• Anonym (sgifråga)

    Ny Sgi vid provisionslön

    Hej!

    Jag har en tillsvidareinställning men 100 % provisionslön. Är föräldraledig nu och har en SGI som är baserad på de 8 månader jag jobbade hos min nuvarande arbetsgivare. Jag ska snart börja jobba igen och man måste ju anmäla inkomsändringar till er. Eftersom jag har varierad inkomst varje månad när jag arbetar undrar jag hur många månader jag måste arbeta för att en ny SGI ska räknas ut eller behåller jag min nuvarande SGI om jag skyddar den (dvs jobba 5 dagar i veckan, alt ta ut fp)? Jag undrar vad som gäller i mitt fall.

    Ha en fin dag!

  • Svar på tråden Ny Sgi vid provisionslön
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om du går ner i tid när du börjar arbeta och barnet är äldre än 1 år så kan du skydda din tidigare inkomst med att ta ut föräldrapenning upp till din fastställda SGI.
    Om du börjar att arbeta som tidigare och inte går ner i tid så blir det först aktuellt att titta på din inkomst nästa gång du gör en ansökan om ersättning till oss om den har ändrats.

    Hälsningar
    Hugo,handläggare

  • Anonym (sgifråga)

    Tack för svar men det svarar inte på min fråga.. Nästa gång jag söker om ersättning (exempelvis vab eller fp under sommarlov) vilken tid tittar man på? Tittar ni på de senaste 6 månaderna? Vad händer om jag måste vabba och bara har jobbat ex 2 mån efter föräldraledigheten? Är det min gamla sgi som gäller? Vad är meningen med att jag skyddar min sgi om jag har provisionslön?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    För att inkomst i pengar ska kunna ingå i SGI måste den kunna antas vara varaktig under minst sex månader i en följd.

    Om du bara har provisionsbaserad lön kan det ju faktiskt gå en eller flera månader där du inte har någon inkomst, det kan då påverka din SGI.

    Kontakta vårt Kundcenter, 0771-524 524 för att få veta vad som gäller I ditt fall.
    Det är svårt att svara exakt vad som gäller för dig I det här forumet.

    Hälsningar
    Per, handläggare


     

Svar på tråden Ny Sgi vid provisionslön