• LitenKaka

    Vad tycker ni om Ragnar? =)

    Jag och min sambo väntar barn och om det blir en pojke funderar vi på namnet Ragnar. Det började på skoj, men nu börjar vi gilla namnet båda två. Folk i vår närhet tror att vi skojar. Vad säger ni? Är det inte lite charmigt med Ragnar? =)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)
  • DenNamnbitne

    Jag tycker Ragnar är mycket fint! Du får ha överseende med folks smak ;) De har säkert bara ramlat in på namnforumet av misstag.

    Ragnar är ett starkt och mycket tjusigt namn. Det är inte bland mina största favoriter, allra bäst tycker jag om Gunnar men det är nästan uppe på samma nivå. Jag tänker på underbara Ragnar Vanheden i Jönssonligan men även Aton-Ragnar i Kaspar i Nudådalen. Helt suveränt namn!

  • DenNamnbitne
    Abbe83 skrev 2015-01-09 10:46:31 följande:
    Fundera på om jag skulle våga ge en son Gunnar som förnamn för det namnet betyder väldigt mycket för mig, min pappa hette Gunnar. Min sambo gillar också namnet Gunnar. 
    Kör på, världens finaste namn :D
  • Anonym (2barnsmor)

    Inte så förtjust i namnet Ragnar. Trots att jag känner en snygg Ragnar på 35 år så har jag svårt för namnet. Tänker bara på en gammal gubbe när jag hör namnet. Men gillar ni det tycker jag att ni ska köra på det!

  • Anonym (Stinapina)

    Vilken tur att ni har så vackra namn på era barn som kan säga att det ena efter det andra namnet är fult! Usch elaka människor, hoppas att era barn inte blir lika som er å sitter å spyr elakheter med sina perfekta namn!

  • Anonym (Gulligt)

    Min pappa heter Ragnar, född på slutet av 40-talet men han ha knappt träffat några i sin ålder som heter samma. Han är varken alkoholiserad eller en surgubbe. Tycker det är ett supergulliga namn på en liten kille. När er son är i skolåldern kommer ungar antagligen betraktas som konstiga om de heter Johan och Lisa bland alla Sixten och Hilda...

    Just nu är det som att träffa alla min pappas farbröder när man går in på en förskola, Sixten, Holger och Hilding överallt.

  • Anonym (Nix)

    Det första jag tänkte på,när jag såg namnet,var:regnar

  • Anonym (Anna)
    Anonym (förlåt) skrev 2015-01-07 13:15:45 följande:

    Ledsen, men det var jättefult.

    Sedan, ni ska bestämma, ingen annan. Om alla röstar som jag, väljer ni verkligen ett annan namn då? Första gången jag horde någon säga de skulle döpa pojken till Ivar höll jag på att dö och när Sven-Olof och Ann-Britt kommer tillbaka kommer jag tycka det är ännu värre. Men detta är er son, inte min, ni ska överhuvudtaget inte lyssna på mig.


    Ivar är jättegulligt!!!
  • Maximen

    Det är väll ett okej namn egentligen. Lite hårt för min smak.
    Men tyvärr förknippar jag det direkt med Björn Rosenström-låten. Sedan med Jönsonligan och andra mindre smikrande karaktärer i filmer serier och böcker.

    Men generellt inget dåligt namn, och som sagt, dagens unga och barnets kompisar kommer inte ha samma associationer, så är det ett namn ni gillar, kör hårt!

  • trollhona

    Jätte charmigt! Om ni gillar namnet ska ni definitivt köra på det! Det är gammalt och väletablerat, fungerar bra internationellt efter Vikings serien och passar både en liten grabb och en vuxen.

    (Känner en Ragnar som är 5år, med lillebror Reinhold.)

  • MySecret

    Både jag och mannen hade Ragnar som förslag men min mamma slängde in ett veto pga en släktings hund heter Ragnar. 

    Jag var kontaktperson till en jätte gullig gubbe som hette Ragnar, så jag själv har fina associationer till namnet. 

    Ragnar är fräsigt ???? 

    Vi väntar dock en flicka och det är såååå svårt. 

  • Hamngatan100

    Jag skulle föreslå ett namn som ni gillar, vilket ni verkar göra i det här fallet. Hur kan det vara relevant vad okända människor i en tråd tycker?

  • Kexsmula

    Namnet får mig att tänka på vikingen Jarl Ragnar. Tycker det är ett starkt och faktiskt ganska fulsnyggt namn. Det växer mer och mer ju mer man hör det, tycker jag.

Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)