett stort leende t ex. Det fanns en gemenskap och en slags "trygghet" i det där fruktansvärt baktalade förortscentret. Alla var välkomna.

    Det andra exemplet är invandrare - ofta från Mellanöstern - som grillar vid sina kolonilotter. Ofta bjuder de in alla på hela koloniområdet eller t om alla som råkar gå förbi. "Kom och var med, kom och smaka" osv. Jag har varit med om det flera gånger.

    Inget av ovanstående är något som svenskar gör i någon större utsträckning. Det är en myt att vi skulle vara "kalla och stela", men vi är sällan lika öppna mot främlingar.

  • Anonym (najnaj)

    Jag är av invandrar bakgrund, släkten har invandrat till Sverige från USA och Finland och vi har inte speciellt bra gemenskap. 

    Halva byn där mormor och morfar är ifrån består till ca 90 % av finländare och det är urusel gemenskap. 

  • Anonym (Männen)
    lilith88 skrev 2014-12-05 18:11:45 följande:

    Som sagt, det går inte att generalisera. Men nej, invandrare har inte "större gemenskap" än vad svenskar har. Däremot umgås _vissa_ invandrargrupper ofta på ett annat sätt än vad många svenskar gör. De är ofta mer sociala


    Uppfattar det som att männen är mer socialare än kvinnorna
  • Anonym (Definitivt inte!)

    Nej. Vi har sämre gemenskap. Bara den som låter mest hörs, och man drunknar i mängden människor som är med hela tiden överallt. Just det där svenska att umgås 2st istället för 22 är extremt underskattat. Att lära känna en man istället för att konstant vara omgiven av sina släktingar, hans släktingar och aldrig vara ensamma.

    Ni är inte tråkiga eller har dålig gemenskap, ni har ett sätt att umgås som jag verkligen älskar. Äta middag med sin sambo, prata med honom. Inte honom och 14 till. Bjuda hem en vän, prata med henne. Inte med henne och 14 till. Man lära känna personer bättre så.

  • Anonym (Männen)
    Anonym (Definitivt inte!) skrev 2021-08-10 23:09:11 följande:

    Nej. Vi har sämre gemenskap. Bara den som låter mest hörs, och man drunknar i mängden människor som är med hela tiden överallt. Just det där svenska att umgås 2st istället för 22 är extremt underskattat. Att lära känna en man istället för att konstant vara omgiven av sina släktingar, hans släktingar och aldrig vara ensamma.

    Ni är inte tråkiga eller har dålig gemenskap, ni har ett sätt att umgås som jag verkligen älskar. .


    Men tycker du det inte går bra att prata med 22 personer. Är du en social man
  • Anonym (Definitivt inte!)
    Anonym (Männen) skrev 2021-08-10 23:13:55 följande:

    Men tycker du det inte går bra att prata med 22 personer. Är du en social man


    Är inte man, social och tycker inte det går bra nej. Jag är inte grek men har du sett "mitt dtora feta grekiska bröllop"? Så där är det, alltid en massa människor runt, aldrig ensam men man känner sig helt ensam. De här människorna ser man alltid men känner man någon av dem? Nej. Jag kände min svenske sambo bättre efter att vi träffats kanske 1 månad än vad jag kände min exman efter 5 år ihop.

    Man är alltid i stor grupp. Det verkar socialt men det är det inte. Man lär inte känna någon på det sättet att umgås.
  • Anonym (Männen)
    Anonym (Definitivt inte!) skrev 2021-08-11 09:49:32 följande:

    Är inte man, social och tycker inte det går bra nej. Jag är inte grek men har du sett "mitt dtora feta grekiska bröllop"? Så där är det, alltid en massa människor runt, aldrig ensam men man känner sig helt ensam. De här människorna ser man alltid men känner man någon av dem? Nej. Jag kände min svenske sambo bättre efter att vi träffats kanske 1 månad än vad jag kände min exman efter 5 år ihop.

    Man är alltid i stor grupp. Det verkar socialt men det är det inte. Man lär inte känna någon på det sättet att umgås.


    Är du social tycker invandrarkvinnor inte är lika sociala som männen det stämmer alltså inte enligt dig. Är du från Europa? Svensk sambo hur gick det till du var social?
  • Anonym (Männen)
    Anonym (Definitivt inte!) skrev 2021-08-11 09:49:32 följande:
    Är inte man, social och tycker inte det går bra nej. Jag är inte grek men har du sett "mitt dtora feta grekiska bröllop"? Så där är det, alltid en massa människor runt, aldrig ensam men man känner sig helt ensam. De här människorna ser man alltid men känner man någon av dem? Nej. Jag kände min svenske sambo bättre efter att vi träffats kanske 1 månad än vad jag kände min exman efter 5 år ihop.

    Man är alltid i stor grupp. Det verkar socialt men det är det inte. Man lär inte känna någon på det sättet att umgås.
    Om du inte är Grek vad är du då. Varför tog det slut med din förra man lärde ni inte känna varandra 
  • Anonym (Underskattat)
    Anonym (Definitivt inte!) skrev 2021-08-10 23:09:11 följande:

    .

    Ni är inte tråkiga eller har dålig gemenskap, ni har ett sätt att umgås som jag verkligen älskar. Äta middag med sin sambo, prata med honom. Inte honom och 14 till. Bjuda hem en vän, prata med henne. Inte med henne och 14 till. Man lära känna personer bättre så.


    Varför tror du det är så underskattat. Vill inte din Sambo ha en massa besökare?
  • Anonym (Göran.)

    Frågeställningen ska betraktas som en generell fråga eller påsyende.

    Mitt svar är JA. Ofta ser man gamla jugoslaver sitta och fika. Männen fikar tillsammans. 4-5 stycken. Det ser jag ofta. Har jobbat olika skift och kan därför se dem ofta på dagtid ibland på helgerna.

    En del har jag sett i flera år sitta och fika. Faktiskt redan på 90-talet uppmärksammade jag detta fenomen.

    Invandrare sitter på dagtid och fikar.

    På biltema är det billigt att fika. .

  • Anonym (Underskattat)
    Anonym (Göran.) skrev 2021-12-07 20:09:20 följande:

    På biltema är det billigt att fika. .


    Hur mycket kostar en Kopp Kaffe kaka och bulle. Fast är det inte trevligare att sitta på ett konditori
  • Anonym (Underskattat)
    Anonym (Göran.) skrev 2021-12-07 22:31:16 följande:

    5 kr tror jag


    För en Kopp Kaffe och bulle det var inte dåligt så du ser en del äldre män som sitter och är sociala
Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?