• mian04

    tarmproblem av hormonmediciner

    Hej alla med endometrios! 
    Har ni läst tidningarna i dag om att en forskare hittat ett samband mellan hormonsprutorna som tas för at nedreglera äggstockarna för att behandla endometrios eller inför en IVF kan ge livslånga tarmbesvär? Måste väl vara mediciner som Synarela och Enanton?  

    Se artikeln i sydsvenskan som jag länkar till nedan! 

    www.sydsvenskan.se/sverige/hormoner-kan-ge-tarmskador/ 

  • Svar på tråden tarmproblem av hormonmediciner
  • medomat1

    Jag har läst det och är ganska stressad nu. Jag har sprayad några månader med Synarela och undrar nu om jag får de biverkningar i framtiden... Det värsta är att jag haft tarmproblem redan innan behandlingen.

  • Sia123

    Även jag har läst det. Har diagnosen IBS sen innan och även lite endometrios.

    Har efter sista ivf (äggdonation) fått jätteproblem med magen :(. Undrar nu om allt detta hör ihop. Räcker det inte med problem :(((((??

  • Zinfandel

    Studien omfattade 7 kvinnor? Och av den större studien hon gjort tidigare var det "några som hade buksmärtor", kan alltså vara precis vad som helst. Dra in på för många växlar på detta.

  • Sia123

    Har läst vidare på nätet och det finns avhandlingar om detta som skrevs redan 2013!!! Så det är visst ingen nyhet.

  • Libra1
    mian04 skrev 2015-02-23 15:34:35 följande:

    Hej alla med endometrios! 
    Har ni läst tidningarna i dag om att en forskare hittat ett samband mellan hormonsprutorna som tas för at nedreglera äggstockarna för att behandla endometrios eller inför en IVF kan ge livslånga tarmbesvär? Måste väl vara mediciner som Synarela och Enanton?  

    Se artikeln i sydsvenskan som jag länkar till nedan! 

    www.sydsvenskan.se/sverige/hormoner-kan-ge-tarmskador/ 


    Jag är väldigt orolig över detta. Har stora magproblem som har blivit värre de senaste åren. Tog Synarela första gången 2011 vid vårt första IVF-försök. Har sedan tagit några gånger till. Nu ska jag ta det en längre tid för att svälta endometrios innan nästa försök.

    Det skulle vara intressant att höra vad olika läkare säger om detta. Jag ska ta upp det med min.
Svar på tråden tarmproblem av hormonmediciner