• isolande

    Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad

    Min lille plutt är drygt två år och vi försöker förbereda honom för ett liv utan blöjor. Tänkte "köra hårt" i sommar och ta bort blöjorna dagtid när vi är på landet.

    Hittills har vi gjort följande:

    Han har bara tygblöjor hemma. Sätts på pottan varje kväll innan läggdags samtidigt då storasyster kvällskissar. I övrigt får han gå när han vill. Ibland vill han sitta när vi går på toa, ibland föreslår han det själv. Ibland hamnar det kiss i pottan, ibland inte. Går han utan blöja kissar och bajsar han bekymmerslöst vart som helst. Han har sällan torr blöja mer än någon timme.

    Han har inga problem med pottan alls, han sitter gärna där och verkar inte bry sig om vad som kommer ur honom. Ingen rädsla eller aversion alltså. Mer att han liksom inte har någon koll, alls, på när det kommer något eller inte.

    Vi vill göra detta i ett försök att slippa blöjor, men det är såklart ingen panik. Så länge han är med på noterna tänkte vi att vi fortsätter på den inslagna vägen. 

    Ska vi fortsätta såhär och sedan se om det lossnar i sommar? eller ska vi göra något mer för att se om han fattar galoppen? Tips och erfarenheter mottages gärna!

  • Svar på tråden Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad
  • isolande
    Mellanmjölkens land skrev 2015-05-04 19:17:38 följande:

    Har du läst Oh Crap Pottytraining? Har hört att den ska vara bra och är riktad till barn på 20-36 mån.


    Har hört om den! Hittar den bara på amazon nu, kommer till adlibris i juni tydligen :) idag hade vi 4 kisstunga tygblöjor mellan dagis och läggdags (15.30-18.30). Sen kvällskissade han i pottan OXÅ...
  • DrDonna

    Vi introducerade pottan vid 1 års ålder, bara för att han skulle få känna på hur det var o sitta o veta vad det var, vi läste "Piraten och pottan" jättemycket när vi satt på pottan, men vi började inte pott-träna förrän vid 3 när han var mogen. Men den har alltid stått i badrummet o inte varit nån konstighet att den står där. 

  • Batmamba

    Om barnet inte själv är mogen att säga till när det behöver gå på toa kan man som förälder hålla koll på det åt dem och säga till när det är dags, ofta efter tupplur och efter maten. Det funkar även på små bebisar, för föräldrar som orkar och hinner...

  • hemlig mamma

    Vi försökte med vår dotter när hon var ca 3 år och 2-3 mån. När hon kissat på sig några ggr vägrade hon att försöka mer. Sedan hon var ca 1,5-2 år har hon inte kissat i blöjan på natten, så på födelsedagen när hon fyllde fyra fick hon sitta flera ggr på pottan - muta. Efter ett par timmar så blev hon kissnödig och kissade. Hon knäckte "kissa-pottan-koden". Hon var sååå stolt. Och bara en enda olycka, på dagis när hon inte hann till toa.

    Hon var inte mogen innan dess. Men när hon förstått signalerna så gick det så bra.

  • Annelie 76

    Vi väntade tills sonen var redo själv och då gick han hellre på toa än potta. Han var strax efter tre år och har sen dess inte haft nån olycka alls, han är tre och ett halvt. Kissandet var inga problem alls, bajsandet behövdes det lite muta för att komma igång med.

  • C1982

    Förlåt men alla barn över 3år borde vara torra sedan länge om det inte finns någon medicinsk orsak till att de inte klarar av det. Båda mina barn, en pojk, en flicka, har varit torra sedan i din killes ålder på strax över 2år. Jag tror absolut inte på att vänta ut dem, introducera pottan och kämpa lite som förälder. Barn är smartare än man tror :)

  • Annsiss

    Varför börja så sent? Började med bägge barnen vid 9 mån och båda blev bajsfria vid ett, storasyster blev av med blöjan helt vid två och lillebror som blir två i aug hoppad vi ska fixa det i sommar. Börjar man tidigt blir det ingen grej

  • minerva123
    C1982 skrev 2015-05-04 21:53:19 följande:

    Förlåt men alla barn över 3år borde vara torra sedan länge om det inte finns någon medicinsk orsak till att de inte klarar av det. Båda mina barn, en pojk, en flicka, har varit torra sedan i din killes ålder på strax över 2år. Jag tror absolut inte på att vänta ut dem, introducera pottan och kämpa lite som förälder. Barn är smartare än man tror :)


    Vad skulle du då göra med en 2-åring (26 månader för att vara exakt) som är helt ointresserad av både potta och toa. Erbjuds potta och toa morgon och kväll, men svarar alltid nej. Film, böcker etc funkar inte som "lockbete". Hur ska man kämpa lite som förälder i ett sådant fall?
  • En blå giraff
    C1982 skrev 2015-05-04 21:53:19 följande:

    Förlåt men alla barn över 3år borde vara torra sedan länge om det inte finns någon medicinsk orsak till att de inte klarar av det. Båda mina barn, en pojk, en flicka, har varit torra sedan i din killes ålder på strax över 2år. Jag tror absolut inte på att vänta ut dem, introducera pottan och kämpa lite som förälder. Barn är smartare än man tror :)


    Varför borde alla klara det? Bara för att dina barn blev torra tidigt?
  • Batmamba
    C1982 skrev 2015-05-04 21:53:19 följande:

    Förlåt men alla barn över 3år borde vara torra sedan länge om det inte finns någon medicinsk orsak till att de inte klarar av det. Båda mina barn, en pojk, en flicka, har varit torra sedan i din killes ålder på strax över 2år. Jag tror absolut inte på att vänta ut dem, introducera pottan och kämpa lite som förälder. Barn är smartare än man tror :)


    Varför borde de det? Tar de skada av att använda blöja menar du? Eller är det syndigt, moraliskt förkastligt?
  • Katarina2011

    Vi försökte potterna vår son vid två års ålder men han var inte alls mogen då. Satt gärna på pottan men inget kom.

