• Anonym (Mamma)

    sgi o arbetslöshet/studier

    Hej!
    Min sambo kommer tyvärr att bli arbetslös from 1 juli.
    Innan dess har han haft (har nu) en kortare 4 månaders anställning på ett företag o precis innan (helt utan glapp) jobbade han i flera år på ett annat företag.100% hela tiden
    Vårt barn fyller snart 1 år så detta (frågan) gäller efter 1 års dagen.
    Min sambo har sökt en utbildning som börjar efter sommaren (om han kommer in)
    1½ år pågår den.
    1 Juli: måste han anmäla sig till arbetsförmedlingen direkt o för resten av denna sommar för att skydda sin sgi eller gäller 3 månaders efterskyddsregeln då?
    Så att han kan vara ledig utan ersättning (för att jag samtidigt fortfarande är föräldraledig) tills högskoleutbildningen börjar (dvs ca 2 månader)?
    De loven som är mitt emellan terminerna i hans utbildning (jullov 2015/16 och sommarlov 2016), måste han skriva in sig på arbetsförmedlingen då eller är hans sgi skyddad eftersom hans utbildning fortsätter direkt efter loven?
    Jag vet inte hur det fungerar att vara arbetslös o inskriven på arbetsförmedlingen. Vi hade velat passa på att resa nu, men kan min sambo vara ledig o resa iväg någon vecka o ändå skydda sin sgi, som arbetslös?
    Hoppas hans sgi är skyddad så att han kan vara ledig i sommar o nästa sommar utan att vara anmäld arbetslös eller ta ut FP!
    Som sagt han har varit anställd helt utan uppehåll i många år, bara att de sista månaderna nu innan han blir arbetslös på riktigt är det direkt efter en 4 månaders anställning på ett annat företag (pga att han skulle blivit arbetslös från sitt förra jobb annars)
    Så frågan är om sgi är skyddad eftersom han ändå varit anställd i flera år innan arbetslösheten (utan glapp)o 3 månadersregeln måste väl gälla då?
    Vad händer förresten med hans FP efter att vårt barn fyllt 2 år om han, antingen studerar eller är arbetslös, vad baseras den FP på då?
    MVh

  • Svar på tråden sgi o arbetslöshet/studier
  • Försäkringskassan

     


    Hej


     


     


    Här på Familjeliv så informerar vi bara generellt så att få tydliga besked, så ska din sambo kontakta Kundcenter på 0771-524 524.


    Utifrån det du berättar så kan den så kallade 3-månadersregeln eventuellt gälla, vilket innebär att han inte behöver skydda sin inkomst förrän efter just 3 månader.


     


     Om man har fått en SGI fastställd så skyddas den generellt så länge man uppbär studiestöd från CSN. I annat fall så påverkas inkomsten oavsett om det är lov eller inte. Skulle din sambos SGI nollas så kommer han att få föräldrapenning på grundnivå i samband med att barnet fyller 2år. Informationen här Familjeliv är, som sagt, generell och bedömning görs i varje enskilt ärende.


     


     


    Hälsningar


    Mia, handläggare

  • Anonym (Mamma)

    Hej!
    Tack för svar.
    Men "Utifrån det du berättar så kan den så kallade 3-månadersregeln eventuellt gälla, vilket innebär att han inte behöver skydda sin inkomst förrän efter just 3 månader."
    varför bara eventuellt?
    Spelar det alltså roll att det sista jobbet bara är 4 månader, fast det innan dess var anställning på annat företag i många år, o byte av anställning helt utan glapp förstås?

    Förstår jag det rätt som att högskole/yrkesutbildningar som berättigar studiestöd (även om man bara tar bidragsdelen) även skyddar sgi under loven som är mellan terminerna?

    Om man skyddar sin sgi genom att studera med studiestöd (även bara bidragsdelen) eller vara arbetslös o inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande, då behåller man samma FP eller?
    Så om min sambo gör detta och sen vill vara föräldraledig efter barnets 2 årsdag, då behåller han den uträknade FP sen senaste anställningen eller påverkar arbetslösheten/studierna FP även om man ser till att skydda sin sgi?

  • Försäkringskassan

     


    Hej!


     


    Om man har arbetat 100 % 6 månader i följd även om det är hos olika arbetsgivare så har men en efterskyddstid på 3 månader som inte påverkar sgin. När efterskyddstiden upphör kan man fortsätta att skydda sin sgi om man studerar med studiemedel antingen med lånedelen eller bidragsdelen för alla sina studieveckor. Sgin är då skyddad över jul och sommaruppehållet om man har fortsatta studiemedel före och efter.


     


    När studierna upphör behöver man anmäla sig som arbetsökande hos Arbetsförmedlingen första vardag efter eller ta ut föräldrapenning 5 hela dagar/v, eller vara delvis arbesökande och delvis föräldraledig, eller har ett arbete på 100 %, går som timanställd och anmäld på Arbetsförmedlingen.


     


    Så länge man har full sysselsättning 5 hela dagar/v med arbete, arbetslös, föräldrapenning, studier med studiemedel har man sin sgi skyddad. Får man ett nytt heltidsarbete som antas vara i 6 månader räknas sgin om.


     


    Läs mer här som arbetslös/studerande.


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_b_sjukpenninggrundande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     



  • Anonym (Mamma)

    Tack så mycket för tydligt och snabbt svar!

Svar på tråden sgi o arbetslöshet/studier