• Spagettimonstret

    När blir man familj?

    Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir man familj?
  • Jennie med ie

    Jag funderade inte på det då men tror jag såg maken som en del av familjen när vi flyttade ihop (gjorde vi hyfsat tidigt), det var ett "commitment" (hittar inget bra svenskt ord) för vår del. Men det är inget jag applicerar på alla andra, man kan ju t o m vara gifta utan att bo ihop t ex och då vara familj ändå...

  • Anonym (-)
    Jennie med ie skrev 2015-05-04 10:14:28 följande:

    Jag funderade inte på det då men tror jag såg maken som en del av familjen när vi flyttade ihop (gjorde vi hyfsat tidigt), det var ett "commitment" (hittar inget bra svenskt ord) för vår del. Men det är inget jag applicerar på alla andra, man kan ju t o m vara gifta utan att bo ihop t ex och då vara familj ändå...


    "Löfte"?
  • Spagettimonstret
    Anonym (-) skrev 2015-05-03 14:28:15 följande:

    Om en barnlös säger att hen ska på semester med familjen, så tror jag direkt att personen syftar på sin ursprungsfamilj - dvs mamma, pappa, ev. syskon.

    Jag har aldrig hört någon säga att hen ska vara med familjen över semestern, och då enbart syfta till sin partner - gifta eller ej.


    Jag skulle inte uttrycka mig så själv. Tror inte heller jag sagt så om jag haft ett barn och menat endast mig och barnet. Då känns det mindre konstlat att säga jag och namn/maken/ungen. Skulle jag säga att jag gör något med familjen så kan det syfta på min ursprungsfamilj, men även på makens ursprungsfamilj.
  • Anonym (Q)

    Jag svarade "En tid in i relationen". Jag tycker man bestämmer sånt själv! Jag och min pojkvän har varit ihop i 11 år snart och vi bor inte ihop- är vi inte en familj då?!

  • Lindsey Egot the only one

    För mig är man en familj när ett par får sitt första barn. Innan dess var de bara ett par. Så tre eller fler ska man vara om man är en familj. Och då kommer vi till att familj blir man även om ena personen i förhållandet har barn sedan innan.

  • Anonym (K)
    Spagettimonstret skrev 2015-05-03 01:26:10 följande:

    Inspirerad av en viss annan tråd, tänke jag att Familjeliv ska få avgöra, en gång för alla, när ens partner börjar räknas till familjen. Svara gärna utifrån när du börjar räkna din egen partner till familjen. Diskutera gärna även när du börjar se ingifta (eller inte) familjemedlemmar som familj.


    Det kan väl vara olika beroende på sammanhanget. Det spelar roll för många om frågan är när man själv ser sig själv och sin partner som familj , när man ser andra som familj och när man bjuder folk resor för 20000 + om man tänker på en " viss tråd".

    Det kan bli 3 olika svar.
  • Schnaa

    Jag tänker att det är en känsla som infinner sig och att det är individuellt när och om det sker, men om jag läser om familjer i media tänker jag på barn och minst en förälder.


    It takes a fool to remain sane
  • Spagettimonstret
    Anonym (K) skrev 2015-05-13 10:19:22 följande:
    Det kan väl vara olika beroende på sammanhanget. Det spelar roll för många om frågan är när man själv ser sig själv och sin partner som familj , när man ser andra som familj och när man bjuder folk resor för 20000 + om man tänker på en " viss tråd".

    Det kan bli 3 olika svar.
    Så kan det absolut vara. Jag är nyfiken hur folk tänker i de första två fallen du nämner. Vad tycker du?
  • Anonym (K)
    Spagettimonstret skrev 2015-05-14 00:26:05 följande:
    Så kan det absolut vara. Jag är nyfiken hur folk tänker i de första två fallen du nämner. Vad tycker du?

    1. När vi gifter oss. Just för mig personligen räknas inte samboskap som en riktig seriös förhållande utan att man är osäker om det funkar eller inte , så jag skulle inte skaffa barn med en sambo. ( menar mitt partner och mig själv , inte par i allmänhet ) 2. När de själva känner som en familj. Upp till var och en att bestämma när känner sig som familj. (3. Du frågade inte men... Jag skulle endast bjuda någon jag personligen står nära och vill att hon / han följer med oavsett vad resan kostar. Skulle inte bjuda någon endast för att denne är släkt eller , ihop med någon i familjen , hon/han vill bli bjuden osv. )
  • Anonym (K)

    Jag känner att jag blev en i sambons familj när vi fick barn, innan dess var jag bara en partner som följde med. Min egen känsla.

    Annars tycker jag att man blir en i familjen genom giftemål, barn eller ej.

  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2015-05-14 13:41:45 följande:

    Jag känner att jag blev en i sambons familj när vi fick barn, innan dess var jag bara en partner som följde med. Min egen känsla.

    Annars tycker jag att man blir en i familjen genom giftemål, barn eller ej.


    Hur kan 2 olika personer ha samma anonym nick?

    Jag har inte skrivit den sista anonym ( K ) inlägget utan de 2 tidigare anonym (K) inlägget.
  • Anonym (K - den andra)
    Anonym (K) skrev 2015-05-14 14:18:45 följande:
    Hur kan 2 olika personer ha samma anonym nick?

    Jag har inte skrivit den sista anonym ( K ) inlägget utan de 2 tidigare anonym (K) inlägget.
    Haha skoj, det var faktiskt en ren slump, läste inte tråden innan jag svarade. Brukar svara med K för det är första bokstaven i mitt förnamn.
  • Anonym (K)
    Anonym (K - den andra) skrev 2015-05-14 22:47:53 följande:

    Haha skoj, det var faktiskt en ren slump, läste inte tråden innan jag svarade. Brukar svara med K för det är första bokstaven i mitt förnamn.


    Haha.
  • Anonym (Mexo)
    Anonym (K - den andra) skrev 2015-05-14 22:47:53 följande:
    Haha skoj, det var faktiskt en ren slump, läste inte tråden innan jag svarade. Brukar svara med K för det är första bokstaven i mitt förnamn.
    Det borde ju inte vara möjligt! Har andra också varit med om det? Inte skoj.
  • Anonym (K)
    Anonym (Mexo) skrev 2015-05-14 22:52:12 följande:

    Det borde ju inte vara möjligt! Har andra också varit med om det? Inte skoj.


    Ja , det brukar stå "Den anonyma signaturen används redan av någon annan i den här tråden." när man råkar skriva in samma anonyma nick.
Svar på tråden När blir man familj?