• Gormander

    "Ta med dig något att spela på"

    Är det vanligt så alla ska sitta med varsin skärm på kalas för 10+?

  • Svar på tråden "Ta med dig något att spela på"
  • DickRex

    Ha ha ha! Jag tänkte gitarr


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • nettizmedman1

    Om det är ett brädspel dom syftar på så brukar man spela det på ett bord och då ska ni ta med ett. Det bästa är nog att ringa och fråga vad dom menar.

  • Almina

    Jag tänkte också på ett instrument

    Men om det är en dator/surfplatta som avses så låter det ju ganska trist i mina öron. Men om det är det roligaste de vet att göra så kanske det är vad födelsedagsbarnet vill...

  • Tow2Mater

    Om temat for kalaset är "datorpsel" eller liknande är det nog ganska vanlig att de flesta tar med sig ja.

  • Pescetarian

    Jag tänkte också på instrument.

    Men är det surfplatta eller annan enhet, så kanske det är vad barnet vill på sitt kalas? Spela tillsammans med kompisarna?

    Fast då är ju frågan vilken enhet? Eller är det online?

    Ring och fråga?

  • Litet My
    Gormander skrev 2015-04-25 12:07:01 följande:

    Är det vanligt så alla ska sitta med varsin skärm på kalas för 10+?


    Kanske, dagens 10 åringar verkar osunt besatta av surfplattor ocg div spel. Åtminstone min egen och hans vänner. Fast frågar man honom beror det på att jag är så stygg och låter honom spela mycket mindre än alla andra.
  • Tow2Mater

    Ni som tror det handlar om instrument; heter det inte då "Ta med dig något att spela med", inte "Ta med dig något att spela på" ?

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-04-26 04:04:31 följande:

    Ni som tror det handlar om instrument; heter det inte då "Ta med dig något att spela med", inte "Ta med dig något att spela på" ?


    Nja, båda är typ rätt, på är snäppet mer rätt, faktiskt. Man spelar PÅ instrument.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

    Men, ja, varför inte ha lanparty?


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2015-04-26 04:10:11 följande:
    Man spelar PÅ instrument.
    Jo, men man brukar väl inte säga "spela på gitarr", etc. I mina öron låter det konstigt med "spela på" i vardagligt talspråk, som ju används i inbjudningar.
  • linnéa001
    Tow2Mater skrev 2015-04-26 04:04:31 följande:
    Ni som tror det handlar om instrument; heter det inte då "Ta med dig något att spela med", inte "Ta med dig något att spela på" ?
    Fast manspelar väl inte med ett piano? Om det nu handlade om instrument så skulle jag tolka "spela med" som t.ex. trumpinnar. Man spelar med pinnarna på trummorna.

    Låter för övrigt väldigt trist med spelkalas, men det är väl bara för att jag själv hatar att spela. Fasar för den dagen min dotter kommer vilja spela bräd-, kort- eller datorspel.
  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2015-04-26 04:15:13 följande:
    Jo, men man brukar väl inte säga "spela på gitarr", etc. I mina öron låter det konstigt med "spela på" i vardagligt talspråk, som ju används i inbjudningar.
    Vanligtvis använder man ingen preposition alls. Man säger att man "spelar gitarr", "spelar munspel" eller "spelar piano".

    Men skulle man använda den uppmaningen som i TS fall, så skulle man nog helst använda "på". Fast själv hade jag hellre skrivit: "Ta med ett musikinstrument".
  • Pescetarian
    Tow2Mater skrev 2015-04-26 04:15:13 följande:

    Jo, men man brukar väl inte säga "spela på gitarr", etc. I mina öron låter det konstigt med "spela på" i vardagligt talspråk, som ju används i inbjudningar.


    Jag spelar gitarr och brukar alltid säga "jag ska spela lite PÅ gitarren", eller "jag ska klinka lite PÅ gitarren".
  • Aniiee
    Pescetarian skrev 2015-04-26 14:48:15 följande:
    Jag spelar gitarr och brukar alltid säga "jag ska spela lite PÅ gitarren", eller "jag ska klinka lite PÅ gitarren".
    Same! Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Gormander

    Man spelar på olika instrument och en del kan man ta med sig.

Svar på tråden "Ta med dig något att spela på"