• SandraHelena

    När vände ni era barn??

    Som rubriken lyder så undrar jag när ni vände era barn framåt i bilen? Jag väntar mitt andra barn nu och när det kommer så kommer min son vara 3,5 år, och problemet kommer då jag inte vet hur vi ska möblera för att få plats i bilen... 

    Varken babyskyddet eller sonens stol får plats bakom förarsätet när min sambo kör. Jag vet inte hur det går att få plats i framsätet med någon av stolarna då jag inte heller är helt bekväm med att ha barnen i fram... Hur har ni gjort?? 

    Jag får flytta och kolla hur man ska få plats med stolarna, annars är alternativet att vända sonen framåt men som jag egentligen vill vänta med så länge som möjligt. Så igen, era tankar!! 

  • Svar på tråden När vände ni era barn??
  • Sisisisi
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-10 07:48:22 följande:

    Sedan finns det sådana som vi som har relativt små barn. Både min 7-åring och snart 6-åring får plats i en hiway .


    Jo, såklart. Men har man ett medelstort barn eller större så blir Hiway urvuxen tidigt. Mina barn vad för långa för den när de var fyra år redan. Hur som helst så är de andra stolarna rymligare.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • pigglet

    Apropå storleken på Volvo v70:
    Kan det vara så att det är olika på olika modeller? När vi bestämde oss för att byta bil för att barnen skulle kunna sitta bakåtvända läääänge så tog vi våra stolar och åkte runt i olika affärer och provade och mätte hur långt avstånd det skulle bli från stolens framkant till bilens ryggstöd. Volvo v70 var absolut sämst - 0 cm på båda stolarna! Framsätenas huvudskydd gjorde dessutom att barnstolarna fick en konstig vinkel.
    Sedan fanns hela spannet på utrymme, till Ford Mondeo som gav inte mindre än 30 cm utrymme för benen!

    MEN det är stor skillnad på de olika årsmodellerna på Mondeon. Ett par kompisar hade också Mondeo, och deras bil var väldigt trång i baksätet. Ska man köpa en Mondeo ska det vara en ´04   Flört

  • Kodia

    Det sätt som ger klart bäst utrymme för barnen är att ha dem bakom varandra på passagerarsidan. Då kan man ha det ryggstödet lodrätt, och då får barnen mest plats.
    Våra barn har suttit bakåtvända tills de varit ca 117 cm långa. (Sonen drygt 4, dottern knappt 6) Vi hade en Britax Twoway till dem. 

  • SandraHelena
    nozpa skrev 2015-01-10 00:49:53 följande:
    Men andas. Vet flera familjer som faktiskt har både 2 och 3 bakåtvända stolar i sina volvo v70s då det är en vanlig bil. Antingen 2 bak + 1 fram eller 3 bak. Därför vet jag ju att det får plats. Men man kanske får anpassa vilka stolar man köper och till sin bil.
    Det gör man ju väldigt enkelt genom att testa stolen i bilen innan man betalar den.

    Jag kan lova dig att det finns plats att sätta en stol bakåtvänd i en v70. Brukar ni ofta köra 8 timmar i bilen? Då kanske det är ännu mer lämpligt att kolla över vilka stolar man har så att barnen sitter säkert och åt rätt håll. Samt att din sambo får sitta bekvämt.
    Det är klart att det går in en bakåt vänd stol i bilen, det har vi ju nu. Men det ska ju in en till. När jag köpte stolen till sonen så visste jag ju inte att det skulle komma ett till barn 3,5 år senare, så vad skulle jag planera där? Skulle ju inte ens vara säkert att vi skulle haft kvar samma bil.

    Ja, vi kör ganska ofta 8 timmar enkel väg då jag har mina föräldrar 75 mil från där vi bor! Och jag hade som sagt en annan stol innan som sonen inte kunde sitta dom timmarna i, och nu har jag en stol han sitter fantastiskt bra i och är väldigt nöjd med den!! 

    Tycker fortfarande att det är konstigt att du säger emot! Volvo v70 är inte stora i sittplatserna och så är det och även flera här som skrivit det!!
  • SandraHelena
    pigglet skrev 2015-01-10 22:18:31 följande:

    Apropå storleken på Volvo v70:
    Kan det vara så att det är olika på olika modeller? När vi bestämde oss för att byta bil för att barnen skulle kunna sitta bakåtvända läääänge så tog vi våra stolar och åkte runt i olika affärer och provade och mätte hur långt avstånd det skulle bli från stolens framkant till bilens ryggstöd. Volvo v70 var absolut sämst - 0 cm på båda stolarna! Framsätenas huvudskydd gjorde dessutom att barnstolarna fick en konstig vinkel.
    Sedan fanns hela spannet på utrymme, till Ford Mondeo som gav inte mindre än 30 cm utrymme för benen!

