• Anonym (Ja)

    Vårdnadsbidrag

    Jag har vårdnadsbidrag men det går snart ut och då ska jag börja ta ut föräldrapenning igen.

    Hur går jag till väga för att få igång föräldrapenningen igen?

    Hur lång tid innan behöver ni veta att jag ska ta ut föräldrapenning?

    Något jag ska tänka på när jag tar ut föräldrapenning? Skydda sgi? Annat?

  • Svar på tråden Vårdnadsbidrag
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Du gör en anmälan om föräldrapenning och ansöker om ersättning från det datum du önskar och så långt du tänker vara föräldraledig,


     


    Vårt mål och serviceåtagande är att ditt kompletta ärende ska vara handlagt och utbetalat inom 30 dagar.


    Föräldrapenningen har fasta utbetalningsdagar så det kan påverka när din ersättning betalas ut utifrån ditt anspråk och när ansökan kommer in.


     


    Du bör tänka på att om barnet fyllt 1 år så måste du ta ställning till om du vill skydda din SGI så måste du om du är helt föräldraledig ta ut föräldrapenning med minst 5 dagar i veckan. Arbetar du och är föräldraledig så ska den sammanlagda sysselsättningsgraden av arbete och föräldrapenning tillsammans bli minst 5 dagar.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • Anonym (Ja)

    Måste jag skicka in nya papper på min nya timlön? Räcker det med bara de uppgifterna eller behöver ni de papperna man skickade in allra första gången jag anmälde föräldrapenning?

    Finns de papperna på eran hemsida och isens fall vart hittar jag de?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Har du en ny inkomst så behöver du ange de uppgifterna. Det är bra om styrker uppgifterna med ett intyg från arbetsgivaren, t ex anställningsavtal eller arbetsgivarintyg.


    Skicka intyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

  • Anonym (Ja)

    Kan du länka till det pappret som arbetsgivaren ska fylla i?

  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Den blanketten finns inte att själv skriva ut från vår webbsida. Det är inte viktigt på vilken blankett eller papper informationen kommer in utan just att den kommer in. Ändringar på anspråk i inkomsten görs alltid i första hand i samband med att man ansöker om ersättning i den del av ansökan där arbetsgivaruppgifter och inkomstuppgifter finns stämmer de inte uppdaterar man det som är fel. Man kan styrka sitt anspråk genom att som min kollega sa skicka in t ex anställningsavtal, intyg för lönerevisionen eller lönespecifikation.


     


    Vill du ändå ha blanketten om årsinkomst och årsarbetstid att lämna till din arbetsgivare. Kan du kontakta vårt kundcenter på 0771-52 45 24  så postar vi ut den till dig.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

Svar på tråden Vårdnadsbidrag