• hulda83

    Utredning - hur fungerar det?

    Hej!

    Jag och min man är nu inne på vårt nionde försök att bli gravida. Jag är fullt medveten om att "allt inom ett år är normalt" och att vi spelar i juniorligan jämfört med många andra, men jag börjar i alla fall göra mig beredd på att vi kommer vara tvungna att göra en utredning. Vi uppfyller alla krav för att få hjälp av landstinget. Men - hur fungerar det med en utredning? Om de kollar upp både mig och honom och inte hittar några fel, får man göra IVF "på en gång" då? Eller blir man tvingad att fortsätta försöka på naturlig väg ett tag till? Hur har det varit för er som hr gjort en utredning?

  • Svar på tråden Utredning - hur fungerar det?
  • Pimpinellan

    Om utredningen inte visar några fel börjar man oftast med insemination,fast i vissa landsting IVF direkt. Detta för att chansen är så oerhört mycket större att lyckas med IVF.

  • hulda83
    Decibel84 skrev 2015-05-06 20:20:26 följande:

    Gjort utredning och ska nu förhoppningsvis börja insemination nu i juni


    Hej! Ursäkta att mitt svar har dröjt, länge sedan jag loggade in. Vad skönt att din utredning är gjort. Men jag måste fråga - varför kör man med insemination? Är inte det detsamma som "vanliga" samlag?
  • Pimpinellan
    hulda83 skrev 2015-05-10 17:18:35 följande:
    Hej! Ursäkta att mitt svar har dröjt, länge sedan jag loggade in. Vad skönt att din utredning är gjort. Men jag måste fråga - varför kör man med insemination? Är inte det detsamma som "vanliga" samlag?
    Svarar ändå. Har gjort 2 inseminationer nämligen. Ifall spermierna är lite dåliga/nedsatta ökar chansen vid insemination. Endast de bästa spermierna sprutas ju in.  Har man försökt ganska länge och inte hittat några fel kan det också öka chansen jämfört med samlag. Men IVF ger helt klart mycket högre chans för då sätter man ju in ett redan befruktat ägg. Vid insemination får man ju hoppas naturen sköter sitt s.a.s.
  • Decibel84
    hulda83 skrev 2015-05-10 17:18:35 följande:
    Hej! Ursäkta att mitt svar har dröjt, länge sedan jag loggade in. Vad skönt att din utredning är gjort. Men jag måste fråga - varför kör man med insemination? Är inte det detsamma som "vanliga" samlag?
    I vårat fall så är det inget fel på spermierna. Men man försöker alla sätt när det inte går utan hjälpmedel.
    Sen så är det ju så att innan insemination får man ju pregotime som kan hjälpa till samt att dom väljer ut de bästa simmarna, det är ju inget man kan göra hemma. Sen tycker jag också det känns tryggt att här får man mer koll på när jag har ÄL eftersom jag inte ger utslag på stickor.
Svar på tråden Utredning - hur fungerar det?