    MEN det är stor skillnad på de olika årsmodellerna på Mondeon. Ett par kompisar hade också Mondeo, och deras bil var väldigt trång i baksätet. Ska man köpa en Mondeo ska det vara en ´04   Flört


    Det vet jag faktiskt inte om det skiljer på modeller... Vi har en -06 i alla fall och jag tycker mig inte tycka nyare är större, men jag har heller inte testat. Mina svärföräldrar hade en Mondeo -00 och det hade väldigt litet baksäte och blev en konstig vinkel på stolen. Nu har de en V60 och den är det ju oxå värdelös plats i, trång på alla sätt och det är en -13. 

    Vi har ju hittat en bil som är större, men som sagt är det inte bara att springa iväg och köpa bil hur som. Det rör sig om mycket pengar, men det ligger i alla fall på vår önskelista!! :)
  • SandraHelena
    Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2015-01-10 07:59:33 följande:

    Vi har också en stor bil. Och vi kan inte ha barnet bakom förarstolen. Det är inga problem när jag kör men när min sambo kör. Vi har dem efter varandra med den ena i framsätet. Det känns lite obehagligt men som någon annan skrev så har jag hellre barnet i fram och bakvänt än tvärtom. Så fort äldsta kan sitta framåtvänd så kommer vi flytta bak minstingen också. 


    Jo visst är det så! Jag vill verkligen ha honom bakåtvänd så länge det är möjligt, absolut! Men jag tycker med det är obehagligt att ha dom i fram ur flera synpunkter. Jag tror ju att ha en barn i fram kan distrahera väldigt mycket... Men det kommer väl bli så att de kommer sitter en fram och en bak, man ska bara komma på hur man ska placera dom. Har ni den yngsta eller största fram???
  • Sous
    SandraHelena skrev 2015-01-11 17:57:38 följande:
    Jo visst är det så! Jag vill verkligen ha honom bakåtvänd så länge det är möjligt, absolut! Men jag tycker med det är obehagligt att ha dom i fram ur flera synpunkter. Jag tror ju att ha en barn i fram kan distrahera väldigt mycket... Men det kommer väl bli så att de kommer sitter en fram och en bak, man ska bara komma på hur man ska placera dom. Har ni den yngsta eller största fram???
    Yngsta fram är klart smidigast när det är babyskydd. Jag förstår inte varför det skulle vara så distraherande? Bättre där än bak om man åker själv.
  • SandraHelena
    Sous skrev 2015-01-11 18:47:47 följande:
    Yngsta fram är klart smidigast när det är babyskydd. Jag förstår inte varför det skulle vara så distraherande? Bättre där än bak om man åker själv.
    Fast nä, jag har aldrig tyckt det vart jobbigt att ha han bak.. För blir det för mycket får man stanna... Känns som om det kan bli för mycket "pill" om de sitter bredvid, men vad vet jag!! 
  • Mellanmjölkens land

    Vi har barnen bakom varandra och yngsta fram eftersom det blev mest benutrymme för äldsta så. Jag upplever inte att det blir mycket pill eller distraktioner från att ha barnet fram. Ska jag jämföra så var det värre när vi hade bägge bak (babyskyddet fick plats bakom föraren men en riktig stol gör det inte när sambon kör) för då kunde bebisen inte se föraren utan då krävdes två vuxna för att förhindra gallskrik.

  • Anonym (tvåbarnsmamma)
    SandraHelena skrev 2015-01-11 17:57:38 följande:
    Jo visst är det så! Jag vill verkligen ha honom bakåtvänd så länge det är möjligt, absolut! Men jag tycker med det är obehagligt att ha dom i fram ur flera synpunkter. Jag tror ju att ha en barn i fram kan distrahera väldigt mycket... Men det kommer väl bli så att de kommer sitter en fram och en bak, man ska bara komma på hur man ska placera dom. Har ni den yngsta eller största fram???
    VI har minsta i fram. Och jag kände som dig först att det skulle vara distraherande för mig. Den äldsta har vi haft i bak sen hon föddes så det kändes bara naturligt att ha henne där då hon var van vid det. Men det har funkat bra att den minsta i fram då hon jämt sover när vi åker bil:) Men som sagt jag ber till alla högre makter som finns att vi aldrig frontalkrockar.  
  • 880215

    Min son är 4 år (plus en månad). Han är cirka 107 cm lång och väger cirka 19 kg.

    Han sitter fortfarande bakåtvänd i bil.

  • Anonym (bakåt)

    Mina barn är 4 och 6 år och sitter fortfarande bakåtvända båda två.
    Enkelt, smidigt och de sitter bra i sina Britax two-way. Har dock tänkt vända äldsta snart, har köpt en bältesstol som står på vinden och väntar.

    Så ja, jag personligen skulle aldrig vända en 3,5 åring. Då hade jag hellre köpt nya stolar om det hade hjälpt (och vi är båda deltidsarbetande låginkomsttagare om du undrar, så ja det är stora utgifter för oss.) Det måste ju gå att lösa på något sätt, så omöjligt kan det väl inte vara att få in en bakåtvänd bilstol och ett litet babyskydd tycker man. Oavsett bil. 
    Min sambo får böja benen lite och sitter inte så långt bak som han hade gjort annars, men det är självklart för honom att barnen ska sitta säkert i bilen. Där får man kanske prioritera lite som vuxen.  

Svar på tråden När vände ni era barn??