• Nmg

    Ni som blivit gravida med insemination

    Jag och sambon har fått klartecken att starta IVF men jag är inne på att prova insemination först.

    De har inte hittat några fel på oss, sambon sperm. var mycket bra och mitt amh test visade bra värde, jag har ägglossning samma tidpunkt varje månad, mensen kommer som en klocka, så därför undrar jag om ni som har haft liknande som oss och gjort insemination, blivit gravida eller ej? Förstår så klart att det är individuellt med är ändå nyfiken.

    Måste man ta pergotime och sånt innan?

  • Svar på tråden Ni som blivit gravida med insemination
  • fröken fegis

    Hej! Vi har det precis likadant... Sk oförklarligt barnlösa... De hittar inget fel vare sig på mig (35år) eller min sambo (38år). Vi blev erbjudna IVF förra året i januari men tackade nej pga min rädsla för att genomgå processen (fegis!). Men sedan dess har vi varit i kontakt med en privat klinik på hemorten och provat inseminering. Det har inte precis varit nån "smidig" resa, det har dykt upp diverse hinder hela tiden! Första försöket inleddes i maj 2014 då fick jag en kur med pergotime, den gången inföll ÄL på helgen och då jobbar inte läkaren... Försök två juni 2014 fick jag ingen pergotime då den gjorde min slemhinna för tunn, inseminerades men tyvärr utan resultat... Juli och Augusti hade läkaren semester. I september inleddes nytt försök till inseminering nr 2 även då lyckades ÄL infinna sig på helgen! Gjorde dock nytt försök i oktober istället - men tyvärr utan resultat. Försökte igen i november då med en kur Letrozol innan, denna gång uteblev ÄL helt och hållet :( Sen kom jul och nyår...Sista försöket inleddes i nu i januari. Igen med en kur letrozol först och precis innan ÄL en spruta ovitrelle. Inseminerades den 12/1 så nu är det olidliga dagar fram till nästa mens som beräknas till 28/1... Känner nog tyvärr på mig att den kommer att dyka upp helt i vanlig ordning.
    Trots att man kanske inte lyckas med insemineringen så tycker jag att den har varit hjälpsam på det sättet att man kunnat förbereda sig mentalt för nästa steg IVF, så nu känns det lite mer troligt att även en fegis som jag ska kunna våga ;)

  • M82

    Vi har gjort inseminationer med donator p.g.a. manlig faktor och har precis plussat, efter 4:e försöket. Trodde aldrig att det skulle lyckas, ville helst skita i allt och bara gräva ner mig varje gång mensen kom och var inställd på det värsta tänkbara efter alla motgångar vi haft de senaste 2,5 åren och vid varje misslyckad insemination. Tog Pergotime, Ovitrelle och Lutinus (progestrogen) den här inseminationen som lyckats. Så ge inte upp, inseminationer kan funka :)

Svar på tråden Ni som blivit gravida med insemination