• Anonym (Fundersam)

    Plugga till steriltekniker

    Visste inte under vilken kategori jag skulle ställa denna fråga så det fick bli här.

    Jag har sökt in till Plushögskolan i Stockholm och tänkte plugga till steriltekniker på distans.

    Nu har jag blivit kallad till Stockholm nästa vecka för att vara med på en gruppintervjuv som tydligen kan ta upp till 3 timmar.

    Är det någon här som har läst denna utbildningen?
    Och som kanske vet vad denna intervjuv handlar om, om det är några tester man ska göra kanske?

    Är överlag nyfiken på att höra om yrket, så om någon jobbar som steriltekniker så berätta gärna lite för mig om hur det är.

    Tack!

  • Svar på tråden Plugga till steriltekniker
  • Anonym (srädmani)

    Jag kan inte berätta om utbildningen tyvärr, men jag är ansvarig steriltekniker på min arbetsplats (Vi fungerar som fristående vävnadslaboratorium med sterilobduktioner) och den delen av mitt jobb handlar främst om sterilisering och rengöring av lokaler, instrument m.m med hjälp av autoklaver och andra hjälpmedel. Jag har också ansvar för utbildning av övrig personal i aseptiska tekniker och rutiner och sköter basservicen på autoklaver, inköp av all materiel kopplad till mitt ansvarsområde. Den delen av mitt jobb är inte den roligaste, men jag gillar även de bitarna. Det är ett stort ansvar då en miss från min sida kan förstöra odlingar och resultat. Inom humanvården är ansvaret säkert ännu större. Jag har inte alls den typen av bakgrund utan är biolog i grunden och är anställd för mina kunskaper i fysiologi och djursjukvård/kirurgi, men vi är en liten arbetsplats där alla behöver kunna flera områden. Jag är petnoga och har lite OCD så jag var tydligen bäst lämpad att sköta just sterilbiten.

  • Ängeln Min

    Jo det gick skapligt tyckte jag.

    Har varit på intervjuv denna vecka.

    Har du hunnit var på intervjuv än?

  • Miya1

    Hejsan

    Jag har också sökt till Steriltekniker och ska på intervju i morgon tisdag.