• Krishna

    Kampen mot en efterlängtad graviditet har börjat!

    Hej! Mitt namn är Karin, är 27 år. Min sambo är 32 år.

    Vi har försökt i ett år nu utan att bli gravid. Det börjar bli påfrästande och jag har känslan att jag gett upp om att lyckas utan hjälp.

    Vi ringde gynmottagningen i januari och fick första kontakten idag :) Vi fick träffa en kurator och jag lämnade blodprov. Sambon fick en kopp med sig hem för att lämna spermaprov. Så det ska göras innan vi går vidare i processen.

    Nervöst vad proverna ska ge för svar. Allt är nytt och förväntansfullt!

    Vore kul att ha kontakt med någon som också påbörjar sin utredning för att dela tankar och funderingar med.

    Vi ska lyckas!!

  • Svar på tråden Kampen mot en efterlängtad graviditet har börjat!
  • monn

    Hej! Hoppas ni får bra svar av utredningen:) vi har nyss gjort samma och har vårt första besök inbokat 26/2! Jag längtar, skall bli aå skönt att få lite svar. Vi har försökt bli gravida sedan september 2013. Jag har Pco, har provat Pergotime för att stimuler ägglossningen, men ej blivit gravid ännu. Hoppas på snart!

  • Krishna
    monn skrev 2015-02-11 16:55:27 följande:

    Hej! Hoppas ni får bra svar av utredningen:) vi har nyss gjort samma och har vårt första besök inbokat 26/2! Jag längtar, skall bli aå skönt att få lite svar. Vi har försökt bli gravida sedan september 2013. Jag har Pco, har provat Pergotime för att stimuler ägglossningen, men ej blivit gravid ännu. Hoppas på snart!


    Spännande!

    Blev ägglossningen bättre av pergotime ändå fast ni inte blev gravid? Är det pco som ställer till det för er?
  • monn

    Jag vet att detr pco, men det kan ju vara mer, får se den 26/2. Ja ägglossningen kom ju, det har den nog aldrig gjort innan!


    Krishna skrev 2015-02-11 20:32:51 följande:

    Spännande!

    Blev ägglossningen bättre av pergotime ändå fast ni inte blev gravid? Är det pco som ställer till det för er?


  • Krishna
    monn skrev 2015-02-11 20:52:08 följande:

    Jag vet att detr pco, men det kan ju vara mer, får se den 26/2. Ja ägglossningen kom ju, det har den nog aldrig gjort innan!


    Då får vi hoppas att det går bra när ni ska dit.

    Man vill ju gärna få reda på varför det inte går när man försöker varje månad. Det knäcker en varje gång.

    Det är första barnet för er oxå?
  • lottizz85

    Hej! Vi började en utredning i höstas då vi försökt få barn i 2 år. Min sambo diagnotiserades med struma i våras och detta resulterade tyvärr med att han spermier inte var så bra! Det visade sig vara en ren berg och dalbana känslomässigt. Från att ha för få spermier som är trötta o slöa till att vid nästa prov var dem ok och Då ville de att vi skulle försöka själva på naturlig väg men att vi skulle fortsätta lämna prov för att ha koll på spermierna. Det sista provet vi fick svar på visade tyvärr försämrade värden så nu ska vi äntligen få hjälp med att få barn med ivf! Nu väntar vi på remissen så vi kan börja! =) hoppas vi kan följas åt på denna resa med tankar och funderingar!

  • monn

    Ja det är första barnet. Ja man bryter liksom ihop varje gång mensen kommer. Men det känns faktiskt enklare nu när man har utredningen att se fram emot :) du kanske också får pergotime? Har du provat med ägglossningastickor?


    Krishna skrev 2015-02-11 21:24:33 följande:

    Då får vi hoppas att det går bra när ni ska dit.

    Man vill ju gärna få reda på varför det inte går när man försöker varje månad. Det knäcker en varje gång.

    Det är första barnet för er oxå?


  • Krishna
    lottizz85 skrev 2015-02-11 23:05:25 följande:

    Hej! Vi började en utredning i höstas då vi försökt få barn i 2 år. Min sambo diagnotiserades med struma i våras och detta resulterade tyvärr med att han spermier inte var så bra! Det visade sig vara en ren berg och dalbana känslomässigt. Från att ha för få spermier som är trötta o slöa till att vid nästa prov var dem ok och Då ville de att vi skulle försöka själva på naturlig väg men att vi skulle fortsätta lämna prov för att ha koll på spermierna. Det sista provet vi fick svar på visade tyvärr försämrade värden så nu ska vi äntligen få hjälp med att få barn med ivf! Nu väntar vi på remissen så vi kan börja! =) hoppas vi kan följas åt på denna resa med tankar och funderingar!