    När han var 2 år och 4 månader och var sjuk stod han i duschen och började trycka och skulle bajsa, då satte min sambo honom på pottan och sen den dagen är han blöjfri. 2 månader senare började han även sova utan blöja så ha lite is i magen så lossnar de tids nog :)

  • DrDonna
    C1982 skrev 2015-05-04 21:53:19 följande:

    Förlåt men alla barn över 3år borde vara torra sedan länge om det inte finns någon medicinsk orsak till att de inte klarar av det. Båda mina barn, en pojk, en flicka, har varit torra sedan i din killes ålder på strax över 2år. Jag tror absolut inte på att vänta ut dem, introducera pottan och kämpa lite som förälder. Barn är smartare än man tror :)


    25% av pojkarna är inte blöjfria vid 3 det är inget konstigt. 
  • Dasha
    Katarina2011 skrev 2015-05-05 06:59:22 följande:

    Vi försökte potterna vår son vid två års ålder men han var inte alls mogen då.


    eller så borde ni har försökt mycket tidigare, för att han blev alldelles för väl BLÖJTRÄNAD vid 2 år Flört
  • veh

    mitt barn är litet yngre än erat, vår potträning har kommit litet längre. Jag låter honom gå utan blöja när vi är hemma dagtid, under uppsikt. om Han börjar kissa på golvet så lyfter jag honom snabbt till pottan, och efter bara några gånger verkar han ha fattat att det är dit han ska. Han avbryter numera kissandet på golvet, och går till pottan där det brukar komma en liten skvätt till. Ibland går han helt självmant till pottan. Och ibland kommer allt på golvet, men det blir bättre och bättre i alla fall

    Jag tror att det kan vara bra att låta honom gå med bar underkropp, det blir så tydligt då att det är därifrån kisset kommer. En blöja är en blöja, trots allt. Jag provade "potty training pants" men tyckte att sonen var mer medveten och förstod bättre när han var helt utan blöja. När han fixar det tillräckligt bra kommer han få ha byxor på, men utan underkläder.

  • tjillevipp
    isolande skrev 2015-05-04 20:16:06 följande:
    Har hört om den! Hittar den bara på amazon nu, kommer till adlibris i juni tydligen :) idag hade vi 4 kisstunga tygblöjor mellan dagis och läggdags (15.30-18.30). Sen kvällskissade han i pottan OXÅ...
    Du kan köpa den som e-bok på http://www.jamieglowacki.com/ . Jag rekommenderar den verkligen, funkade perfekt på min knappt 2-åring, och för alla vänner som provat det. Jag hoppas verkligen att du inte lyssnar på alla som säger att du ska vänta in att barnet ska bli "moget" och själv vara intresserad. Risken är stor att det blir svårare när han blir äldre för att han så många egna idéer och blir än mer tränad att använda blöja. Och varför använda blöjor i kanske -2 år helt i onödan när det inte behövs? Dåligt både för ekonomin och miljön, och barnet gynnas inte av att hindras i sin utveckling. En dryg 2-åring är fullt kapabel att lära sig gå på pottan med lite hjälp på vägen. Det är bara övning som gäller, och ni är på god väg. Perfekt plan att "köra hårt" i sommar, se till att ni bara slutar helt med blöja (utom möjligtvis på natten) och var konsekventa. Det ska inte vara som ett val (typ "vill du kissa på pottan?") utan bara en självklarhet, att det är så här vi gör nu. Och så gör ingen stor sak av olyckor, det får man vara beredd på, men det behöver inte bli långvarigt. Lycka till!

  • isolande
    tjillevipp skrev 2015-05-06 14:39:28 följande:
    Du kan köpa den som e-bok på http://www.jamieglowacki.com/ . Jag rekommenderar den verkligen, funkade perfekt på min knappt 2-åring, och för alla vänner som provat det. Jag hoppas verkligen att du inte lyssnar på alla som säger att du ska vänta in att barnet ska bli "moget" och själv vara intresserad. Risken är stor att det blir svårare när han blir äldre för att han så många egna idéer och blir än mer tränad att använda blöja. Och varför använda blöjor i kanske -2 år helt i onödan när det inte behövs? Dåligt både för ekonomin och miljön, och barnet gynnas inte av att hindras i sin utveckling. En dryg 2-åring är fullt kapabel att lära sig gå på pottan med lite hjälp på vägen. Det är bara övning som gäller, och ni är på god väg. Perfekt plan att "köra hårt" i sommar, se till att ni bara slutar helt med blöja (utom möjligtvis på natten) och var konsekventa. Det ska inte vara som ett val (typ "vill du kissa på pottan?") utan bara en självklarhet, att det är så här vi gör nu. Och så gör ingen stor sak av olyckor, det får man vara beredd på, men det behöver inte bli långvarigt. Lycka till!
    Verkar inte funka med den sidan just nu, men ska absolut köpa e-boken!

    Jag resonerar nog som du- bättre sluta tidigare så det inte blir ännu mer invant att ha blöja. Vill inte bidra till miljöförstöring och spara pengar samtidigt Glad. I sommar på landet är det ingen pardon. Vi kommer rycka blöjan första dagen vi är på landet (3 veckor har vi sedan där). Nattblöja får vi kanske behålla dock. Fungerar det inte alls efter 3 veckor får man väl utvärdera och se hur man gör.
Svar på tråden Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad