• salmanathalie

    Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!

    Hej!
    Någon som kan hjälpa mig med mina frågor? :(
    Nästa vecka har jag ett planerat kejsarsnitt i Lund. Jag har aldrig tidigare opererats så jag har meganervös och rädd inför detta planerade snittet, (fick det pga att min pojke ligger i säte). 

    Jag undrar om ni som har genomgått planerade kejsarsnitt och ni som gjort de i lund, hur det har varit? 
    Hur nervösa var ni innan? Behöver man va nervös?
    Är läkarna snälla i Lund i op-salen? 
    Hur är bedövningen? Rädd att den inte ska ta?
    Är rädd allting ska kännas obehagligt under tiden de snittar en, hur är känslan?
    Behöver jag ens vara nervös? 
    Hur lång tid tar allting från att man kommer in i salen tills att man fått bebis och man är ihopsydd?

    Mycket frågor, hoppas ni kan ge mig bra positiva svar och så man inte blir alltför orolig...som jag redan är :/

    Jag känner mig jätteledsen över att man inte får vara med sin efterlängtade lilla bebis efter snittet är färdigt för jag har hört att i Lund så får man ligga på uppvaket själv, även fast man haft det planerat och man har varit vaken vid snittet.
    Hur länge ligger man på uppvaket själv? Har nämligen en jobbig rädsla över att känna utlämnad-känslan på sjukhus.. Hoppas tiden går fort och man inte behöver ligga där så länge.  

    Hoppas att allting går bra. 
    Första barnet och första operation... Nervös blivande mamma. 

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!
  • Copyjulia

    Jag hade planerat snitt, men inte i Lund. Jag var hur nervös som helst innan men det gick hur bra som helst. Du behöver absolut inte vara orolig för att bedövningen inte skulle ta, det kollar de noga. Känslan var rätt märklig när man kände att de slet och drog nere i magen (fast det gjorde ju inte alls ont förstås) men det gick så himla snabbt och sen var det klart. 

    Ett tips är att ta med musik att lyssna på i op.salen. Jag hade inte tänkt på det så vi lyssnade på en kvarglömd cd med nån sorts delfinljud som inte direkt hade varit mitt förstahandsval...

  • Lejonhierta

    Hmm jag är snittad fyra gånger och kommer även bli det en femte gång i februari-marsskiftet. Här dock varit sövd.

    Tycker inte du behöver oroa dig nämnvärt. Värst för mig har varit då de satt urinkatetern samt tvättat magen, sen den frossa jag haft på uppvaket pga narkosen. Resten har varit en piece of cake typ. Ont, javisst, men man klarar av det.

  • salmanathalie

    Okej Asjak.
    Vad skönt att höra att allting går så lugnt och sansat. 
    Det är det man borde bli lugn av så hoppas man kan va de :S 

    Åh jag hoppas pappan o barnet får va med mig i op-salen tills jag är färdigsydd iaf för jag vill inte missa bebisen. Så står det i mitt 'formulär' iaf att bebisen o pappan är med tills allt är färdigt, tänkte på att du sa de med att de åker upp och väntar på mig tills jag e klar både från när dom sytt och uppvaket? 

    Okej men då ska jag nämna de på inskrivningen nu på torsdag att vi vill ha ett eget rum för jag vill så gärna ha min man där. De va därför vi valde Lund också. Så hoppas inte han behöver åka hem :( 

    ÅH! Alla nerver är igång nu så jag hoppas allting blir som du sagt, men det blir det säkert, man inbillar sig alltid att bara för de är en 'själv' så ska något gå som de inte borde. men detta är ju planerat så det borde ju inte hända något precis :) 

  • salmanathalie

    Copyjulia, Va skönt att höra! 

    Ja det känns lite nervöst att man ska känna att de bökar i magen men jag antar att det känns som att de är något tryck och sen helt plötsligt är den ute. 
    Åh, de är så mycket känslor inför allting men man får fokusera på att det kommer komma en bebis och inget annat. 

    Allting går nog bra. Jobbigt när man aldrig opererats innan, så man vet ju ingenting! Det bästa är att ens man får vara med, så det känns så tryggt!!

  • 78L

    Jag har smittats 4 gånger i Lund varav 3 planerade.

    Du behöver inte vara orolig. Det är väldigt glad och trevlig stämning i op-salen.

    Du fick en bra beskrivning innan i trådenn

    Från att att bedövningen är satt tar det bara några minuter tills bebisen är ute. Resten av tiden glömmer du nästan bort att du faktiskt opereras, du har allt fokus på bebisen.

    Så fort den vägt och mätt så får du hålla bebisen om du vill. De ville till och med att jag skulle försöka amma. Jag har fått ha bebisen nästan hela tiden och när det var ca 10 minuter kvar gick pappan och bebisen med personalen upp till rummet du ska vara på den.

    Jag har varit på uppvaket ca 1-2 timmar. Tills du kan röra på benen lite. Den tiden går väldigt fort. Du blir fruktansvärt trött efter bedövningen och tankarna är många så passa på att blunda en stund och vila.

    Ett tips om du inte är äckelmagad är att fråga narkosläkaren som är vid huvudänden hela tiden att ta lite foto när bebisen föds. Jag har fått jättefina foto från födelseögonblicket som min gubbe aldrig vågat ta.

  • aleakim

    Jag snittades planerat i våras pga sätesbjudning :)
    Inte i Lund visserligen men i Malmö, det har ju blivit ett enda stort sjukhus nu så tillvägagångssättet är nog väldigt lika.



    Hur nervösa var ni innan? Behöver man va nervös? Var konstigt nog inte nervös alls, bara förväntansfull. Tyckte inte det var något att vara nervös över, man får komma ihåg att de göra detta mer eller mindre varje dag och att det klassas som en rutinoperation.

