• Eulalia

    Hur mycket låter zebrafinkar på natten/tidig morgon?

    Funderar på att skaffa två zebrafinkar. Har googlat en del samt varit i djuraffär och tittat/lyssnat. Tycker att de verkar urmysiga. Problemet är att jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet, och jag tror inte att grannarna uppskattar om det låter allt för mycket på natten. Har haft både nymfparakiter och undulater förr, men det var ett tag sedan. Har dock för mig att de kunde sätta igång och låta ganska högt, särskilt på sommaren, redan runt fyra-tiden på morgonen när de hörde andra fåglar utanför fönstret. För min personliga del tror jag inte att jag skulle bry mig så mycket, men vet inte om grannarna skulle uppskatta det....Någon som har/har haft zebrafinkar och vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Hur mycket låter zebrafinkar på natten/tidig morgon?
  • Mika86

    Vi hade när jag va yngre o bodde hemma.

    De lät så fort det ljusnade ute o sen hela dagen, vet att vi fick sätta in de på toaletten utan fönster på sommaren för att inte bli galen på deras kvittrande varje morgon

  • 2016
    Eulalia skrev 2015-02-04 10:01:54 följande:

    Funderar på att skaffa två zebrafinkar. Har googlat en del samt varit i djuraffär och tittat/lyssnat. Tycker att de verkar urmysiga. Problemet är att jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet, och jag tror inte att grannarna uppskattar om det låter allt för mycket på natten. Har haft både nymfparakiter och undulater förr, men det var ett tag sedan. Har dock för mig att de kunde sätta igång och låta ganska högt, särskilt på sommaren, redan runt fyra-tiden på morgonen när de hörde andra fåglar utanför fönstret. För min personliga del tror jag inte att jag skulle bry mig så mycket, men vet inte om grannarna skulle uppskatta det....Någon som har/har haft zebrafinkar och vill dela med sig av sina erfarenheter?


    Här är en mkt erfaren burfågelägare. Zebrafinkar har ett speciellt ganska lågmält läte, låter nästan lite dataspelsaktigt. Dom är aktiva och hoppar och pratar.  Precis som alla andra burfåglar tystar dom när mörkret faller och man kan ha en TUNN duk över om det är sommarmorgon och man vill att dom ska sova lite längre. 

    Jag skulle aldrig oroa mig för att ha zebrafinkar om man tänker på grannarna ÄVEN om man bor lyhört. Undulater låter bra mycket mer och nymfparakiter likaså. Dom kan verkligen få höga toner som aldrig zebrafinkar kommer upp i.

     Vill du skaffa en fågel som BARA sjunger morgon och kväll är mitt tips Fjärilsfink. Verkligen en trevlig burfågel som faktiskt sjunger på riktigt, dvs inga små pip och så. Lycka till!
Svar på tråden Hur mycket låter zebrafinkar på natten/tidig morgon?