• dreamz

    vitaminer och dylikt!

    Hej!
    Någon som kan rekommendera vitaminer för att öka chansen med ÄD?

    Har läst att E-vitamin är bra (frågade även på Apoteket och hon rekommenderade det oxå.)

    Äter även järn brustabletter omega3 och fosforsyra.

    Finns det något mera man kan ta?
    Vill juh öka chanserna så mycket som möjligt! :)

  • Svar på tråden vitaminer och dylikt!
  • Bengalen

    E-vitamin är bra för att bygga upp slemhinnan men efter ET ska du inte fortsätta ta dem. Satsa även på D-vitamin i hög dos. Magnesium och kalcium om du tar kortison och givetvis folsyra.

    Lycka till med nästa försök!

  • dreamz
    Bengalen skrev 2015-01-23 17:03:26 följande:

    E-vitamin är bra för att bygga upp slemhinnan men efter ET ska du inte fortsätta ta dem. Satsa även på D-vitamin i hög dos. Magnesium och kalcium om du tar kortison och givetvis folsyra.

    Lycka till med nästa försök!


    Ingen kortison här (verkar vara mer vanligare att äta kortison om man gör ÄD utomlands).

    Varför ska man sluta med E vitaminen efter ET? Tack för att du svarar på min frågor :)

    Hur länge ska jag fortsätta med D-vitaminen?
  • Bengalen

    Jag hade skrivit ner en lista på alla vitaminer jag tog som jag visade för läkaren i samband med återföringen. Har gjort ÄD i Riga. Alla var ok utom just E-vitamin. Detta hade jag hört från andra också men kände att jag ville ha det bekräftat av en läkare.

    D-vitamin kan du fortsätta med hela tiden. Justera dosen efter årstiden. Mitt i sommaren behövs inget tillskott men nu i vintermörkret har vi alla brist på det.

  • dreamz
    Bengalen skrev 2015-01-23 22:42:18 följande:

    Jag hade skrivit ner en lista på alla vitaminer jag tog som jag visade för läkaren i samband med återföringen. Har gjort ÄD i Riga. Alla var ok utom just E-vitamin. Detta hade jag hört från andra också men kände att jag ville ha det bekräftat av en läkare.

    D-vitamin kan du fortsätta med hela tiden. Justera dosen efter årstiden. Mitt i sommaren behövs inget tillskott men nu i vintermörkret har vi alla brist på det.


    Så Evitaminen var något du hade läst dig till att man skulle ta plus alla andra vitaminer eller rekommenderade dom det?

    Tycker det är så svårt för när jag var på SU första gången å jag frågade om det fanns något man kunde göra så var det inget särskilt.. I utlandet verkar man bli bättre omhändertagen, kanske beror på att man är en betalande kund...

    Samma efter mitt första FET fick jag fråga om det var något jag skulle tänka på efteråt å då sa hon läkaren att inte bada eller ha sex men inget om hur länge å hade jag inte frågat så hade hon inget sagt. Kände mig så utlämnad!

    Hade det inte varit att jag hängt här på familjeliv hade jag inget vetat..
  • dreamz
    Bengalen skrev 2015-01-23 22:42:18 följande:

    Jag hade skrivit ner en lista på alla vitaminer jag tog som jag visade för läkaren i samband med återföringen. Har gjort ÄD i Riga. Alla var ok utom just E-vitamin. Detta hade jag hört från andra också men kände att jag ville ha det bekräftat av en läkare.

    D-vitamin kan du fortsätta med hela tiden. Justera dosen efter årstiden. Mitt i sommaren behövs inget tillskott men nu i vintermörkret har vi alla brist på det.


    Förresten har det någon betydelse om man äter "selen med E-vitamin " eller ska man äta ren E-vitamin?
  • Bengalen

    E-vitamin vet jag att en del blir ordinerade av sina läkare utomlands att ta om de har problem med att bygga slemhinna. Själv har jag aldrig haft några direkta problem med det så det har aldrig kommit på tal. Jag brukade ta en kapsel Emax 1000 mg per dag, men som sagt bara fram till ET.

    Det är lite olika vilka vitaminer läkarna rekommenderar. Vissa är helt emot det medan andra förespråkar tex Omega-3/fiskolja. Folsyra är ju dock något som alla förespråkar.

    Jag har ingen koll på om det är till fördel att ta e-vitamin kombinerat med selen. Jag hade nog satsat på e-vitamin i högre dos istället.

    Det finns hur många saker som är tillgodo för en lyckad implantation. Speciellt om man har gjort ÄD. Att säga lev som vanligt är rena skitsnacket då en ÄD skiljer sig oerhört mycket från en naturlig befruktning. Sist jag gjorde FET i Riga fick jag faktiskt en hel massa förmaningar om saker jag skulle undvika under ruvningen. De allra viktigaste är att inte lyfta tungt. Inte träna/motionera så att man får ökad puls. Lugna promenader är däremot positivt. Inget sex, inga bad. Undvik gärna att cykla. Se till att inte vistas i miljöer med mycket folk pga infektionsrisken.

    Tyvärr är det precis som du skriver att man lär sig under resans gång.

  • dreamz
    Bengalen skrev 2015-01-25 15:39:36 följande:

    E-vitamin vet jag att en del blir ordinerade av sina läkare utomlands att ta om de har problem med att bygga slemhinna. Själv har jag aldrig haft några direkta problem med det så det har aldrig kommit på tal. Jag brukade ta en kapsel Emax 1000 mg per dag, men som sagt bara fram till ET.

    Det är lite olika vilka vitaminer läkarna rekommenderar. Vissa är helt emot det medan andra förespråkar tex Omega-3/fiskolja. Folsyra är ju dock något som alla förespråkar.

    Jag har ingen koll på om det är till fördel att ta e-vitamin kombinerat med selen. Jag hade nog satsat på e-vitamin i högre dos istället.

    Det finns hur många saker som är tillgodo för en lyckad implantation. Speciellt om man har gjort ÄD. Att säga lev som vanligt är rena skitsnacket då en ÄD skiljer sig oerhört mycket från en naturlig befruktning. Sist jag gjorde FET i Riga fick jag faktiskt en hel massa förmaningar om saker jag skulle undvika under ruvningen. De allra viktigaste är att inte lyfta tungt. Inte träna/motionera så att man får ökad puls. Lugna promenader är däremot positivt. Inget sex, inga bad. Undvik gärna att cykla. Se till att inte vistas i miljöer med mycket folk pga infektionsrisken.

    Tyvärr är det precis som du skriver att man lär sig under resans gång.


    Hej å sorry för sent svar :).

    Har nu testat å kört en ren E vitamin 100mg*4 å ta mig tusan så har min slemhinna växt till 9mm å tre skikt :)
  • Bengalen

    Vad roligt att höra! Antar att det snart är dags för återföring då. Stort lycka till! Nu ska det banne mig gå vägen.

Svar på tråden vitaminer och dylikt!