• pialotta

    Jag har det väldigt gott ställt, bör jag ändå apassa kalaspresenter efter en "normal" ekonomi?

    Mina barn kan utan problem ge bort bilbanor och dockhus för ca 1000 kr när de går på klasskompisars kalas. Övriga barn ger för ca 100 kr och nu undrar jag om vi  bör lägga oss på samma nivå?  

    Vad är rätt och fel? Bör man anpassa sig i ledet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-14 20:23
    Ville se era reaktioner så det var därför jag skrev detta inlägg. Jag har det varken gott ställt eller dåligt ställt och har en ungefärlig gräns på 100 kr när mina barn går på kalas. Jag och sonen kändes oss dock lite obekväma efter ett kalas i helgen då sonens kompis fick en stor och fin bilbana av en kompis och efter det räckte min son fram sitt paket, en liten bil. Tyckte att det blev en väldigt tokig situation och ville se hur ni såg på saken.

  • Svar på tråden Jag har det väldigt gott ställt, bör jag ändå apassa kalaspresenter efter en "normal" ekonomi?
  • Spagettimonstret

    Det är nog bättre att ge för 100-200 kr. Då känner inte mottagaren att de behöver ge något lika dyrt tillbaka och övriga gäster känner inte att deras present är mindre värd.

  • Filiplopp

    Ja. Du bör på barnkalaset anpassa presenten efter vad de andra brukar ge för.
    Ca 100 kr.
    Det finns andra bättre tillfällen att vara generös mot ditt barn kompisar..

  • Litet My
    pialotta skrev 2014-12-14 13:17:09 följande:

    Mina barn kan utan problem ge bort bilbanor och dockhus för ca 1000 kr när de går på klasskompisars kalas. Övriga barn ger för ca 100 kr och nu undrar jag om vi  bör lägga oss på samma nivå?  

    Vad är rätt och fel? Bör man anpassa sig i ledet?


    Ja det tycker jag, hade mina barn fått en kalaspresent för 1000 kr av en kompis hade det känts lite jobbigt den gången jag/vi skulle köpt till ditt barn då man ju vill "bjuda igen" av artighet.
  • Filiplopp

    På barnkalaset är ju inte presenten det viktigaste. Det är att barnets kompisar kommer för att tillsammans fira och ha roligt. Att barnet som fyller år blir sedd.
    Nu senast på min sons kalas hann vi inte med att öppna presenterna. Då vi hade bjudit hela klassen.
    Vi hade så roligt med olika lekar, tårta mm att tiden helt enkelt tog slut. Nu ligger sonens presenter öppnade i en salig röra på hans rum. Han vet inte var han ska lägga dom. 

  • Alexi

    Alltså saknar du fullständigt social kompetens om du behöver fråga en sån sak?

  • Donum

    Jag har sällan varit med om att det är de dyraste presenterna som uppskattas mest, så lägg ner lite tid på att komma på vad kompisen skulle bli glad av istället för hur mycket det kostar.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • det var värst

    givetvis anpassas gåva efter tillfället. De dyrare presenterna kan du väl hellre slösa på närmare vänner än kompisars barn? tex nära släkt, jämna födelsedagar osv. Eller har du behov av att visa att ni har råd med så dyra presenter på ett sketet barnkalas?

  • Sous

    Jag har svårt att ta det här på allvar. Har aldrig varit med om att någon oavsett ekonomi kommit med så dyra presenter på ett vanligt barnkalas.

  • Colaflaskan
    Alexi skrev 2014-12-14 13:58:20 följande:

    Alltså saknar du fullständigt social kompetens om du behöver fråga en sån sak?


  • Colaflaskan
    Alexi skrev 2014-12-14 13:58:20 följande:

    Alltså saknar du fullständigt social kompetens om du behöver fråga en sån sak?


  • pialotta

    Har uppdaterat min trådsmalt med följande:

    Ville se era reaktioner så det var därför jag skrev detta inlägg. Jag har det varken gott ställt eller dåligt ställt och har en ungefärlig gräns på 100 kr när mina barn går på kalas. Jag och sonen kändes oss dock lite obekväma efter ett kalas i helgen då sonens kompis fick en stor och fin bilbana av en kompis och efter det räckte min son fram sitt paket, en liten bil. Tyckte att det blev en väldigt tokig situation och ville se hur ni såg på saken.

  • Sous

    Det är ju omöjligt att veta om den present du såg faktiskt hade kostat en tusenlapp. Det är ju också omöjligt att veta om det fanns någon särskild anledning till att det var en dyrare present. Till min egen bästa väns barn lägger jag extra när mina barn går på kalas i och med att jag som vuxen har en relation till både barn och föräldrar, som om det vore mina syskonbarn, exempelvis. Alltså går det inte att säga att din trådstart är en beskrivning av verkligheten bakom situationen du sen beskriver.

  • gbgumman
    pialotta skrev 2014-12-14 20:24:13 följande:

    Har uppdaterat min trådsmalt med följande:

    Ville se era reaktioner så det var därför jag skrev detta inlägg. Jag har det varken gott ställt eller dåligt ställt och har en ungefärlig gräns på 100 kr när mina barn går på kalas. Jag och sonen kändes oss dock lite obekväma efter ett kalas i helgen då sonens kompis fick en stor och fin bilbana av en kompis och efter det räckte min son fram sitt paket, en liten bil. Tyckte att det blev en väldigt tokig situation och ville se hur ni såg på saken.


    Beror vem han fick den av. Familjerna umgås kanske privat och de ville ge mer. Det har jag sett ibland.
  • korfu08

    Tycker det verkar rimligt att till en kompis ge något för 100-200 kr, det brukar jag göra fast jag också skulle kunna köpa barbiedockor, barbiehästar och annat för en 500 kr, men väljer att ge något för mellan 100-200 kr när det gäller dotterns kompisar.

Svar på tråden Jag har det väldigt gott ställt, bör jag ändå apassa kalaspresenter efter en "normal" ekonomi?