• vive

    Är det mitt ansvar att skapa en relation till mitt barn och hens pappa?

    2 1/2 månader har gått och jag kännet mig frustrerad på min man. Jag ska hela tiden påpeka att ska du vara med vårt barn osv. Han visar tydligt att han älskar barnet men verkar gärna vilja lägga över ansvaret på mig. Och ja jag vet jag är hemma och narnet är litet osv. Det handlar ändå om att de ska skapa en relation till varandra och om han inte tar initiativet till det måste jag då pusha till det hela tiden? Jag har ju nog med min egen roll kan jag känna som förstagångs förälder. Är detta vanligt i relationer? Kan väl också säga att vi har alltid pratat om att ha ett jämställt sätt till barnet och att det ska viktigt för hens uppväxt.

  • Svar på tråden Är det mitt ansvar att skapa en relation till mitt barn och hens pappa?
  • jenny99

    Det är många gånger lättare att skapa en relation när du inte är där.Börja med att gå iväg en kvart och öka sen.För en pappa kan det ta tid att få en relation till sitt barn,mycket handlar om osäkerhet och rädsla.För min man var det mycket lättare när jag inte var där,då fick de lära känna varann i fred så slapp han se mig glo,då blev han mer nervös.

  • Helle 85

    Har du pratat med honom om det sedan barnet kom? Tyvärr kan det ibland vara lätt att glömma. Ett vakna-upp samtal kan behövas :) sonen är 2,5 nu å ibland måste jag påminna mannen om hans önska till en god relation och vad det innebär :) jag pushar inte eller tvingar, jag påminner bara :)

  • vive

    Jag är den som lämnar barnet till honom, jag får påpeka ska inte du va med barnet? Jag går iväg och försöker göra utrymme. Men fort går det när han vill lämna över honom. Sen stör jag mig på att han inte vill göra sånt som barnet tycker om som att stå och vagga honom. Utan han tycker att han ska somna på honom i soffan. Det gör barnet aldrig utan skriker bara då... missförstå mig rätt mig han vill ha en bebis som är bytt på, glad och helst trött. Och för mig är detta frustrerande jag önskade att han hade mer tålamod och intresse för att ta hand om barnet så de fpr en fin relation.

    Bra idé att jag ska gå ut och sen utöka det! Det är säkert mycket min roll som stör deras relation också.

  • Anonym (Maja)
    vive skrev 2015-04-12 09:54:44 följande:

    Jag är den som lämnar barnet till honom, jag får påpeka ska inte du va med barnet? Jag går iväg och försöker göra utrymme. Men fort går det när han vill lämna över honom. Sen stör jag mig på att han inte vill göra sånt som barnet tycker om som att stå och vagga honom. Utan han tycker att han ska somna på honom i soffan. Det gör barnet aldrig utan skriker bara då... missförstå mig rätt mig han vill ha en bebis som är bytt på, glad och helst trött. Och för mig är detta frustrerande jag önskade att han hade mer tålamod och intresse för att ta hand om barnet så de fpr en fin relation.

    Bra idé att jag ska gå ut och sen utöka det! Det är säkert mycket min roll som stör deras relation också.


    Men om då går ut en timme vid icke sovtid vad händer då? Tar han hand om barnet, eller menar du att han låter barnet skrika tills du kommer tillbaka oc tar över?
Svar på tråden Är det mitt ansvar att skapa en relation till mitt barn och hens pappa?