• smiley85girl

    hur går en utredning till?

    Hej.
    Ska ringa min barnmorska på måndag, å hoppas få en tid hos henne snart.

    Jag tror inte jag har någon ägglossning, får utslag på äl-stickor ibland men knappt starkare, så inget direkt super positivt streck, som sedan blir svagare på några timmar :( Clearblues fertilitets monitor ger utslag men inte de andra test stickorna ger inte utslag samtidigt, så det är nått som är knasigt :(
    får heller inget äl-sekret, utan bara lite stick mot äggstockarna när jag "tror" jag kan ha ägglossning, men tror inget ägg lossnar. (slutade med mini piller för 1,5 år sedan)

    Så jag undrar hur en utredning går till? (Får ju säkert reda på det hos bm. men vill veta lite innan så jag är lite påläst)

    Kan barnmorskan skriva ut recept om hon skulle tror det behövs något för att stimulera ägglossningen, eller måste hon ge remiss till ett sjukhus?

  • Svar på tråden hur går en utredning till?
  • Anonym (anonym)
    smiley85girl skrev 2014-12-14 19:58:57 följande:

    men är det normalt att få "skit" ont efter ägglossning i går fick jag riktigt ont känns som det vänder sig ut å in i tjejmagen :( ändå är det 14 dagar kvar till mens å cb monitorn visade max för 3 dagar sen.

    ska ringa i morgon å se om jag får komma på en undersökning så det inte an vara pco lr något annat :/

    jag har regelbunden mencykel men blöder knappt något alls 2-4 dagar men väldigt väldigt lite inte alls som "förr" ätit mini pilller i 10 år.

    får kika lite mer på fertilitetsglidet  :)


    Har du regelbunden menscykel så är sannolikheten stor att du även har ägglossning :) Det är även vanligt att ha ont när den sker, jag själv hör till den skaran.

    Att tänka på är att det kan vara en ofarlig cysta som spricker, vilket även det har hänt mig. Tycker du gör rätt i att kolla upp det hela då det lugnar :) Lycka till!
  • smiley85girl
    Anonym (anonym) skrev 2014-12-14 20:38:41 följande:
    Har du regelbunden menscykel så är sannolikheten stor att du även har ägglossning :) Det är även vanligt att ha ont när den sker, jag själv hör till den skaran.

    Att tänka på är att det kan vara en ofarlig cysta som spricker, vilket även det har hänt mig. Tycker du gör rätt i att kolla upp det hela då det lugnar :) Lycka till!
    jo jag hoppas jag har det men tycker något borde hända med :/ slutade med pillrerna för 1.5 år sedan. Men bara använt ägglossningstickor i 4 månader och då har jag bara fått utslag 2 gg med monitorn.

    jag har haft cysta förut fick remiss till gynakuten då å de såg det med ett vul.
    Så det kan ju vara något sånt iofs inte tänkt på det =)
  • Anonym (anonym)
    smiley85girl skrev 2014-12-14 20:51:29 följande:

    jo jag hoppas jag har det men tycker något borde hända med :/ slutade med pillrerna för 1.5 år sedan. Men bara använt ägglossningstickor i 4 månader och då har jag bara fått utslag 2 gg med monitorn.

    jag har haft cysta förut fick remiss till gynakuten då å de såg det med ett vul.

    Så det kan ju vara något sånt iofs inte tänkt på det =)


    Till 50% sägs det bero på mannens sperma. Vi har haft oskyddat i över 5 år nu och aldrig blivit gravida.. :/
  • smiley85girl
    Anonym (anonym) skrev 2014-12-14 20:57:36 följande:
    Till 50% sägs det bero på mannens sperma. Vi har haft oskyddat i över 5 år nu och aldrig blivit gravida.. :/
    har ni gjort någon utredning? går ju prova göra spermatest hemma med sånt testkit för hemmabruk.
  • Anonym (anonym)
    smiley85girl skrev 2014-12-14 21:02:20 följande:

    har ni gjort någon utredning? går ju prova göra spermatest hemma med sånt testkit för hemmabruk.


    Vi har inte gjort någon utredning ännu. Vi har varit väldigt unga (17 respektive 21) när jag slutade med piller och det är först i april i år vi försökt aktivt (nu 24 respektive 27). Därför väntar vi till april nästa år :)

    Vi känner att vi inte vill göra hemmatestet ännu utan helt enkelt vänta och se. Vi kör med ägglossningstester men inte mer än så. Vi är ännu unga :)
  • smiley85girl

    Jag ringde min Bm i dag som tyckte jag skulle ringa direkt till en fertilitets mottagning, då de där inte kan göra något å det bara tar längre tid :(
    Hon tyckte jag skulle ringa på en gång så fick ett direktnummer men kom inte fram på de numret.
    där skulle de då kunna göra en utredning å se om det är pco lr cystor lr vad det nu kan vara.

    någon som vet vad de brukar ha för "krav" för att man ska få hjälp?

  • Decibel84
    smiley85girl skrev 2014-12-15 19:38:03 följande:

    Jag ringde min Bm i dag som tyckte jag skulle ringa direkt till en fertilitets mottagning, då de där inte kan göra något å det bara tar längre tid :(
    Hon tyckte jag skulle ringa på en gång så fick ett direktnummer men kom inte fram på de numret.
    där skulle de då kunna göra en utredning å se om det är pco lr cystor lr vad det nu kan vara.

    någon som vet vad de brukar ha för "krav" för att man ska få hjälp?


    kravet brukar vara att man försökt bli med barn i minst ett år för att göra en fertilitetsutreding
  • smiley85girl
    Decibel84 skrev 2014-12-15 19:44:36 följande:
    kravet brukar vara att man försökt bli med barn i minst ett år för att göra en fertilitetsutreding
    okej jag slutade med mini pillerna sommaren -13 så det är 1,5 år sedan.
    men hört vissa har 2 år å massa "krav" men inte hört vad mer än att många har diverse krav
  • Decibel84
    smiley85girl skrev 2014-12-15 20:55:11 följande:
    okej jag slutade med mini pillerna sommaren -13 så det är 1,5 år sedan.
    men hört vissa har 2 år å massa "krav" men inte hört vad mer än att många har diverse krav
    Jag har bara hört ett år.
    Men jag tycker du ska googla på olika kliniker nära dig och ringa runt:)
  • smiley85girl

    kan man ringa två mottagningar en privat mottagning med landstingets taxa och den på sjukhuset min bm gav mig numret till.

  • Decibel84
    smiley85girl skrev 2014-12-16 18:54:15 följande:

    kan man ringa två mottagningar en privat mottagning med landstingets taxa och den på sjukhuset min bm gav mig numret till.


    du får väl ringa så många du vill?:)

  • smiley85girl

    jo fast tänkte om det kan se det via journalerna lr kanske inte går till så?
    förstår inte hur man kan vara så nervös för ett samtal :)

  • Decibel84
    smiley85girl skrev 2014-12-16 20:34:48 följande:

    jo fast tänkte om det kan se det via journalerna lr kanske inte går till så?
    förstår inte hur man kan vara så nervös för ett samtal :)


    ring och boka på ett ställe som känns bra för dig helt enkelt.
Svar på tråden hur går en utredning till?