• Jessie881

    Fått hjälp trots att alt såg bra ut vid utredning?

    Hej!

    Är det någon som har försökt att få barn ett bra tag (dock under 2 år), gått på utredning, fått svar att allt ser bra ut och ändå fått hjälp via IVF eller liknande??

    Jag och min man har försökt i 1 o ett halv år och vill verkligen har barn nu. Vi har, som många andra, genomgått en "utredning" men allt såg bra ut så de sa åt oss att återkomma efter sommaren igen. Jag har kollat upp vad det kostar att köra IVF privat och med tanke på priset så känns det inte så aktuellt även fast jag är sugen. Men är det någon annan som ändå fått hjälp trots att allt ändå har sett bra ut, dvs. de kan inte hitta någon förklaring till  att det inte har blivit några barn?

    Även intressant att höra från er som fått hjälp även efter två år =)! Hur har er resa varit?

    //Jessie

  • Svar på tråden Fått hjälp trots att alt såg bra ut vid utredning?
  • Jessie881

    Ingen?

    Har alltså alla ni som fått ytterligare utredning försökt i minst två år? 

    Ni som har gått till privat ,har ni gjort det för ni nekades hjälp från landstinget eller av andra orsaker? Vart gick ni nånstans och hur var det?

    /Jessie

  • Etta

    Hej! Vi gjorde utredning våren 2013 efter ett års försök, fick svar i juli 2013 att allt såg bra ut och att vi skulle försöka själva ytterligare ett år för att sedan återkomma. Jag tyckte det var ett jättejobbigt besked att få, men enligt läkaren är det så de gör då många har chans att bli gravida på egen hand ändå. Jag hörde av mig igen i april 2014 o påtalade att vi nu försökt i två år ( alltså några månader tidigare än vad läkaren sagt till oss) Vi fick då en remiss till ivf och startade igång i höstas ( lång väntetid ) . Det visade sig då att trots att allt ser bra ut är det jättesvårt för äggen att bli befruktade, av 15 ägg blev ett befruktat vilket innebär att vi har jättesvårt att bli gravida på egen hand. Tyvärr lyckades inte det första försöket så nu väntar vi på att starta igång andra. Vet inte om du har någon hjälp av detta svar, men tycker inte du ska vänta till efter sommaren utan höra av dig igen när ni försökt två år. Tyvärr känns det som man får ligga på en hel del! Önskar dig lycka till!

  • Blub80

    Hej!

    Vi är i precis samma sits. Jag och min sambo har försökt sedan maj 2013 och fått beskedet att allt ser bra ut, de hittar ingen orsak till varför vi inte lyckas och att vi måste vänta ett halvår till innan vi får försöka med lvf. Läkaren förklarade att chanserna att lyckas på egen han är för höga för att de vill gå in och göra en lvf. De är till och med högre än vad en provrörsbefruktning har. Men det känns lite surt. Det är så nedslående att varje månad gå och vänta på ägglossning och sedan vänta på att mensen ska utebli för att sedan se den komma. Det känns som livet står lite still eftersom det är dessa två tillfällen i månaden man hela tiden går och väntar på..

  • Jessie881

     



    Hej! Tack för era svar =)! 


    Ok, vad tråkigt att ert fösta ivf försök inte lyckades för er. När ska ni få göra nästa? Var det en jobbig procedur eller kändes det mest skönt att ni äntligen är på väg att få hjälp? Jag gissar på både och...?


    Ja, jag har försått att man måste ligga på som fan..tänker mig att jag kommer höra av mig till dem i typ mars så kanske man får en tid i maj och sedan ev. får hjälp med ivf under nästa höst om det ej tagit sig. Men hoppas hoppas att det inte behöver gå så långt!! 


     


    Blub80: Ja vi är verkligen i samma sits, började också maj, juni förra året och har fått till svar att vi har stora chanser, om inte minst lika stora chans att lyckas på egen hand, inte minst med tanke på våra två missfall. Hade ni fått några missfall? Jag tycker att det är konstigt att de säger att ivf inte ökar chanserna då man faktiskt ser till att ett ägg blir befruktat innan man lägger tillbaka ägget i livmodern. Då borde ju den totala procentchansen öka med allt vad det innebär i de olika stegen...1 av typ 3,4 steg avklarat även fast befruktningen håller hela vägen. Eller? tänker jag fel. Än mer när man t om hjälper spermien in i ägget (kommer inte ihåg vad det heter nu). 


    Ja, varje månad tänker man att nu denna månad kan det faktiskt ske, borde det ske...man önskar så innerligt...


Svar på tråden Fått hjälp trots att alt såg bra ut vid utredning?