    Men fy vad fruktansvärt att det vacklar sådär hela tiden. Tycker det är konstigt av sjukvården, som i erat fall, att spermierna visar sig bra och inget fel på kvinnan men inte funkat på 2 år att de ändå ville att ni försöker själva. Vad har ni inte redan gjort i 2 år?!

    Men så skönt att ni äntligen får hjälp genom ivf :)

    Vi får se vad våra provsvar säger...
  • Krishna
    monn skrev 2015-02-12 05:33:36 följande:

    Ja det är första barnet. Ja man bryter liksom ihop varje gång mensen kommer. Men det känns faktiskt enklare nu när man har utredningen att se fram emot :) du kanske också får pergotime? Har du provat med ägglossningastickor?


    Jag har provat med stickor, de visar lite olika dagar varje period så kanske att den är nått konstigt med. Men mensen kommer regelbundet med några dagars skillnad varje månad.

    Kan vara spermierna som är trötta och sega oxå.

    Vi får helt enkelt se vad provsvaren säger och utgå där ifrån. Man vill ju gärna få svar så fort som möjligt eftersom något fel är det ju. Vi har plickat äl många gånger så..
  • Krishna
    monn skrev 2015-03-02 06:16:50 följande:

    Hur har det gått? Blivit något klokare sedan sist du skrev? :)


    Nej, väntar fortfarande på alla provsvar. Dom bör komma i nästa vecka då vi har ringt och efterlyst dom.
  • lottizz85

    Nu är det äntligen i rullning för oss! Vi ska på infomöte nästa tisdag på cvl! Nu längtar jag tills allt drar igång ordentligt!

  • monn

    Härligt! Vi har haft vårt första läkarmöte och skall göra insemination! Känns spännande :)


    lottizz85 skrev 2015-03-08 19:25:20 följande:

    Nu är det äntligen i rullning för oss! Vi ska på infomöte nästa tisdag på cvl! Nu längtar jag tills allt drar igång ordentligt!


  • Krishna
    monn skrev 2015-03-08 19:48:06 följande:

    Härligt! Vi har haft vårt första läkarmöte och skall göra insemination! Känns spännande :)


    Hur länge får ni vänta på det? :)
  • monn

    Vet ej, först skall jag ta mediciner för sköldkörteln och de skall även kolla att det inte är stopp i äggledarna... Läkaren ringer 19/3 om sköldkörteln iallafall :)


    Krishna skrev 2015-03-09 13:56:37 följande:

    Hur länge får ni vänta på det? :)


  • Krishna
    monn skrev 2015-03-09 14:49:39 följande:

    Vet ej, först skall jag ta mediciner för sköldkörteln och de skall även kolla att det inte är stopp i äggledarna... Läkaren ringer 19/3 om sköldkörteln iallafall :)


    Okej. Hoppas det går fort sen då så ni får köra igång :)
  • monn

    Tack! Hoppas jag med. Idag är en sådan dag när allt känns så jävla hopplöst, orättvist och långt borta. Ibland vill jag bara bestämma mig för att jag inte vill ha barn, och slippa bli besviken. (Vilket jag ju givetvis varken kan och vill..). Förlåt men vissa dagar orkar man inte ha framtidstro!


    Krishna skrev 2015-03-09 18:22:55 följande:

    Okej. Hoppas det går fort sen då så ni får köra igång :)


  • Krishna
    monn skrev 2015-03-09 21:20:30 följande:

    Tack! Hoppas jag med. Idag är en sådan dag när allt känns så jävla hopplöst, orättvist och långt borta. Ibland vill jag bara bestämma mig för att jag inte vill ha barn, och slippa bli besviken. (Vilket jag ju givetvis varken kan och vill..). Förlåt men vissa dagar orkar man inte ha framtidstro!


    Jag har oxå såna dagar. Det har nog många som är i liknande situationer. På något sätt tar man sig ändå vidare.

    Vi fick äntligen brev om en kallelse till gynmottagningen för att få reda på provsvaren. Tiden från första mötet till det här mötet är två månader, det tycker jag är alldeles för lång tid. Men det är väl bara att tacka och ta emot.
Svar på tråden Kampen mot en efterlängtad graviditet har börjat!