• lillebrorsan

    Dop.... present?

    På lördag ska jag på dop, dottern (10 mån) till en god vän.
    Vill lägga ner ca 700-800kr
    Vad ska jag köpa?
    Är helt blank i hjärnan. Gärna så att de kan byta till annat fall de inte gillar det.

  • Svar på tråden Dop.... present?
  • Fjäril kär

    Lära-gå-vagn
    Gunghäst
    En taklampa
    En spegel till väggen 
    Ett täcke och en kudde 
    En bobbycar
    Traditionella dopgåvor från tex Guldfynd - en sparbössa i silver, en fotoram i silver, ett speciellt smycke, ett smyckeskrin osv osv... 

  • MadHatter

    Nu är jag inte van att köpa så dyra gåvor men det jag föreslår finns säkert i fler prisklasser.

    Jag gillar presenter som barnet kan använda men som ändå går att spara som ett minne.

    En vacker speldosa . Finns fina i trä med djur, båtar eller liknande som rör sig medan den spelar. Och speldosor finns verkligen i "alla" prisklasser.

    En gå leksak - tex ett trädjur som barnet kan dra efter sig när det lärt sig gå, finns jättefina

    Sen finns det ju fina barnserviser i plast med tex spöket Laban eller Elsa Beskov motiv

    Fina klassiska bilderböcker är också en fin gåva

  • MadHatter

    Åh kom på att min dotter fick en jättefin "mätgrej" i form av en söt orm som man sätter på väggen så att barnet kan mäta sig. Där kan man ju markera sin längd under hela uppväxte och är rolig att spara till egna barn sen (barnets barn bär hen blir vuxen alltså).

    Har familjen trädgård kanske man köpa bärbuskar eller ett fruktträd som bara är barnets (fast man får nog kolla det med föräldrarna först). Det skulle jag tycka vore en rolig gåva.

  • BigMami

    Synd att det inte hinns med att gravera något till lördag men annars hade en tårtspade med gravyr tex barnets namn födelsedag födelsevikt & längd samt dopdag på..

  • lillebrorsan

    Tack, fina förslag, gärna fler.

    En praktisk fråga, vi ska först till kyrkan kl 11 och därifrän till middag.

    När/var/hur sker överlämningen av dopgåvan?

  • Hummeldummel

    Om du beställer på doppresenten.com så hinner de gravera och skicka den idag. Jag har beställt flera ggr presenter därifrån. De är ruggigt snabba och trevliga. Är du osäker kan du ringa eller maila

    De har samma utbud som en guldsmed typ.

    Lycka till!

  • Santin

    Jag hade lämnat den vid middagen. Känns komplicerat att alla ska ge i kyrkan.

    Min dotte fick ett jättefint halsband och ert berlockarmband med några berlocker på som vi ska fortsätta köpa berlocker till och så ska hon få den då hon blir lite äldre.

Svar på tråden Dop.... present?