• skrotis78

    Springmask - Levande maskar 4 dagar efter Vermox-kur

    Mina döttrar på 2 och 6 år, och jag själv har fått springmask ????

    I tisdags em tog vi första dosen Vermox och ska ta andra dosen 2 veckor senare.

    På minsta dottern har vi inte sett några maskar på ett par dagar nu, men på min 6-åring ser jag fortfarande levande maskar nu 4 dagar senare. När hon var på toa kom det ut både döda och levande maskar. Hon har mycket! Även jag tyckte jag kände att de fortf finns kvar.

    Hur gör man nu?

    Har inte Vermox hjälpt? Eller kan det vara nya maskar som kläckts? Ska man då gå med dem tills nästa kur???

    Kan man ta en extra dos nu för att sedan ta den tilltänkta 2:a dosen som planerat?

    Detta är inte kul. Städar och tvättar snart igjäl mig. Vill ha bort dessa äckel ????

    Tips?

  • Svar på tråden Springmask - Levande maskar 4 dagar efter Vermox-kur
  • skrotis78

    Jag pratade med 1177 och eftersom medicinen vi fått är receptbelagd så kunde/fick hon inte ordinera eller säga om vi kunde ta en extra dos. Hon sa att vi skulle avvakta men jag känner mig desperat snart.

  • Primmeling

    Ok. Jag skulle inte våga ge barnen extra dos utan läkarordination. Jag skulle nog faktiskt åkt in akut. Det är väl enda alternativet om du inte står ut till måndag då du kan få tid på VC?

  • blomman 2
    skrotis78 skrev 2015-05-02 20:36:10 följande:

    Mina döttrar på 2 och 6 år, och jag själv har fått springmask ????

    I tisdags em tog vi första dosen Vermox och ska ta andra dosen 2 veckor senare.

    På minsta dottern har vi inte sett några maskar på ett par dagar nu, men på min 6-åring ser jag fortfarande levande maskar nu 4 dagar senare. När hon var på toa kom det ut både döda och levande maskar. Hon har mycket! Även jag tyckte jag kände att de fortf finns kvar.

    Hur gör man nu?

    Har inte Vermox hjälpt? Eller kan det vara nya maskar som kläckts? Ska man då gå med dem tills nästa kur???

    Kan man ta en extra dos nu för att sedan ta den tilltänkta 2:a dosen som planerat?

    Detta är inte kul. Städar och tvättar snart igjäl mig. Vill ha bort dessa äckel ????

    Tips?


    Min dotter hade under en tid återkommande problem med mask som inte ville försvinna trots kuren. Jag fick rådet av en arbetskamrat ( vars dotter också hade samma problem) att ge vart 7:e dag i fyra veckor! Hon fick det rådet av läkare och DÅ försvann problemen! Masskmedel är ju mig veterligen inte farligt.
  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2015-05-02 22:52:33 följande:
    Min dotter hade under en tid återkommande problem med mask som inte ville försvinna trots kuren. Jag fick rådet av en arbetskamrat ( vars dotter också hade samma problem) att ge vart 7:e dag i fyra veckor! Hon fick det rådet av läkare och DÅ försvann problemen! Masskmedel är ju mig veterligen inte farligt.
    Och ett tips,jag piskade alla mattor och rullade in dem i skåpen,bort med alla nytvättade textiler som prydnadskuddar och filtar tills den långa kuren var över! Samt nya handdukar varje dag och pyjamas trosor in i maskinen direkt på morgonen som tvättades efter arbetsdagen. Fet salva Inotyol i ändöppningen gör det svårare för masken att krypa ut. Lycka till<3
  • skrotis78
    blomman 2 skrev 2015-05-02 22:57:14 följande:

    Och ett tips,jag piskade alla mattor och rullade in dem i skåpen,bort med alla nytvättade textiler som prydnadskuddar och filtar tills den långa kuren var över! Samt nya handdukar varje dag och pyjamas trosor in i maskinen direkt på morgonen som tvättades efter arbetsdagen. Fet salva Inotyol i ändöppningen gör det svårare för masken att krypa ut. Lycka till<3


    Tack! Kommer du ihåg om hon fick Vermox eller Vanquin?

    Det var något sånt jag funderade över, ett/ett par extra behandlingstillfällen.
  • blomman 2
    skrotis78 skrev 2015-05-02 23:02:21 följande:
    Tack! Kommer du ihåg om hon fick Vermox eller Vanquin?

    Det var något sånt jag funderade över, ett/ett par extra behandlingstillfällen.
    Vi har kört vanquin! Även jag tog hela kuren i 4:a veckor fast jag inte såg ngn mask,lika bra det!
  • En blå giraff
    Primmeling skrev 2015-05-02 21:31:54 följande:

    Ok. Jag skulle inte våga ge barnen extra dos utan läkarordination. Jag skulle nog faktiskt åkt in akut. Det är väl enda alternativet om du inte står ut till måndag då du kan få tid på VC?


    Nä akut åker man inte in för en ofarlig sak som springmask - hur äckligt det än är. Akut är det inte i alla fall. Tid på VC på måndagen är mitt tips.
Svar på tråden Springmask - Levande maskar 4 dagar efter Vermox-kur