• Alma02

    utlänsk medborgare hjälpp

    Hejj allihoppa. 

    Min man är utlänsktmedborgare och vi gifte oss i hans hemland, det är inget EU-land. I Bosnien.

    Nu vill han återvända till sitt hemland att lämna papper till Svenska ambassaden "flytta till någon i Sverige" nu till min fråga, måste han vänta 1 månad att återvända till Sverige eller kan han redan återvända efter 1 vecka?? 
  • Svar på tråden utlänsk medborgare hjälpp
  • Anonym (M)
    Alma02 skrev 2015-03-04 14:40:52 följande:

    Hejj allihoppa. Min man är utlänsktmedborgare och vi gifte oss i hans hemland, det är inget EU-land. I Bosnien.Nu vill han återvända till sitt hemland att lämna papper till Svenska ambassaden "flytta till någon i Sverige" nu till min fråga, måste han vänta 1 månad att återvända till Sverige eller kan han redan återvända efter 1 vecka?? 


    Din man får INTE komma till Sverige efter han ansökt, han måste få beslutet först. Om han kommer till Sverige innan beslutet påverkar det beslutet negativt.

    Det finns en hel tråd om just det här: www.familjeliv.se/forum/thread/72167806-migrationsverket-uppehallstillstand-lang-vantetid
  • zemer

    Han måste åka tillbaka till Bosnien och lämna in ansökan där, sen måste han vänta där nere tills ni får ett beslut. Han får INTE vistas i Sverige under väntetiden.

    Om det inte finns särskilda skäl, ett sånt kan va att ni har barn tillsammans, men då ska ni kontakta migrationsverket här direkt och ansöka om "undantag" så han inte behöver lämna landet alls.

Svar på tråden utlänsk medborgare hjälpp