    Är läkarna snälla i Lund i op-salen? Ingen aning som sagt men i Malmö var de kanon :)

    Hur är bedövningen? Rädd att den inte ska ta? Min tog jättesnabbt, fick sitta framåtlutad och hålla i sköterska. Sedan satte läkaren bedövningen och innan jag hunnit lägga mig hade den tagit.

    Är rädd allting ska kännas obehagligt under tiden de snittar en, hur är känslan? Som att dra ut en tand vet jag att jag minns, fast att det är mer obehagligt att vara hos tandläkaren :P

    Behöver jag ens vara nervös? Nej, absolut inte men det är ju svårt att bara sluta vara det sådär hux flux.

    Hur lång tid tar allting från att man kommer in i salen tills att man fått bebis och man är ihopsydd? Vi kom in vid åtta, 08.22 är sonen född och kvar i nio rullades jag ut till uppvaket.
    Angående uppvaket så var det något jag absolut inte såg fram emot, men när jag väl låg där så gick tiden ganska snabbt. Låg i ungefär tre timmar medan sonen var på vårt rum med pappan. Jag är glad för min mans skull som fick de där första timmarna för sen var det ju så mycket fokus på mig och sonen med amning och allt vad det var. 

    Nu väntar vi tvåan och blir det snitt igen så kommer jag inte ha något emot det, jag tycker att det var en fin upplevelse :)

  • 78L

    Förresten, när de tar ut bebisen känns jättehäftigt.

    Det känns som du har en tung icakasse ståendes på magen som plötsligt lyfts bort. Så du missar inte när den kommit ut.

  • aleakim

    Jag tyckte det sa Plopp när sonen drogs ut, inbillade mig säkert bara men det kändes liksom så. 

  • salmanathalie

    78L.
    va skönt att höra. stämningen gör mycket. 
    Nej men de här ska väl gå bra, men inget konstigt man e nervös när man inte gjort det innan :D

    Läkarna vet verkligen vad dom gör också så man borde bara lägga sig där o lita på dom! 
    Kan tänka mig man är trött efteråt, tycker däremot de är synd att mannen och bebisen inte får vara med mig på uppvaket, men men, 1-2 timmar klarar man väl ;) 

    Haha va häftig känsla. De känns säkert väldigt skönt efteråt. Man har glömt känslan av att inte va tung i magen :) haha. 

    Tack så mycket för din hjälp! Det ska nog gå de här! 

  • salmanathalie

    Aleakim. 

    Oj de låter jättebra! Va skönt att allt tog 45 min. De hoppas jag med att mitt tar xD Haha. men man bryr sig antagligen inte om tiden där inne för den går säkert ändå jättefort när man väl fått bebisen! 

    Tack så mycket för alla era fina berättelser! 
    Det kommer gå bra :)))) 

  • Mammaathome

    Hur gick det? :) Har en fråga till er med planerat snitt. Hade man kontakt med sin man och barn eller ör man helt ovetandes om hur babyn mår när man är på uppvaket? Eller kan man ha mobilen med så man kan ha kontakt öndå? Konstig fråga kanske, men oroar mig så för att ligga helt ensam på uppvaket och utan kontakt.

  • aleakim
    Mammaathome skrev 2015-06-22 19:29:31 följande:

    Hur gick det? :) Har en fråga till er med planerat snitt. Hade man kontakt med sin man och barn eller ör man helt ovetandes om hur babyn mår när man är på uppvaket? Eller kan man ha mobilen med så man kan ha kontakt öndå? Konstig fråga kanske, men oroar mig så för att ligga helt ensam på uppvaket och utan kontakt.


    Jag hade ingen kontakt, mobilen var kvar på vårt rum. Låter kanske hemskt men jag tycker att det var ganska skönt att få ligga där i ensamhet, lite tid att förstå att jag precis blivit mamma.

    Men om det skulle vart något med sonen så antar jag att de hade meddelat mig.
    W och liten i magen :)
  • jennyz

    Ska du sövas? På mitt första, akuta snitt så fick jag vara ensam när de sydde ihop snittet, sedan drog de in mig i rummet på förlossningen där sambon och dottern väntade...
    Mitt andra snitt var planerat, men det blev komplikationer så jag blev sövd och opererad några timmar, hann dock se dottern innan de tog ut henne ur rummet och de berättade om henne, hur hon mådde tills jag sövdes ner... När jag vaknade på IVA kom de från barn4 med henne och hälsade på...

  • jennyz

    Nej det var inte snittet, moderkakan hade vuxit in i livmodern så de blev tillslut tvungna att operera bort den, och då sövdes jag ner såklart, men var vaken innan de insåg att det var enda utvägen så jag hann höra att dottern mådde bra, det var också det första jag tänkte på när de väckte mig på IVA... Mitt scenario är extremt ovanligt så jag vill inte skrämma upp någon, det händer ytterst sällan, och allt gick ju bra i slutändan, vi hade redan bestämt oss att vi inte skulle ha fler barn så...

  • Kattflickan

    Jag ska göra planerat kejsarsnitt om en vecka! Känns lite ledsamt att aldrig få uppleva en vaginal förlossning men det känns bättre än förra gången då det blev ett akut KS. Känns spännande att jag blir tvåbarnsmamma om en vecka! Nu kan vi planera lättare och barnvakten ( farfar) vet precis när han ska vara här och är väl förberedd.

    Förra gången hämtade jag mig snabbt från snittet, hoppas jag har samma tur nu.

  • annasv1980

    Jag ska göra snitt om en månad och om allt går bra får man på mitt sjukhus ha bebisen hos sig både när de syr och på uppvaket.

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt , NERVÖS!